Jak se dělají předvolební průzkumy v USA? Jak je možné, že předvolební průzkumy v roce 2016 předpovídaly, že Hillary Clintonová vyhraje prezidentské volby, respektive že 85–90 % obyvatel USA bude volit Clintonovou? Samozřejmě dnes víme, že volby v roce 2016 vyhrál Donald Trump. Letošní průzkumy ukazují, že je favoritem Joe Biden. Jak se takové průzkumy vytvářejí a jak je možné, že se v roce 2016 tak fatálně odchýlily od skutečného stavu věcí?

Tyto otázky otevírá moderátorka Cindy Drukierová v pořadu televize NTD nazvaném America is talking. Na její otázky odpovídá Richard Baris, ředitel společnosti Big Data Poll.

Co každý volič potřebuje vědět o předvolebních průzkumech (anglicky)

Během volební sezóny je těžké nenechat se unášet proudem mediálních kampaní a předvolebních průzkumů, ale jak moc vlastně rozumíte předvolebním anketám a průzkumům? Existují jiné nebo lepší způsoby, jak předvídat volební výsledky?

V pořadu dále uvidíte několik alternativních metod předpovědi výsledků voleb, které by mohlo být užitečné vyzkoušet.

V závěru tohoto dílu hovoří moderátoři s rodiči o opatřeních prováděných v rámci epidemie, uzavření a opětovného otevření škol.

Mezery v průzkumech

První mezerou v prováděných průzkumech je fakt, že ne každý chce na dotazy odpovídat, ne každý má čas na vyplnění ankety nebo náladu sdílet své názory agenturám, které dělají průzkum.

Pracující muži a ženy často nemají dostatek, času aby se věnovali podobným anketám, a tak nejsou v průzkumech zastoupeny všechny skupiny obyvatel.

Dalším jevem, na který lidé dělající průzkumy narazili, je skutečnost, že konzervativní lidé často vnímají podobné ankety jako obtěžující. Čím více konzervativní, tím méně jim jsou příjemná podobná interview.

Richard Baris, ředitel společnosti Big Data Poll, radí čtenářům, aby brali průzkumy pouze jako orientační. Pokud byl průzkum vedený mezi lidmi, kteří jsou mimo okruh předpokládaných voličů kandidáta a výsledky ukazují 50 % podporu pro kandidáta, potom je pravděpodobné, že kandidát vyhraje. Pokud má 50 % podporu v okruhu předpokládaných voličů, potom tu ukazuje, že bude mít potíže kandidaturu obhájit.

Ale nakonec platí pravidlo, že jsou to voliči, kdo rozhodne, nikoliv předvolební průzkumy, i když i výsledky předvolebních průzkumů názory voličů ovlivňují.