Soutěž Podmořský fotograf roku 2024 (Underwater Photographer of the Year 2024) už sice zná své vítěze, ale jejich snímky dodnes uchvacují svou krásou i silou. Nabízejí jedinečný pohled do podmořského světa – od arktických velryb přes zářivé hvězdice až po potopené válečné stroje proměněné v umění. Každý záběr odhaluje skrytou poezii moří, jakou běžně nespatříme.
„Pro podvodní fotografii je to nesmírně vzrušující doba – fotografové pořizují úžasné nové záběry díky cestám na dosud neznámá místa a nejmodernější technice,“ uvedl v tiskové zprávě předseda poroty Alex Mustard.
Tato soutěž, považovaná za jednu z nejvýznamnějších každoročních přehlídek fotografií přírody na světě, přilákala přes 6 500 snímků z celého světa. Koná se ve Spojeném království a zahrnuje 13 kategorií, mimo jiné makrofotografii, širokoúhlé záběry, zachycení chování či fotografii vraků. Čtyři zvláštní kategorie jsou vyhrazeny snímkům pořízeným v britských vodách. Výsledky byly oznámeny při slavnostním ceremoniálu v londýnské čtvrti Mayfair, pořádaném ve spolupráci s The Crown Estate.
Velrybí kosti
Hlavní cenu letošního ročníku získal Alex Dawson ze Švédska za snímek Velrybí kosti (Whale Bones), zachycující obří kostry velryb rozeseté na arktickém mořském dně.

„Snímek Whale Bones vznikl v nejnáročnějších podmínkách – freediver sestupuje pod grónský led, aby byl svědkem těchto pozůstatků,“ vysvětluje Mustard. „Od prvního pohledu je to silný záběr, který s každým dalším obdivem působí ještě intenzivněji.“
Fotografie byla pořízena v arktickém Grónsku, známém tisíciletou tradicí lovu a rybolovu.
Dawson popisuje pozadí snímku: „Ve východním Grónsku lovci přivezou úlovek a dělí se o něj mezi sebou. Velryba je při přílivu přitažena na pláž a při odlivu se schází mnoho rodin, aby odřízly kůži, tuk a maso. Téměř celá velryba se spotřebuje, ale kostra se s dalším přílivem vrací do moře, kde zůstává v mělké vodě – tam ji dokonale očistí mořští bezobratlí a ryby.“
Okno příležitosti
Titulem „Objev roku v podmořské fotografii“ byla oceněna Američanka Lisa Stengelová za výjimečný snímek Okno příležitosti (Window of Opportunity), který zachycuje okamžik útoku ryby mahi-mahi (koriféna velká) na hejno sardinek v Mexiku.

„Tento snímek zachycuje přesný okamžik útoku,“ popisuje Stengelová. „Nepoužila jsem kuklu a všimla si zvláštního zvuku, který se ozval pokaždé, když se mahi chystala zaútočit.“
„Když budete pozorně naslouchat, zjistíte, že oceán je plný zvuků – obzvlášť v okolí hejna návnadových rybek. Zaměřila jsem se na charakteristický zvuk útoků mahi a sledovala ho objektivem. Tato technika, spolu s příznivými okolnostmi, mi poskytla jedinečné ‚okno příležitosti‘ k zachycení tohoto výjimečného okamžiku.“
Spojení s plejtvákem šedým
Španělský fotograf Rafael Fernandez Caballero zvítězil v kategorii Portrét se snímkem Spojení s plejtvákem šedým (Grey Whale Connection), který nabízí výjimečný pohled do oka plejtváka šedého.
„Jen málokdo se někdy zadíval velrybě do očí. Tento průlomový snímek umožní mnohým spatřit inteligentní duši těchto tvorů,“ říká Mustard.

Caballero pořídil snímek při pomalém unášení na malé lodi v laguně Magdalena Bay v mexickém státě Baja California Sur. Podotýká, že setkání s plejtváky šedými jsou „mimořádně výjimečná“, protože tito obři jsou známí svou „přátelskou a zvědavou povahou“.
Když popisuje tento zvláštní okamžik, uvádí: „Velryba upřela přátelský pohled přímo do mého objektivu, připomínající lidský výraz zvědavosti a nevinnosti. Tyto okamžiky odhalují krásu a inteligenci velryb a vytvářejí trvalé vzpomínky jak pro pozorovatele, tak jistě i pro samotné zvědavé velryby.“
Kromě vítězství v kategorii Portrét za snímek Spojení s plejtvákem šedým získal Caballero i hlavní cenu v kategorii Chování za úchvatný záběr plejtváka Brydeova, který útočí na hejno sardinek – rovněž pořízený v oblasti Baja California Sur.

