Kardinálové vybírají nového papeže. Kdo by si pomyslel, že takový slavnostní a vznešený příběh v sobě bude mít tolik napětí?
PG | 2h | Drama | 25. října 2024
Po filmu Heart of a Servant – The Father Flanagan Story – dokumentárním filmu o jednom z nejpříkladnějších katolických kněží, co kdy žil – přichází Konkláve, dramatický thriller o stranické politice, mocenských hrách a zhoubných úkladech, které stojí v pozadí výběru nového papeže.
Filmová verze vychází z knihy Roberta Harrise Konkláve z roku 2016 (česky román vyšel v roce 2017 v rámci Knižního klubu) a v čele s mistrovským, ale jemným výkonem mimořádně nadaného Ralpha Fiennese je třaskavou hereckou podívanou. Navzdory ponurému a majestátnímu církevnímu prostředí jde o precizní filmařský kousek, který je stejně strhující jako jakýkoli kriminální nebo konspirační thriller.
Papež je mrtvý
Kardinálové z celého světa se hromadně sjíždějí do Říma, aby se zúčastnili papežského konkláve, historického obřadu, při němž se jedná a hlasuje o novém papeži. Dokud jeden z oprávněných kardinálů nezíská dvě třetiny hlasů – což stačí k tomu, aby se stal nejvyšším pontifikem – budou kardinálové v červených pláštích v ústraní.
Jedná se o jeden z nejstarších volebních procesů na světě, který je náležitě tajný. Dveře a okna izolovaného křídla Vatikánu jsou zavřené a zamčené. Každý kardinál má svůj vlastní soukromý pokoj v dlouhé podzemní mramorové chodbě.
V dnešní době je každý pokoj vybaven elektronickým zámkem. Vidíme tedy, že ani zde, na Svatém stolci, jak se říká, kde jsou ti nejvyšší a nejzbožnější, kteří řídí budoucí směřování římskokatolické církve, nelze jejím představitelům věřit. Dokonce i zde musí být zavedena určitá pravidla, aby byla zajištěna spravedlivá volba.
Koneckonců tito muži nejsou svatí. Kardinálové jsou rádoby svatí, ale přesto neoddělitelně lidští: chybující, sledující falešnou zbožnost, ambiciózní, vypočítaví a nakonec zranitelní vůči zhoubnému vlivu moci. Pokud je na světě nějaká pozice, která s sebou nese neúprosný morální podtext a opojné, euforické pokušení podlehnout otřepanému rčení „Absolutní moc korumpuje absolutně“, pak je to právě pozice papeže.
Zde, v posvátné Sixtinské kapli, lemované geniálním Michelangelem, nebeskou polyfonií Palestriny a řadou skvostných karmínových a vínových rouch, začíná film režiséra Edwarda Bergera Konkláve (prostřednictvím adaptovaného scénáře Petera Straughana). Kardinálové si oblékají své sutany, uhlazují si pláště, stahují si kutny a připravují se na bohoslužebnou debatu. V sázce je mnoho.
Papežští hráči
Kardinál Dean Lawrence (Fiennes) byl blízkým přítelem zesnulého papeže. Lawrencova víra je v poslední době na ústupu. Ve skutečnosti byl připraven to všechno zabalit kvůli méně významné pozici, ale Svatý otec to nedovolil. Lawrence má silné vůdčí schopnosti a nyní je zodpovědný za dohled nad administrativou konkláve, orientuje se prostřednictvím latiny, řečtiny, italštiny, španělštiny a angličtiny a dohlíží na to, aby všechny byzantské složitosti historické procedury byly bezchybně provedeny.
Zástupcem liberální frakce je Lawrencův spojenec a kandidát na příštího papeže, navenek skromný, ale uvnitř nesmírně ambiciózní kardinál Bellini (Stanley Tucci). Je to modernista, který by mimo jiné rád viděl, aby církev přijala pokrokové ideály a zapojila ženy do vedoucích rolí v církvi.
Kardinál Tremblay (John Lithgow) je podezřele zbožný a samolibý na to, aby neměl nějaké kostlivce ve skříni. Ukazuje se, že není jediný.
Velmi prostořeký (a velmi a příjemně italsky) pravicově orientovaný kardinál Tedesco (Sergio Castellitto) věří, že tradice a izolacionismus jsou správnou cestou církve. Je připraven vést náboženskou válku s islámskými fundamentalisty jakýmikoliv prostředky, což jeho odpůrci vnímají jako vymazání šedesátiletých pokrokových postojů.
Nigerijský kardinál Adeyemi (Lucian Msamati) je ještě více zatvrzelý; je v podstatě pro návrat otevřené homosexuality k trestnému činu, jakým byla na počátku tohoto století. V tomto životě by se postaral o to, aby se tato komunita dostala do vězení a v tom příštím do pekla. Nakonec se musí vypořádat s příchodem záhadné jeptišky v 11 hodin – zařízeným na poklonu jinému kardinálovi – ve scéně připomínající debakl Anity Hillové a Clarence Thomase.
