Maurice Forgeng

15. 12. 2023

EU navrhuje přísnější pravidla pro to, kdy musí majitelé vyřazených vozidel tato vozidla sešrotovat. To má prospět životnímu prostředí a přechodu na novou mobilitu. Podle švédského motoristického časopisu by to mohlo znamenat, že majitelé vozidel ztratí svá vlastnická práva. Návrh byl však také kritizován.

V únoru letošního roku rozhodl Evropský parlament o postupném vyřazení spalovacích motorů z nových automobilů do roku 2035. O půl roku později zveřejnila Evropská komise návrhy, které mají usnadnit recyklaci vozidel s ukončenou životností v EU.

Nařízení zveřejněné 13. července se zabývá „požadavky na oběhový design vozidel a likvidaci vozidel s ukončenou životností“. Touto iniciativou chce Komise nahradit dvě stávající nařízení.

Komise v návrhu zdůrazňuje, že reforma má podpořit cíle evropské zelené dohody a snížit zátěž pro životní prostředí a klima. Dalším důležitým kritériem je pro Komisi EU těžba surovin, zejména kritických surovin, které jsou mimo jiné potřebné při obratu v oblasti mobility. Nařízení ještě musí schválit členské státy a Evropský parlament.

Mohli by majitelé vozidel přijít o svá vlastnická práva?

Návrh obsahuje řadu nařízení a varování. Ta jsou zaměřena jak na výrobce vozidel, tak na další účastníky hodnotového řetězce. EU zároveň klade nové požadavky na vlastníky vozidel.

Přední švédský automobilový časopis Teknikens Värld informuje o tom, jak by návrh mohl ovlivnit vlastníky vozidel – zejména s ohledem na likvidaci starších vozidel.

EU navrhuje kritéria, podle kterých se automobil považuje za vozidlo s ukončenou životností. Podle švédské publikace by majitel musel vůz okamžitě sešrotovat a byl by trestně odpovědný, pokud by byl podle těchto kritérií zařazen do kategorie „odpad“.

Podle listu Teknikens Värld by seznam kritérií určoval, kdy musí být automobil sešrotován. To se tedy rovná ztrátě vlastnického práva majitele.

Může se jednat o „mimořádně opotřebované“ brzdy a součásti řízení nebo o dobu delší než dva roky od poslední povinné technické prohlídky. Pokud by tedy vozidlo nebylo kontrolováno příliš dlouho, bylo by podle nové definice považováno za odpad, a to i v případě, že je stále v perfektním technickém stavu.

Co se stane s veterány?

Historických vozidel, známých také jako veteráni, se nová pravidla netýkají, jak uvádí Blackout News. Taková vozidla musí být nejméně 30 let stará a vyřazená z výroby. Automobiloví nadšenci a sběratelé si tedy mohou své milované klasiky ponechat i nadále.

Mluvčí EU potvrdil, že vozidla historického významu budou z návrhů výslovně vyloučena. To znamená, že veteránům nehrozí sešrotování od samého počátku, jak varuje webová stránka EFAHRER.com.

Je však třeba mít na paměti jednu důležitou věc: Všechny skladové zásoby a náhradní díly musí být podle švédského portálu v naprosto původním stavu. „Pokud tedy do vozu Amazon 65 namontujete motor B20, není originální. A pokud nebyl v posledních dvou letech kontrolován, pak by měl být podle těchto předpisů považován za odpad,“ uvedl pro Teknikens Värld Jan Tägt, odborník na vozidla a předpisy ze Švédské asociace motocyklistů (MHRF).

Určité tolerance by však mohly existovat, neboť EFAHRER.com píše, že vozidla musí být „co nejblíže původnímu stavu a v dobrém stavu“.

Organizace: Majitelé vozidel musí mít možnost vyjádřit se

Na návrh EU reagovala také švédská organizace SFRO (Sveriges fordonsbyggares riksorganisation), která usnadňuje registraci amatérských vozidel. Podle listu Teknikens Värld podporuje účel návrhu – posílit oběhové hospodářství – ale kritizuje způsob, jakým je strukturován. Podle jejich názoru musí být možné se proti kategorizaci vozidla jako „odpadu“ odvolat.

SFRO rovněž kritizuje skutečnost, že automobil by měl být považován za odpad, jakmile náklady na opravu přesáhnou tržní hodnotu – známou také jako ekonomická totální ztráta – bez zohlednění možné užitné hodnoty. „Musí existovat možnost, aby se majitel vozidla sám rozhodl, kolik peněz chce vynaložit na opravu svého vozidla,“ požadoval Ulander, ředitel technické a ekologické politiky organizace ve švédském automobilovém časopise.

Sáhnout po zdrojích

Podle Kettner Edelmetalle sleduje Evropská unie jasný cíl: hodlá získat cenné suroviny z vozidel s ukončenou životností. Ty pak následně poslouží automobilovému průmyslu při přechodu na elektromotory a podpoří nezávislost na třetích zemích.

K tomu se vyjádřil Frans Timmermans, bývalý místopředseda Komise odpovědný za Zelenou dohodu. Při prezentaci návrhu nařízení řekl: „V příštích letech bude na trh přicházet stále více vozidel s nulovými emisemi, což zvýší poptávku po cenných surovinách.“

Komisař pro životní prostředí Virginijus Sinkevičius rovněž zdůraznil význam surovin. „Vozidla s ukončenou životností jsou zdrojem cenných náhradních dílů, kritických surovin a dalších důležitých zdrojů, jako jsou vysoce kvalitní recyklované plasty a ocel.“

Evropská komise doufá, že nařízení přinese do roku 2035 dodatečné příjmy ve výši 1,8 miliardy eur.

Článek původně vyšel na stránkách německé redakce Epoch Times.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Nemít krávy, tak nemáme ani na výplaty, stěžovali si zemědělci na protestu v Hodoníně
Nemít krávy, tak nemáme ani na výplaty, stěžovali si zemědělci na protestu v Hodoníně

Podle něj evropská pravidla mohl nastavovat jen někdo bez reálné zkušenosti z výroby. „Vypadá to, jako by to vymýšleli lidí, kteří nikdy nebyli v poli a ti nám vyprávějí, co máme dělat,“ domnívá se Tomáš Krč.

Mercedes obrátil. Spalovací motory ukončovat nehodlá
Mercedes obrátil. Spalovací motory ukončovat nehodlá

Společnost Mercedes-Benz včera oznámila, že odsouvá dříve avizované ukončení výroby spalovacích motorů. Firma to uvedla ve své zprávě pro investory.

Geopolitická zbraň KS Číny v hodnotě jednoho bilionu dolarů selhává
Geopolitická zbraň KS Číny v hodnotě jednoho bilionu dolarů selhává

Čínská iniciativa Pás a stezka ztrácí na atraktivitě kvůli skrytým vojenským ambicím, korupci a nedostatečným hospodářským výsledkům.

Intersucho: Nasycení půdy je na většině míst ČR nad 90 %, menší je na jihu
Intersucho: Nasycení půdy je na většině míst ČR nad 90 %, menší je na jihu

Půda je v Česku podle portálu Intersucho nasycená, úroveň nasycení se na většině míst republiky pohybuje nad 90 procenty.

Naše herkulovské úkoly: Hledání moudrosti ve 12 úlohách
Naše herkulovské úkoly: Hledání moudrosti ve 12 úlohách

Herkules je jednou z nejoblíbenějších postav řecké mytologie. Jeho obrovská síla a odvaha inspirovala západní svět.