„Snímek zachycuje vrchol akce,“ uvedl porotce Peter Rowlands, „když obrovská velryba jediným záběrem pohltila stovky kilogramů sardinek. Tento snímek nás okamžitě zaujal – nikdy nás nepřestal fascinovat. Velké téma, silný obraz, jasný vítěz.“
Hvězdná podívaná
Daleko na severu, ve skotském jezeře Loch Leven, se britská fotografka Jenny Stocková vydala při soumraku na ponor do kalných hlubin. Voda byla, jak sama říká, „osvěžující“, ale dobrodružství v chladných vodách se vyplatilo – světlo její baterky odhalilo zářivé barvy tisíců hvězdic.

Stocková poznamenala: „Uchvácená rozmanitostí odstínů a vzorů, které každá hvězdice měla, jsem cítila, že jde o neuvěřitelné setkání s druhem, který jsem dosud nikdy neviděla. Radostně jsem fotografovala dál, když jsem spatřila tuto fialovou mořskou ježovku – a úplně mě to nadchlo.“
Výsledkem je působivý záběr plný živých barev a zdravého, jiskřivého mořského života – snímek, který Stockové vynesl titul Britská podmořská fotografka roku 2024.
Útok shora
Fotograf Jon Anderson zachytil na snímku Útok shora (Attack from Above) překvapivé setkání s kormoránem při ponoru v potápěčské lokalitě u kalifornského Monterey.

„Naplánoval jsem ponor na slunečné odpoledne v naději, že zachytím kormorána pod lesem chaluh, jímž pronikají paprsky slunce,“ uvedl Jon Anderson. „Několik kormoránů se ke mně přiblížilo – klovali mi do hlavy a do tlakové láhve, plavali kolem mě a dokonce se snažili spolknout fotoaparát.“
Jakmile se jeden zvědavý kormorán přiblížil a na okamžik zastavil – pravděpodobně proto, že se spatřil v odrazu kopulového portu – podařilo se fotografovi zachytit dokonalý čelní portrét.
„Jonův snímek patřil k mým favoritům v soutěži – ty oči jsou neuvěřitelně ostré. Stejně jako zobák! Jaká osobnost, jaký okamžik, jaké světlo. Nezapomenutelný obraz, který se jistě stane klasikou Podmořského fotografa roku na dlouhá léta,“ sdělil Mustard.
Tanky Chieftain
Vítězný snímek fotografa Martina Broena zachycuje ikonickou „symetrii tanků Chieftain a výraznou přítomnost jejich 120mm děl“. Fotografie pořízená objektivem typu rybí oko v podvodním vojenském muzeu v jordánské Akabě mu vynesla první místo v kategorii Vraků.

Tyto válečné stroje, potopené v hloubce 15 až 27 metrů, jsou rozmístěny podél útesů v Rudém moři v taktické bojové formaci.
Peter Rowlands sdělil: „Tento silný snímek působí na několika úrovních a byl mým jednoznačným favoritem v této kategorii i celkově. V dnešní neklidné době je povzbuzující vidět, že válečná technika může sloužit míru.“
Záchrana obra
Hlavní cenu v kategorii Ochrana mořského prostředí a titul Fotograf roku v ochraně mořského prostředí organizace Save Our Seas Foundation získal Nuno Sá z Portugalska. Jeho snímek Záchrana obra (Saving Goliath) je dojemným zachycením naděje, úsilí i smutku – ukazuje den, kdy se lidé na pláži pokoušeli zachránit zraněnou vorvaňovitou velrybu.

Událost se odehrála na pláži Costa da Caparica, nedaleko Lisabonu, kde si rekreanti všimli obrovského tvora zápasícího s plaváním těsně u pobřeží.
„Brzy jeho mohutné, zraněné tělo míjelo surfaře i plavce a dorazilo do mělkých vod u pláže,“ popisuje Nuno Sá. „Náhle desítky lidí začaly běžet k velrybě. Společně ji tlačili a povzbuzovali, aby se pokusili vrátit obra zpět do moře, zatímco on pomalu máchal ocasem a těžce dýchal. O několik hodin později velryba naposledy vydechla – její tělo, rozdrcené vlastní vahou, zůstalo ležet na písku.“
„Tento snímek nám dává naději, že lidem na oceánech záleží a chtějí pomáhat,“ konstatovali organizátoři soutěže.
Níže přinášíme další pozoruhodné snímky ze soutěže:







Podělte se s námi o své příběhy na adrese namety@epochtimes.cz a získejte pravidelnou dávku inspirace přihlášením k odběru newsletteru na epochtimes.cz/newsletter.
–ete–
