Kanadský kandidát na Oscara za nejlepší mezinárodní, dokumentární a animovaný film roku 2023 už doběhl i na plátna českého kina. Mezi první diváky usedl také úspěšný český režisér Václav Marhoul, který má na svém kontě oceňované snímky jako Tobruk, Mazaný Filip nebo Nabarvené ptáče.
„Věčné jaro je tak obrovsky silný film. Autentický,“ napsal Marhoul po promítání.
Snímek rekonstruuje událost, která se skutečně stala v roce 2002 a ovlivnila stovky tisíc lidí žijících v Číně v metropoli Čchang-čchun, jejíž název lze do češtiny přeložit jako „Věčné jaro“.
Podle Marhoula není snímek „zdaleka výjimečný svojí fantastickou výtvarnou podobou, ale hlavně svým obsahem“.
„Divákovi klade, a to vlastně zcela bez moralistního nátlaku, tolik, tolik palčivých otázek,“ říká Marhoul. „Jak bych se já zachoval? Dokázal bych já přemoci svůj strach? Dokázal bych se tak silně postavit čínskému bezpečnostnímu aparátu? Vydržel bych vězení a mučení bez toho, že bych podlehl, zradil?“
Trailer
Předpremiéra: v kině Atlas 2. června 2023 | Délka: 86 minut * ČSFD * IMDB * WEB
První střípky této události rekonstruoval pomocí terénního výzkumu novinář a spisovatel Ethan Gutmann v knize Jatka, kterou v českém překladu vydalo nakladatelství C-press v roce 2015. Kanadský režisér Jason Loftus vzal kapitolu z knihy nazvanou Na tenkých vlnách a příběh zpracoval jako animovaný a částečně reálný dokument.
Vypráví o malé skupince lidí, kterým se v roce 2002 podařilo napíchnout vysílání čínské státní televize.
„Věčné jaro si bez výhrad zaslouží co nejširší uvedení, zaslouží si, aby ho viděl každý,“ říká režisér Marhoul. Podle posledních zpráv se české publikum bude moci se snímkem setkat v kinech opět na podzim 2023. O prázdninách čeká film ještě jedna předpremiéra v letním kině Kinská a v kině Atlas.
Velkou roli při natáčení snímku sehrál čínský komiksový kreslíř Ta-siung (Daxiong), který byl před 20 lety u toho. Když došlo k nabourání státního vysílání, žil v čínském městě Čchang-čchun v severovýchodní Číně. Pohnuté události ožívají díky jeho kresbám a 3D animaci.
Na předpremiéru se přišel podívat také komiksový scenárista Viktor Šauer. „Film působivě využívá 3D animaci a kombinuje ji se záběry ze současnosti a svědectvími přeživších,“ hodnotí technickou stránku snímku a dodává, že zároveň „ukazuje bez příkras temnou stranu a praktiky čínského režimu, ze kterých mrazí tím spíš v 21. století“.
V rámci své akademické činnosti usedl mezi diváky také doc. PhDr. Zdeněk Vojtíšek, Ph.D., religionista a profesor Univerzity Karlovy, který k filmu publikoval recenzi v časopise Dingir.
„Výtvarný projev kreslíře Ta-siunga je skutečně mistrovský. Film velmi vynalézavě kombinuje čtyři zdroje: jednak animaci Ta-siungových kreseb, za druhé dokumentární zachycení jeho výtvarné práce, rozhovorů a pocitů, za třetí ukázky tehdejší filmové produkce hnutí Fa-lun-kung a za čtvrté autentické záběry tehdejšího komunistického zpravodajství. Všechny tyto zdroje, a zvláště poslední z nich činí film ohromně působivým,“ uvádí Vojtíšek.