Sněmovní podvýbor pro vyšetřování zneužívání moci pro politické účely ze strany federální vlády a úřadů v úterý sdělil, že Federální obchodní komise (FTC) zorganizovala „agresivní kampaň na obtěžování Twitteru“ v rámci své „neobvyklé reakce“ na akvizici této sociální sítě Elonem Muskem.
Justiční výbor a Podvýbor pro vyšetřování zneužívání moci federální vládou zveřejnil průběžnou zprávu, v níž upozorňuje na zjevně přehnanou aktivitu FTC, v rámci které během necelých tří měsíců od Muskova nástupu do čela Twitteru vznesla více než 350 konkrétních požadavků na informace.
Podle reportu federální agentura zavalila Twitter požadavky na poskytnutí informací o rozhodnutích o přijímání a propouštění zaměstnanců a o „každé interní komunikaci týkající se Elona Muska“.
Pro podvýbor bylo obzvláště znepokojující, že FTC chtěla vědět jména novinářů, kterým byl umožněn přístup k interním souborům Twitteru během jejich práce na odhalování cenzurních aktivit vládních úřadů skrze sociální síť.
FTC mimo jiné zaslala desítky dopisů, v nichž požadovala informace o předplatném Twitteru, o tom, zda Twitter „prodává své kancelářské vybavení“, a „všechny důvody“, proč byl propuštěn právník Twitteru (bývalý vrchní právní zástupce FBI) Jim Baker.
„Tyto požadavky nemají oporu v zákonem specifikovaném poslání FTC a zdají se být výsledkem stranického tlaku zaměřeného na Twitter a umlčení Muska,“ uvádí se ve zprávě.
Podvýbor se odvolával na nedávno získané desítky neveřejných dopisů FTC adresovaných Twitteru, které, jak poznamenal, spadají přímo do jeho vyšetřovací kompetence a informování „o případech, kdy jsou pravomoci federální vlády zneužívány proti občanům USA“.
„Nepatřičné“ požadavky na jména novinářů
Zpráva sněmovního výboru kritizuje požadavek FTC na informace o novinářích a označuje jej za „nepatřičný ve všech ohledech“.
Zdůrazňuje, že „kampaň FTC na obtěžování Twitteru“ by mohla mít ochromující účinek na schopnost novinářů informovat o věcech veřejného zájmu, a vyzývá k větší ochraně práv vyplývajících z prvního dodatku americké ústavy.
FTC zaslala Twitteru svůj první dopis poté, co novinář Matt Taibbi zveřejnil první díl „Twitter Files“, v němž odhalil cenzurní mašinérii mezi americkou vládou a sociální sítí.
Zpráva panelu uvádí, že bylo příznačné, že první požadavek FTC „se netýkal toho, jaké soukromé informace uživatelů mohly být ohroženy“.
„Namísto toho FTC požadovala, aby společnost Twitter‚ identifikovala všechny novináře a další členy médií, kterým‘ Twitter poskytl přístup k interním dokumentům od doby, kdy Musk společnost koupil.“
„Neexistuje žádný důvod, proč by FTC potřebovala znát každého novináře, s nímž Twitter navázal vztah. Ještě horší než je zátěž pro firmu, představuje požadavek FTC vládní vyšetřování činnosti chráněné prvním dodatkem [ústavy],“ uvádí se ve zprávě.
Požadavky federální agentury na jména novinářů komentoval na svém twitterovém účtu Musk následovně: „Jedná se o vážný útok na ústavu ze strany federální agentury.“
„Politicky motivovaný“ nátlak levice
Zpráva dále konstatuje, že FTC využila dříve podepsanou dohodu o udělení souhlasu s Twitterem jako záminku k obtěžování sociální sítě, a že na FTC tlačili levicové skupiny a jednotlivci. Ona dohoda, která byla později revidována, slouží jako ochrana pro osobní údaje uživatelů.
V roce 2022, před Muskovým převzetím, ujistila předsedkyně FTC Lina Khanová justiční výbor, že agentura „jedná pouze ve veřejném zájmu“ a je „omezena“ svými zákonem propůjčenými pravomocemi, uvádí zpráva.
Nicméně, neveřejné informace získané sněmovním výborem její tvrzení zpochybňují.
S odvoláním na revidovanou dohodu FTC „zahájila svůj příval požadavků“ pouhé dva týdny poté, co se Musk stal v říjnu 2022 generálním ředitelem.
V den, kdy agentura rozeslala první dopisy, veřejně prohlásila, že „s hlubokým znepokojením sleduje nedávný vývoj na Twitteru“, a upozornila, že „revidovaná dohoda nám dává nové nástroje k zajištění dodržování předpisů a my jsme připraveni je použít“.
Z oné dohody mezi Twitterem a FTC plynul požadavek na zahájení implementace programu od 22. listopadu 2022. První dva požadavky však FTC zaslala již 10. listopadu.
Ve vyjádření pro The Epoch Times mluvčí FTC obhajoval její vyšetřování s odvoláním se na soulad s dohodu o souhlasu se společností Twitter.
„Ochrana soukromí spotřebitelů je přesně to, co má FTC dělat,“ uvedl mluvčí. „Nemělo by být překvapením, že kariérní pracovníci komise vedou důkladné vyšetřování dodržování dohody, která vstoupila v platnost dávno předtím, než společnost koupil pan Musk.“
Překlad a redakční úprava původní zprávy americké redakce: Juraj Skovajsa