ČR – Nově se objevují obavy z rizika vzniku požárů v garáži. Jde o stísněný prostor s horší dostupností a může to znamenat problémy s uhašením ohně. Pokud by šlo o společnou garáž bytových domů, mohou plameny zasáhnout více vozidel v prostoru. Kvůli tomu někteří vlastníci garáží usilují o omezení vjezdu elektromobilů či plug-in hybridů, protože jejich případné hašení se může kvůli bateriím stát složitější.

Naopak, hašení požáru v garáži může ulehčit automatizace garážových vrat a jejich napojení na požární čidla.

Garáž je obvykle místem, kde lidé netráví příliš času. Pokud dojde ke vznícení v tomto prostoru, hasiči se pak často musejí vypořádat s komplikovanou přístupností.

Jaké jsou příčiny potenciálního vzniku požáru?

Může jimi být celá řada – nevhodné rozdělávání otevřeného ohně uvnitř garáže, kutilské práce způsobujíci jiskry, ale i technické závady nejen u automobilů, ale i u dalších elektrických zařízení v garáži.

Důležitá je přístupnost prostoru

„Pokročilé systémy garážových vrat je možné propojit se systémem chytré domácnosti a stanovit tak pro ně jasná schémata, kdy se mají otevírat. Pokud jsou součástí takového systému i požární čidla, je možné je propojit právě s otevíráním vrat. V případě vzniku požáru se tak garáž automaticky otevře, aby byl přístup pro záchranné složky co nejjednodušší,“ uvedl Petr Přichystal ze společnosti Lomax, která se zabývá produkcí garážových vrat.

Podle Přichystala nemá na systém vliv ani případný výpadek proudu nebo jeho preventivní odpojení:

„Vrata v takovém případě zůstávají otevřená a nehrozí, že by například hasičské vozy zůstaly v garáži uvězněné nebo že by nebylo možné přesunout hořící vůz mimo garáž,“ řekl Přichystal.

Nové riziko představují elektromobily a plug-in hybridní vozy

V Česku se v poslední době objevují případy, kdy vjezd těmto typům vozidel, podobně jako těm poháněných plynem, je omezen. Platí to zejména u podzemních garáží bytových domů. SVJ či další vlastníci jednotek to zdůvodňují tím, že pro provoz elektromobilů v podzemních garážích nejsou dosud stanoveny závazné požární předpisy.

Co k tomu sdělují hasiči: „Pravidla pro vozidla s elektrickým pohonem zatím nejsou jednoznačně právně ukotvena. HZS ČR má zpracovány postupy odrážející současné zkušenosti s požáry elektromobilů a průběžně je aktualizujeme,“ uvedl náměstek generálního ředitele Hasičského záchranného sboru ČR Daniel Miklós.

Likvidace případného požáru ve srovnání u auta se spalovacím motorem, obzvláště v případech, kdy začne hořet baterie elektromobilu či hybridního vozu, může představovat složitější problém, a to výrazně. Při takových požárech pak hasiči řeší především nebezpečí vyššího vývinu toxických plynů a škodlivin.

„Dále větší zakouření prostoru a únik chemických látek do prostředí. Velmi specifickým prvkem je vysoké riziko exploze baterií či zejména opětovné hoření po uhašení. Proto je důležité zejména u elektromobilů permanentní ochlazování baterií,“ doplnil Miklós.

Na druhé straně v současnosti k hasičským zásahům na elektromobily dochází výjimečně.

Statistiky Hasičského záchranného sboru ČR evidují za poslední roky okolo 10 takových událostí ročně, mírný nárůst šlo pozorovat pouze v roce 2020, kdy došlo k 16 těmto případům. Nebezpečí vzniku požáru u elektromobilu či plug-in hybridu však není všemi vnímáno stejně.

„Při požáru automobilu se spalovacím motorem velmi často vyteče uhlovodíkové palivo z nádrže a způsobí požár i vedle stojících vozů. Naopak pokud se i přes opravdu minimální pravděpodobnost vznítí baterie u elektromobilu, požár je zpravidla pouze lokální,“ řekl předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky Jaromír Vegr.

Podle Petra Baxanta z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT je vysoce pravděpodobné, že elektromobily budou vybaveny mnohem sofistikovanější diagnostikou než většina dnes provozovaných aut se spalovacím motorem.

„Takže pokud lidé připustili určitou míru rizika u spalovacích aut, pak míra rizika požáru u elektromobilů se sníží minimálně o řád a nejspíš to bude časem i více. Tedy obavy z požárů jsou zcela liché,“ uzavřel Baxant.

Zdroj: LESENSKY.CZ s.r.o.