Ve všech médiích, ať už zahraničních nebo domácích ČT24 nebo ČTK a podobně, slyšíme a čteme zprávy o tom, kolik je v Číně osob nakažených koronavirem nebo kolik v této zemi zemřelo lidí v důsledku COVID-19. Do dnešního dne již ale celá řada expertů a analýz tyto „oficiální“ počty, uváděné úřady Komunistické strany Číny, opakovaně zpochybnila.

Je na místě, aby světová média i politické špičky uváděly, že v Číně bylo podle úřadů ovládaných Komunistickou stranou Číny „údajně nakaženo“ nebo „údajně zemřelo“ určité množství lidí. A dodat, že pravdivost těchto dat byla opakovaně a důvodně zpochybněna.

Pojďme se podívat na retrospektivu a přehled některých zdrojů, které data předávaná čínským režimem zpochybňují, a jaké k tomu mají důvody. Uvádíme také zprávy, které přinesl deník The Epoch Times. V každém odstavci naleznete aktivní link na zdroj informací, který tak můžete sami prostudovat.

Z níže uvedeného seznamu je patrné, že by světová média měla minimálně přehodnotit způsob informování o statistikách čínských státních úřadů ovládaných Komunistickou stranou Číny a uvádět „údajně nakaženo“ nebo „údajně zemřelo“ určité množství lidí. Neřkuli, že by měla média ve stejné době informovat o tom, že pravdivost těchto dat byla opakovaně a důvodně zpochybněna.

Kdo (a proč) zpochybňuje důvěryhodnost čínských statistik

Mezi prvními v ČR byla Česká tisková kancelář (ČTK), která přebrala zprávu od Japonské tiskové agentury Kjódó, která zveřejnila 19. března 2020 informace poskytnuté lékařem z nemocnice ve městě Wu-chan. Lékař agentuře sdělil, že čínské úřady v oblasti manipulují s údaji týkajícími se počtu nově nakažených a již vyléčených osob. Podle něho chce komunistická strana vyzdvihnout úspěchy vlády prezidenta Si Ťin-pchinga v „boji“ s epidemií koronaviru a předkládá podvržené statistiky.

Další je ekonomický deník E15, který v článku z 31. března 2020 uvedl, že „ve světle počtu obětí v evropských zemích si řada světových médií klade otázku, zda jsou čínské statistiky úplné.“ Dále také citoval německý list Deutche Welle, který zveřejnil zprávu čínského bloggera, biochemika jménem Fang Čou-c‘: „Dokonce ani generace důchodců, kdysi tak loajální ke (komunistické) straně, tomuto nesmyslu nevěří.“

30. března 2020 přichází se zprávou také ČT24. Čína hlásí oficiálně celkem 3 304 mrtvých, 81 470 nakažených a více než 75 tisíc uzdravených pacientů. „Skutečnost bude zcela jistě jiná,“ upozorňuje zpravodajka ČT ve východní Asii Barbora Šámalová. „Také víme, že někteří lidé zemřeli, aniž by jim byly provedeny testy na koronavirus, takže z těch statistik prostě vypadli,“ doplňuje. Skutečné počty vycházejí najevo až teď, když se ve Wu-chanu uvolnil pohyb a krematoria začala vydávat urny s ostatky zesnulých.

23. března 2020 uvedl deník The Guardian, že přestože se obyvatelé Číny vracejí do práce, obyvatelé a analytici pochybují o téměř nulovém výskytu nakažených koronavirem. Vedoucí představitelé komunistické strany podle nich „upřednostňují restartování ekonomiky před rozhodujícím omezením epidemie“. The Guardian dále napsal, že i přes „agresivní opatření“ přijatá k omezení epidemie, existují mnohé pochybnosti o tom, že čísla jsou tak příznivá, jak čínské úřady uvádějí. Dále citoval některé obyvatele Wu-chanu: „Opravdu se obávám, že uvnitř Wu-chanu je stále mnoho asymptomaticky infikovaných lidí.“ ; „Nevěřím [číslům]. Tato epidemie nezmizí tak snadno.“ ; „Každý racionální člověk by pochyboval o těchto číslech.“

4. března 2020 napsala agentura Bloomberg, že přestože čínské úřady uvádějí snižující se počet případů nakažení „stále existují pochybnosti o tom, zda (čínské) vládní statistiky ukazují úplný obraz.“ Agentura dále uvádí, že „nedůvěra v čínské oficiální statistiky, které byly opakovaně revidovány v průběhu epidemie, přetrvává.“ A dodává, že čínské úřady opakovaně měnily definice toho, co je potvrzený případ infekce, což dále zkresluje skutečná čísla.

28. února 2020 se zapojil do diskuse i deník Aktualne.cz, který uvádí, že „způsob, jakým jsou pacienti diagnostikováni, výrazně ovlivňuje oficiální statistiky. Při každé změně metody počítání nakažených pacientů vyvstávají otázky ohledně toho, jak přesně oficiálně ohlašované údaje reflektují skutečný stav epidemie.“

Další zprávy z médií

29. března 2020 analyzuje časopis Newsweek situaci ve Wu-chanu a pomocí porovnávání dat o růstu populace, počtu provedených kremací, oficiálních statistik a podobně, dochází k závěru, že počet úmrtí ve městě činil minimálně 29 000 lidí. Což je téměř 2x více, než uvádějí čínské úřady (16 000 mrtvých v důsledků epidemie) 27. března 2020 zveřejnil deník Asia News počet rozdávaných uren lidí zpopelněných ve Wu-chanu. Rozdáno má být přibližně 45 500 uren. Pohřební ústavy rozdávají urny od 23. března do 4. února 2020. To jest 500 uren denně. Ve Wu-chanu je 7 pohřebních ústavů.

