„S těžkým srdcem se s vámi dělíme o tuto zprávu…“ začíná dojemná reklama na Facebooku tvrdící, že rodinná firma na výrobu obuvi musí po letech tvrdé a oddané práce zavřít kvůli silné konkurenci velkých společností. Jedna z majitelek se navíc stala čerstvou matkou a chce trávit čas s rodinou.
Ale nebojte, naštěstí je tu výprodej všech položek jako dárek zákazníkům, dozví se uživatel, který na jednu z mnoha podobných reklam na sociálních sítích narazí. Ano, tušíte správně, jde o podvod.
Odkaz vás zavede na autenticky vypadající webové stránky společnosti ve vašem jazyce, kde si můžete objednat krásnou obuv za poloviční ceny. Jen si „musíte pospíšit, zbývají poslední kusy“! Pokud se necháte nachytat a budete mít „štěstí“, dojde vám nekvalitní zboží nebo úplně jiný výrobek. V horším případě zboží nedorazí vůbec, upozorňuje na podvodné weby Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Reklamní příběhy o strádajícím rodinném podniku jsou jen jedním druhem reklamy na podvodné e-shopy. Jiné inzerce mohou propagovat lokální „české“ prodejce, kteří však mají s Českou republikou pramálo společného. Další podvodníci nabízejí výhodné investování, prodej zapomenutých zavazadel z letiště nebo napodobují známé obchody. „Název se může lišit v jednom písmenu, ale může být i zcela totožný,“ upřesňuje Hekšová.
Společnosti provozující sociální sítě žijí z reklam, a proto nabízejí inzerentům oslovení své velké uživatelské základny. Toho využívají jak legitimní firmy, tak podvodníci. Ti se snaží nalákat co největší počet uživatelů, aby zvýšili pravděpodobnost, že se někdo z nich nachytá.
Jak neskočit na lep
Přestože e-shopy působí na první pohled velmi autenticky s bezvadnou češtinou, existuje i několik varovných signálů, že se nejedná o pravý e-shop. Jedním z ukazatelů pravosti může být počet sledujících a recenze zákazníků.
Červeným praporkem by měla být také nedostatečná možnost komunikace a absence kontaktních údajů. Nabízí e-shop kromě formuláře nebo e-mailu i telefon? Pokud ano, zavolejte tam a zjistěte víc. Uvádí firma svou adresu, IČO a DIČ? Pokud ano, ověřte si to v obchodním rejstříku a zkuste najít na mapě jejich sídlo. Jestliže provozovatel stránek nemá sídlo v České republice, šance, že dostanete své peníze zpátky nebo se domůžete svých práv, je mizivá.
Ti, kteří již využívají umělou inteligenci, se mohou zeptat na e-shop u služeb jako Chatgpt, Grok apod. – robot ověření udělá za vás. V případě, že máte jakékoliv podezření, web opusťte.
Co když už jsem zadal údaje?
Pokud už jste na falešných stránkách zadali své osobní nebo platební údaje, měli byste to co nejdříve řešit, radí Hekšová s tím, že oboje mohou být kriminálníky zneužity. U kompromitovaných platebních údajů je potřeba okamžitě kontaktovat svou banku a zjistit další postup. Většinou půjde o zablokování platební karty. Pokud uživatel odhalil své osobní údaje, např. poskytl kopii osobních dokladů, je dobré obrátit se na policii.
Pokud si nejste jisti, zda jste nenaletěli podvodníkům, můžete se obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu na čísle 299 149 009 anebo elektronicky. Služba je bezplatná. Varovat ostatní před podvodným e-shopem můžete na VašeStížnosti.cz.