Aktualizováno 12. 9. ve 21:30 o sdělení ministra životního prostředí Petra Hladíka
V době, kdy úředníci Evropské unie či Bidenovy administrativy v USA zvyšují tlak na přechod automobilů se spalovacími motory k elektrickému pohonu, Svobodní organizují v českých městech „petici za zachování aut na benzín a naftu“. Kromě jiného vidí nebezpečí elektromobility v závislosti na Číně.
V únoru Evropský parlament schválil po dohodě dosažené s Radou EU legislativní balíček „Fit for 55“, v jehož rámci by se měla od roku 2035 prodávat nová osobní auta a lehké užitkové vozy už jen bezemisní.
Byť strukturální změny dopadu balíčku jsou významné, hlasování v jeho prospěch nebylo výrazně přesvědčivé – pro bylo 340 europoslanců, proti 279 a 21 se zdrželo. Pro bylo tedy jen 53 %. Pokud bychom procentuální podíl „pro“ vztáhli na plný počet v poslaneckých lavicích, šlo by pouze o 48,2 %.
Svobodní nevnímají absolutní přechod na elektromobilitu jako správný krok a iniciovali petici s názvem „zachovejme auta na benzín a naftu“, ve které se staví proti plánu EU a žádají parlament, „aby vyzval vládu postavit se v roce 2026 proti tomuto zákazu“.
Kromě on-line formuláře Svobodní začali během uplynulého víkendu s „petičním turné“ po republice a v průběhu září se chystají objet řadu měst.
Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) sdělil pro Epoch Times: „Ani rok 2035 neznamená, že tu po tomto roce nebudou existovat auta se spalovacími motory, jen nebude možné dodávat na trh nová auta. Ten, kdo již provozuje vozidlo, jej bude moci provozovat i nadále. I po roce 2035 bude možné nově registrovat vozy se spalovacími motory, nicméně musí tankovat uhlíkově neutrální paliva, byť čekáme na delegovaný akt či návrh EK, jak bude toto v praxi legislativně ošetřeno. Vedle elektromobility tedy startují i další možnosti: syntetická paliva a vodík. K roku 2035 – EK v roce 2026 přezkoumá, zda jsou stanovené cíle k roku 2035 realistické a jestli berou v potaz technologický vývoj a sociální dopady.“
Na webu Svobodných se uvádí několik argumentů, „jak nám elektroauta nepomohou“ a „jak nám škodí zákaz aut na benzín a naftu“.
Uvádí zvýšení závislosti na Číně, coby dominantním výrobci a vývojáři elektromobility a držiteli potřebných surovin k výrobě. Dalšími argumenty je dle Svobodných nedostatečná kapacita elektrické sítě, neekologičnost výroby a likvidace, negativní dopady na náš trh práce, vysoká pořizovací cena a náklady na údržbu a následné zdražování zboží a služeb.