Juraj Skovajsa

11. 9. 2023

Aktualizováno 12. 9. ve 21:30 o sdělení ministra životního prostředí Petra Hladíka

V době, kdy úředníci Evropské unie či Bidenovy administrativy v USA zvyšují tlak na přechod automobilů se spalovacími motory k elektrickému pohonu, Svobodní organizují v českých městech „petici za zachování aut na benzín a naftu“. Kromě jiného vidí nebezpečí elektromobility v závislosti na Číně.

V únoru Evropský parlament schválil po dohodě dosažené s Radou EU legislativní balíček „Fit for 55“, v jehož rámci by se měla od roku 2035 prodávat nová osobní auta a lehké užitkové vozy už jen bezemisní.

Byť strukturální změny dopadu balíčku jsou významné, hlasování v jeho prospěch nebylo výrazně přesvědčivé – pro bylo 340 europoslanců, proti 279 a 21 se zdrželo. Pro bylo tedy jen 53 %. Pokud bychom procentuální podíl „pro“ vztáhli na plný počet v poslaneckých lavicích, šlo by pouze o 48,2 %.

Svobodní nevnímají absolutní přechod na elektromobilitu jako správný krok a iniciovali petici s názvem „zachovejme auta na benzín a naftu“, ve které se staví proti plánu EU a žádají parlament, „aby vyzval vládu postavit se v roce 2026 proti tomuto zákazu“.

Kromě on-line formuláře Svobodní začali během uplynulého víkendu s „petičním turné“ po republice a v průběhu září se chystají objet řadu měst.

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) sdělil pro Epoch Times: „Ani rok 2035 neznamená, že tu po tomto roce nebudou existovat auta se spalovacími motory, jen nebude možné dodávat na trh nová auta. Ten, kdo již provozuje vozidlo, jej bude moci provozovat i nadále.  I po roce 2035 bude možné nově registrovat vozy se spalovacími motory, nicméně musí tankovat uhlíkově neutrální paliva, byť čekáme na delegovaný akt či návrh EK, jak bude toto v praxi legislativně ošetřeno. Vedle elektromobility tedy startují i další možnosti: syntetická paliva a vodík. K roku 2035 – EK v roce 2026 přezkoumá, zda jsou stanovené cíle k roku 2035 realistické a jestli berou v potaz technologický vývoj a sociální dopady.“

Na webu Svobodných se uvádí několik argumentů, „jak nám elektroauta nepomohou“ a „jak nám škodí zákaz aut na benzín a naftu“.

Uvádí zvýšení závislosti na Číně, coby dominantním výrobci a vývojáři elektromobility a držiteli potřebných surovin k výrobě. Dalšími argumenty je dle Svobodných nedostatečná kapacita elektrické sítě, neekologičnost výroby a likvidace, negativní dopady na náš trh práce, vysoká pořizovací cena a náklady na údržbu a následné zdražování zboží a služeb.

Související články

Přečtěte si také

„Nestrkejme před tím hlavu do písku.“ Chystaný zákon o bezdomovectví vyvolal vlnu reakcí
„Nestrkejme před tím hlavu do písku.“ Chystaný zákon o bezdomovectví vyvolal vlnu reakcí

„Nikdo zkrátka nemá právo hyzdit veřejný prostor, obtěžovat a ohrožovat svým chováním ostatní.“ Senátor Hraba chce řešit bezdomovectví u těch, kteří jej mají jako „životní styl“. Co říkají politici, odborníci a statistiky?

„Foltýnův Stratkom” smazal několik svých příspěvků. Kritici se ptali, jak konkrétně měly příspěvky naplňovat účel odboru
„Foltýnův Stratkom” smazal několik svých příspěvků. Kritici se ptali, jak konkrétně měly příspěvky naplňovat účel odboru

Odbor strategické komunikace státu nedávno smazal několik svých příspěvků na sociálních sítích, které sklízely kritiku. Které to byly?

Výpadek ropovodu Družba ceny pohonných hmot neovlivní, shodují se odborníci
Výpadek ropovodu Družba ceny pohonných hmot neovlivní, shodují se odborníci

Zastavení dodávek ropy ropovodem Družba by se projevilo na ceně pohonných hmot až v okamžiku, kdy by šlo o situaci trvající několik měsíců, shodují se odborníci.

„Abychom nezapomněli, že zlo má svoji konkrétní tvář.“ Nová kniha Popravení mapuje kauzy politických obětí komunistického režimu
„Abychom nezapomněli, že zlo má svoji konkrétní tvář.“ Nová kniha Popravení mapuje kauzy politických obětí komunistického režimu

Na knižních pultech je nyní k dostání obsáhlá monografie Popravení z politických důvodů v komunistickém Československu, která ve čtyřsvazkovém vydání mapuje kauzy politických obětí za totalitního režimu.

Co říká veřejnost na české zdravotnictví? Před důchodem jsou kritičtější
Co říká veřejnost na české zdravotnictví? Před důchodem jsou kritičtější

Jak Češi hodnotí stav zdravotnictví? Nejvíce proti srsti jim je např. obava z nedostatku personálu či dlouhé čekací doby. 81 % Čechů chce okamžité reformy systému. Co dalšího ukázal průzkum?