29. března 2020 uvádějí International Business Times s odvoláním na zdroje deníku The Epoch Times, že pekingské úřady 19. března oznámily v Číně od počátku roku 2020 zrušení více než 21 milionů účtů mobilních telefonů, a v posledních třech měsících uzavření na 840 000 pevných linek. „Úroveň digitalizace je v Číně velmi vysoká. Lidé bez mobilního telefonu nemohou přežít,“ řekl The Epoch Times 21. března Tchang Ťing-jüan, americký politický komentátor specializující se na Čínu. „Kontakt s vládou ohledně důchodů a sociálního zabezpečení, nákup jízdenek na vlak, nakupování… bez ohledu na to, co lidé chtějí dělat, jsou nuceni používat svůj mobilní telefon.

Časopis Nature zveřejnil výsledky modelového výzkumu provedeného týmem vedeným profesorem Wu Tchang-čchunem z Huazhong University of Science and Technology ve Wu-chanu, který uvádí, že do 18. února 2020 úřady neměly informace o přibližně 60 % všech existujících případů infikovaných ve Wu-chanu. Profesor Wu také řekl China News Weekly, že vznik nové vlny epidemie je velmi pravděpodobný, informoval o tom web DW.

Vážení čtenáři, nenechte si ujít to nejlepší z Epoch Times! Přihlašte se k odběru Newsletteru. Jednou týdně vám tak budeme moci zasílat výběr těch NEJ zpráv.

Starší zprávy z roku 2020

Investigativní reportáž nezávislé televize NTD v pořadu Zooming In uvádí zdroje informací o tom, že přibližně 60 procent lidí, kteří v Číně zemřeli v důsledku nákazy novým koronavirem, zemřelo ve svých domovech, aniž by byli vedeni v oficiálních statistikách.

Zdravotní komise velkoměsta Čchao-jang vydala dokument, ve kterém nařídila svým podřízeným orgánům a úřadům, aby zničily všechna data o epidemii koronaviru.(zdrojem informace je interní dokument) Deník The Epoch Times, který dokument zveřejnil, uvedl, že v provincii Šan-tung oficiálně zveřejněná data místní zdravotní komise uváděla počty nakažených až 52krát nižší než interní čísla sesbíraná Střediskem pro kontrolu a prevenci nemocí.

Anne Schuchatová, výkonná ředitelka amerického Střediska pro kontrolu a prevenci nemocí (Center for Disease Control and Prevention), byla 12. února 2020 citována: „Předpokládáme, že hlášené případy (v Číně) jsou podhodnocené.“

Článek deníku Stat News uvádí znepokojení expertů nad postupy čínských úřadů, které mění definici toho, co znamená být nakažený koronavirem. Rozumějme: pokud překvalifikují kritéria, bude případů na papíře ubývat, ale data nebudou odpovídat skutečnosti.

Ředitel pohřební služby v čínském městě Ťi-ning uvedl v telefonním rozhovoru s čínskou redakcí deníku The Epoch Times, že některá mrtvá těla, poslaná z místních nemocnic, měla na úmrtním listě uvedenu příčinu smrti „neznámý zápal plic“.

Dr. Lin Siao-sü (Lin Xiaoxu), bývalý ředitel oddělení pro virová onemocnění při Walter Reed Army Institute of Research v USA, v únoru 2020 uvedl: „Situace je minimálně 10x horší než to, co je odhalováno světu.“

Hlasy některých politiků

Mezi politickými stranami se v ČR udělali jako jedni z prvních Piráti, kteří na svých stránkách zveřejnili přehlednou analýzu nebo soupis informací a zdrojů v článku nazvaném: „Pandemie čínského prezidenta Xi: Vítězství nad koronavirem je propaganda“. Autoři článku pochybují nad oficiálními daty šířenými čínskými státními úřady, které tvrdí, že mají „epidemii pod kontrolou“ a odhadují rozsah epidemie až 50x větší než uvádějí čínské úřady.

Prezident USA Donald Trump 26. března 2020 vyjádřil pochybnosti o počtu případů COVID-19, o nichž informovala Čínská komunistická strana ve svých oficiálních údajích, které jsou citovány po celém světě. „Nevíte, jaké množství (nakažených) je v Číně,“ řekl prezident, když byl dotázán reportérem, zda byl překvapen tím, že Spojené státy překonaly Čínu v počtu případů nakažených virem. „Jsem si jist, že nedokážete říci, co Čína testuje nebo netestuje,“ dodal Trump. „Myslím, že je to poněkud obtížné.“

Americký senátor Marco Rubio kritizoval 30. března 2020 mediální domy v USA za to, že reportují o oficiálních údajích Komunistické strany Číny o vývoji COVID-19 jako o faktech. „Kromě toho, že to je bizarní, odvádějí mizernou novinařinu,“ napsal na svém Twitteru Rubio. „Vůbec nevíme, kolik případů v Číně doopravdy je, ale bezpochyby je to mnohem více, než uvádějí,“ dodal Rubio.

Umlčování lidí na začátku epidemie

Podle organizace Chinese Human Rights Defenders již bylo zdokumentováno450 případů zatčení občanů za „šíření fám na internetu“.

Výhrůžkám nebo blokování pak museli na svých účtech na internetové platformě WeChat čelit i uživatelé v zahraničí a z ČLR bylo vyhoštěno několik zahraničních novinářů.

Projekt Sinopsis dále uvádí jména těch, kteří byli umlčeni: