Zaneprázdněný moderní člověk má každý den spoustu práce a starostí. Mnozí z nás pracují dlouho do noci a málo spí. Mít tři jídla denně ve stanovených časech je stále vzácnější. Různé životní tlaky vyčerpávají tělo i mysl a problémy jako nespavost, úbytek paměti, úzkost, strach a deprese jsou stále častější. Jedním slovem jde o únavu.

Mnoho lidí si myslí, že odpovědí na všechny tyto neduhy je více spánku a odpočinku, ale ve skutečnosti to není odpověď na únavu, jak jsme se dozvěděli od doktora Wu Kuo-Pina, ředitele tchajwanské kliniky čínské medicíny Hsinyitang.

„Příčin únavy je mnoho. Musíme pochopit, o jaký typ únavy se jedná, abychom mohli předepsat správný lék a dosáhli co nejlepších výsledků,“ vysvětluje doktor Wu.

Fyziologická únava

Fyziologická únava je fyzická únava, která je způsobena tím, že tělo je přepracované a nedokáže správně zpracovat metabolity vzniklé těžkou prací.

„Čím více odpadu se v těle nahromadí, tím větší je bolestivost svalů. Nedostatečný přísun živin do tkání a orgánů vede ke slabosti a únavě končetin,“ říká doktor Wu.

Tento druh fyzické únavy je často nemocí z povolání, která může být způsobena dlouhodobým udržováním určitého postoje nebo vykonáváním určitého druhu činnosti, vysvětluje lékař.

„Proto bychom v zájmu zlepšení fyziologické únavy měli věnovat pozornost tomu, zda nedochází k odchylkám nebo excesům v držení těla nebo pohybu, a provádět protahovací cvičení, abychom se uvolnili a předešli fyziologické únavě a zmírnili ji.“

Psychická únava

Hlavní příčinou duševní únavy je dlouhodobý psychický stres. Ke zmírnění tohoto typu únavy nestačí pouze odpočinek nebo spánek.

„K uvolnění tlaku nebo potlačených emocí je zapotřebí komplexní řešení těla i mysli. Jinými slovy, abychom skutečně odstranili duševní únavu a napravili si zdraví, musíme odlehčit své mysli, důkladně vyřešit to, co nás trápí a přestat nad tím uvažovat.

V těchto případech lidé často vyhledávají terapeuty. Některým zase pomáhá psychické uvolnění ve formě cvičení, meditace či věnování se svým koníčkům.  

Mozková únava

Únava mozku je způsobena dlouhými hodinami přemýšlení nebo soustředění se na něco, což vyvolává pocit vyhoření.

„Nadměrné používání mozku způsobí, že mozek spotřebuje velké množství kyslíku, což má za následek nedostatečné zásobování mozku kyslíkem. Oxid uhličitý tak nemůže být plynule metabolizován a dojde k únavě mozku, kterou někdy doprovází závratě, bolesti hlavy, nevolnost, ztráta paměti a další příznaky,“ uvádí doktor Wu.

V těchto případech může někdy přinést skvělé výsledky jednoduché řešení v podobě dechových cvičení. „Když se objeví tato únava, můžete se postavit a provádět cvičení na rozšíření hrudníku a hluboké dýchání, abyste do plic dostali velké množství kyslíku,“ poučuje čínský lékař a dodává: „Potom rozhýbejte krční páteř a pročísněte si vlasy, aby krev rychle a plynule proudila směrem k mozku a odstranila tak jeho únavu.“

Jedná se však o krátkodobé a okamžité řešení, nikoliv dlouhodobé. „Nejlepším způsobem je přehodnotit životní tempo, přenastavit pracovní zátěž a dobu odpočinku a najít mezi nimi správnou rovnováhu,“ vysvětluje doktor Wu.

Subjektivní únava

Subjektivní únavu lze popsat jako „vyčerpání“, tedy stav, kdy se cítíte bezmocní ve vztahu sami k sobě nebo čemukoli jinému. Subjektivní únava je obvykle způsobena osobními emocemi.

„Běžná situace je, že se po určitou dobu velmi věnujete své práci, ale vaše úsilí není odměněno ani oceněno. Po určité době vaše nadšení a motivace postupně vyprchají,“ popisuje doktor Wu.

Tím se subjektivní únava liší od té psychické, která může mít více společného s přetížením, protože subjektivní únava vede spíše ke ztrátě motivace než ke stavu úzkosti.

„Je třeba znovu rozdmýchat nadšení. Pokuste se přesunout část své pozornosti na jiné činnosti nebo změňte styl práce a metody učení,“ uvádí lékař a dodává, že tohle je přesně ten čas, kdy je třeba se naučit, jak je důležité „nechat věci být“.

„Abyste se této bolesti skutečně zbavili, nezajímejte se příliš o to, co si o vás mohou myslet ostatní, a následujte svůj vlastní způsob života.“

Únava způsobená nevyváženou stravou

Tato únava je způsobena dlouhodobým upřednostňováním určitého druhu potravin nebo naopak vynecháváním určitého druhu potravin, což vede k nutriční nerovnováze a zdravotním problémům. Velké procento lidí na Západě má dnes nedostatek mnoha základních minerálů a vitaminů ve výživě.

„Starověká čínská lékařská kniha – Huangdi Neijing (doslova „Klasika vnitřního lékařství žlutého císaře“) – hovoří o důležitosti vyvážené stravy a o tom, jak vyváženě kombinovat různé druhy potravin,“ líčí doktor Wu.

V knize se píše: „Pět obilovin je hlavním zdrojem růstu, pět druhů ovoce poskytuje dodatečnou výživu, pět druhů hospodářských zvířat je hlavním zdrojem energie a pět druhů zeleniny je hlavním zdrojem doplňku (stravy). Jejich vyvážená kombinace pomůže tělu, aby zůstalo zdravé a plné energie.“

Moderní výzkum také prokázal, že pro zdravý střevní mikrobiom je zásadní pestrost.

„Podle starobylé čínské moudrosti, abychom se zbavili únavy a zůstali zdraví, je třeba jíst vyváženou stravu podle tělesné konstituce každého jednotlivce,“ uzavírá doktor Wu.

Články Epoch Health mají informativní charakter a nenahrazují individuální lékařské poradenství. Zdravotní problémy konzultujte osobně se svým lékařem.

Přeloženo z anglického originálu na The Epoch Times.