Divadelní herec David Steigerwald navštívil vyprodané představení souboru Shen Yun Performing Arts v pražském Kongresovém centru spolu se svojí rodinou a přáteli. Večerní umělecký program ho příjemně překvapil a Steigerwald nešetřil chválou na tuto světovou špičku v oblasti klasického čínského tance.
„Je to úžasné. V podstatě jsem očekával něco jiného, ale je to úžasné,“ říká Steigerwald, který v současné době účinkuje v Divadle Na Vinohradech. „Je to Laterna magica a je to balet, s čímž jsem vůbec nepočítal. A dokonce kooperace mezi plátnem, tedy filmem a tím, co se odehrává na jevišti, je úžasná.“
České divadlo Laterna Magica, o kterém herec hovoří, je považováno za první multimediální divadlo na světě, které propojilo děj na plátně s dějem na pódiu. Soubor Shen Yun dnes využívá vlastní patent, kterým spojuje jeviště s obří multimediální projekcí, z níž animované postavy vystupují na jeviště nebo v ní naopak živé postavy mizí a proměňují se v animované.
Pan Steigerwald obdivoval také tradiční čínskou kulturu, kterou soubor Shen Yun předává divákům po celém světě prostřednictvím jevištního umění. „Ta kultura, která se sem nese z hloubi věků tak 5 000 a možná víc let staré civilizace, která je momentálně ubíjena nějakým příšerným komunistickým tyranem, stále má obrovskou hloubku a obrovskou míru duchovna a mě fascinuje,“ říká Steigerwald. „Takže to z toho představení je cítit a je to nádherné.“
Herce z Divadla na Vinohradech, který již vystupoval v desítce divadel včetně divadla Národního, oslovilo několik scén, které popisuje jako „nápravu světa“.
„Ta míra duchovna je úžasná, hledáme cestu k Bohu,“ říká Steigerwald v reakci na vystoupení nazvané Šílenství na konci dnů. „To je náprava světa.“
„Židé mají, já jsme také Žid, tikkum olam, my věříme, že Bůh svět nedokončil, to dílo a je na nás, abychom ho dokončovali. Tikkum olam, je to náprava světa, tak z toho představení to cítím podobně,“ říká Steigerwald.
Souboru Shen Yun říká, že jeho posláním je obnovit tradiční čínskou kulturu, která „byla inspirována Bohy“. Soubor tvoří nezávisle v New Yorku, kde čínští umělci založili vlastní akademii, na níž vychovávají nové generace tanečníků, hudebníků a designérů.
Steigerwald se také pozastavil nad „transcendentní myšlenkou“ vyjádřenou v jedné z písní večerního představení, které podle jeho slov hovoří o tom, „že jsme všichni byli bohové, kteří sem přišli, abychom si uvědomili, že jsme byli bozi, a máme se na Nebesa navrátit“.
„To je krásná myšlenka,“ říká Steigerwald.
I když soubor Shen Yun nemůže kvůli politickým tlakům čínského režimu vstoupit na území Číny, jeho umělci věří, že jednou do Číny opět přivezou zpět tradiční kulturu, která byla za vlády komunismu značně poničena.
Některá vystoupení zobrazují klasický čínský tanec, etnické tance a prastaré legendy či historické události. Jiné umělecky zpodobňují události v současné Číně.
Zmiňovaná scénka nazvaná Šílenství na konci dnů podle Steigerwalda ukazuje, „že lidský život a lidské tělo jsou nedotknutelné“. Scénka reaguje na závažné závěry několikaletého mezinárodního vyšetřování zneužívání vězňů svědomí v Číně k orgánovým transplantacím. „Krást někomu orgány, abychom obohatili režim, který stejně jednoho dne Nebesa odnesou a zmizí, to je také silné,“ říká Steigerwald. „Hledáme cestu k Bohu – a jsme za to popravováni a berou nám orgány. Tak co říct víc.“
Scénka Šílenství na konci dnů zobrazuje čínského chirurga, který je zapleten do státem řízeného obchodu s orgány vězňů svědomí v Číně. Poté, co policie zatkne jednoho z následovníků duchovního hnutí Falun Gong, vybere jej chirurg z čínské vojenské nemocnice jako nedobrovolného dárce srdce, které mu vyoperuje a prodá zprostředkovatelům transplantací.
Scénka končí nadějí a duchovním poselstvím, které potvrzuje odvěkou víru lidí, že dobro bude odměněno a zlo potrestáno.
S reportáží Veroniky Sunové.