Snímek kanadského režiséra Jasona Loftuse získává ocenění za režii, scénář a animaci. Kombinuje dokumentární natáčení, archivní záběry státní televize s kresbou a animací čínského umělce Ta-siunga.
Tento unikátní snímek promítne v předpremiéře pražské kino Atlas. Vypráví o skutečných událostech z března 2002, kdy se skupinka odvážných lidí úspěšně nabourala do státního vysílání v Číně. Z příběhu se dozvídáme, co se jim podařilo odvysílat, proč se k tomu odhodlali a jakou cenu je přinutil totalitní režim zaplatit.
Tento kanadský kandidát na Oscara za nejlepší mezinárodní film roku 2023 si už hledá cestu i k českým divákům. Film byl rovněž kvalifikován do soutěže o Oscary v kategoriích dokumentární a animovaný film.
Mezi prvními českými diváky tohoto snímku byl úspěšný český režisér Václav Marhoul, který má na svém kontě oceňované snímky jako Tobruk, Mazaný Filip nebo Nabarvené ptáče.
„Věčné jaro je tak obrovsky silný film. Autentický,“ napsal Marhoul po promítání.
TIP: Hodnocení snímku na ČSFD.
Podle Marhoula není snímek „zdaleka výjimečný svojí fantastickou výtvarnou podobou, ale hlavně svým obsahem“.
Rekonstruuje události, které ovlivnily stovky tisíc lidí žijících v Číně v metropoli Čchang-čchun, jejíž název lze do češtiny přeložit právě jako „Věčné jaro“.
„Divákovi klade, a to vlastně zcela bez moralistního nátlaku, tolik, tolik palčivých otázek,“ říká Marhoul. „Jak bych se já zachoval? Dokázal bych já přemoci svůj strach? Dokázal bych se tak silně postavit čínskému bezpečnostnímu aparátu? Vydržel bych vězení a mučení bez toho, že bych podlehl, zradil?“
Film není „zdaleka výjimečný svojí fantastickou výtvarnou podobou, ale hlavně svým obsahem“.
— Václav Marhoul, český režisér
Spisovatel a bývalý redaktor Josef Formánek o filmu říká: „Bylo to vzpomenutím si na něco, v čem jsme žili. A mám velkou radost, že žijeme už v úplně jiné zemi, kde jsme naprosto svobodní a už si ani nevzpomínáme, jaká hrozná bezmoc to byla, stát jako jednotlivec proti nějaké bezejmenné mase státní moci,“ uvedl Formánek po filmové projekci.
Neveřejného promítání se účastnila také novinářka a moderátorka Lucie Vopálenská. „Je to nesmírně silný film, který bych doporučila každému, kdo nemá chladné srdce a komu alespoň trochu záleží na věcech veřejných a na lidských právech, která by měla být opravdu univerzální a nezcizitelná,“ řekla Vopálenská.
Velkou roli při natáčení snímku sehrál čínský komiksový kreslíř Ta-siung (Daxiong), který byl před 20 lety u toho. Když došlo k nabourání státního vysílání, žil v čínském městě Čchang-čchun v severovýchodní Číně. Pohnuté události ožívají díky jeho kresbám a 3D animaci.
Na předpremiéru se přišel podívat také komiksový scenárista Viktor Šauer. „Film působivě využívá 3D animaci a kombinuje ji se záběry ze současnosti a svědectvími přeživších,“ hodnotí technickou stránku snímku a dodává, že zároveň „ukazuje bez příkras temnou stranu a praktiky čínského režimu, ze kterých mrazí tím spíš v 21. století“.