A nakonec je tu kardinál Benítez (Carlos Diehz), záhadný, ale pokorný outsider; mexický humanitární pracovník, který tajně slouží v nábožensky rozjitřeném Kábulu v Afghánistánu. Oponuje ohni a síře kardinála Tedesca a poukazuje na to, že skuteční nepřátelé, kteří se podílejí na svatých válkách ve světě, sídlí pouze na jednom místě – v lidském srdci. Tato scéna vášnivé debaty je skutečným jádrem filmu.
Lawrencova práce
Kardinál Lawrence si dává pozor na každého, kdo chce být papežem příliš okatě a snaží se rozšířit vliv nad povolené konverzační parametry. To vede k tomu, že Lawrence musí vyšetřovat několik členů, kteří se možná pokoušeli, možná nepokoušeli zmanipulovat volbu. To má za následek, že film je něco jako detektivka bez vražd.
Je tu monsignor O’Malley (Brian F. O’Byrne), který čas od času obchází Lawrence se zprávami o různých kandidátech. Funguje to jako scenáristická pomůcka, která podle potřeby servíruje nové dějové linie. Při každém rozhovoru s O’Malleym získává Lawrence nový díl skládačky, který mění pravidla hry, v podobě skandálů a utajování.
Začíná hlasování; liberální a konzervativní frakce debatují o svých vyhraněných postojích, mimo jiné ohledně tolerance k jiným náboženstvím, potratů, homosexuálních sňatků a rozvodů. Veřejný obraz kardinálů je samozřejmě zkoumán také ve světle skandálů se sexuálním zneužíváním, které se katolická církev snažila před dvaceti lety zamést pod koberec.
Humor
Konkláve se vyznačuje lahodným napětím mezi spornými dramatickými situacemi kardinálů, které je posypáno hlubokomyslnými úvahami o smyslu víry a kousky nečekané komedie – v tomto smyslu připomíná film Schindlerův seznam z roku 1993 (v němž se také objevil Ralph Fiennes, který v roli pekelného nacisty debutoval jako zářný herec).
Ironický a vtipný humor spočívá v drobných momentech, kdy kardinálové, odění do tradičních krvavě červených šatů (symbolizujících jejich ochotu zemřít za svou víru), interagují se současnou technologií, jako je karmínové pouzdro na iPhone ladící s rouchem majitelů, skryté vapování a příprava malého espressa z přístroje Keurig.
Můj oblíbený komediální případ se týká jednoho kardinála, který vehementně obviňuje kolegu z ambicí. Poté, co následně nahlédl do svého nitra a zjistil, že do něj promítá svou vlastní ambicióznost, přichází s kloboukem v ruce, aby se omluvil: „Je naprosto směšné být takhle starý a stále nevědět, kdo jsem.“ Líbilo se mi také, že se z kašny na náměstí do kaple občas zatoulají domácí želvy předchozího papeže.
Stupňující se volební drama a přísun důvěrných informací začíná fungovat jako mírný gag. Každá epizoda stojí na tom, aby svrhla morální domeček z karet dotyčného kandidáta, což se stává vlastní malou komedií omylů.
Napětí konce
Film navzdory své vážnosti a pomalému tempu srší napětím. Letí to jako voda. A to je dobře. Zrovna když jsem si říkal, že tady je konečně velkofilm, který netlačí na pilu, hodí Konkláve hned na konci rychlý míč, který prosviští nad poslední metou tak rychle, že si nechcete připustit, že jste byli napáleni, protože zbytek filmu je tak vznešený.
Abych nespoileroval, řeknu jen, že jediný kardinál, který je schopen rozetnout gordický uzel rozdělení v kolegiu kardinálů, má své vlastní skryté – i když nevinné – tajemství.
Nejvíce mi vadí, že je lehkovážně spojeno s ústředním (a popravdě řečeno krásným) semínkem, které kardinál Lawrence zasévá na začátku, když promlouvá ke shromážděným členům konkláve: nabádá kardinály, aby se za každou cenu vyhýbali jistotě. Jistota v čemkoli je v podstatě nepřítelem víry.
Podívejte se na Konkláve a zkuste, zda dokážete rozpoznat nenadálé napětí. Konkláve je skvělý kus filmové tvorby a stojí za zhlédnutí.
Konkláve
Režisér: Edward Berger
V hlavních rolích: Ralph Fiennes, John Lithgow, Stanley Tucci, Isabella Rosselliniová, Lucian Msamati, Sergio Castellitto, Carlos Diehz, Brian F. O’Byrne
MPAA Rating: PG
Délka filmu: 2 hodiny
Datum uvedení do kin: 25. října 2024
Hodnocení: 4 1/2 hvězdičky z 5
–ete–