Vyžadují je po nich, avšak dostupné zatím nejsou – několik předních evropských leteckých společností apelovalo ve středu 20. března na Evropskou unii, aby více prosazovala navýšení produkce „zelených“ paliv.
Z důvodu „boje proti klimatickým změnám“ schválila EU minulý rok zákony, ve kterých požaduje, aby letecké společnosti při odletech z letišť členských zemí EU začaly postupně využívat udržitelná letecká paliva (SAF – Sustainable Aviation Fuel – uvádí se jako ekologičtější alternativa s nižší uhlíkovou stopou ke klasickému leteckému palivu). Dle přijaté legislativy se očekává, že od příštího roku SAF bude tvořit 2 % palivového složení. Do roku 2050 by se tento podíl měl dále navyšovat až na 70 %.
Podle organizace Airlines for Europe (A4E), která sdružuje největší evropské letecké společnosti včetně Ryanair, Lufthansa, IAG, Air France nebo KLM, je však výroba SAF v Evropě stále v zárodku a dalece zaostává proti projektům v USA.
„V USA je výroba SAF velmi podporována. Toto řešení potřebujeme i zde v Evropě,“ řekl dle serveru Euroactive generální ředitel společnosti Lufthansa Carsten Spohr v Bruselu na zasedání summitu A4E.
Setkání A4E se zúčastnil také Generální ředitel International Airlines Group (IAG), Luis Gallego, který si měl postěžovat: „Nemáme dostatek SAF, abychom vyhověli (směrnicím EU), a nevidíme, že by se nyní stavěly závody“.
A4E své stížnosti zároveň adresovala Evropské komisi.