Před téměř třemi roky, počátkem roku 2020, začátek pandemie nahnal zákazníky do obchodů pro zásoby trvanlivých potravin a pro toaletní papír. Tedy hlavně pro zásoby trvanlivých produktů, protože netušili, co je v dalších týdnech čeká. To potvrzují i data Českého statistického úřadu o spotřebě potravin.

„V porovnání s předcovidovým obdobím se obyvatelé chtěli během nouzového stavu preventivně zásobit některými potravinami s delší trvanlivostí a dobrou nutriční hodnotou a také pečovat o imunitu organismu zvýšenou konzumací ovoce a zeleniny,“ sdělila Renata Vodičková, vedoucí oddělení statistiky zemědělství a lesnictví ČSÚ.

Tehdy se to jevilo jako akutní a krizová situace, která však časem pominula. Potom následovalo uzavření restaurací a škol, které přimělo rodiny k domácímu vaření. K tomu nakupovali potraviny podle seznamu, řekněme podle svého daného týdenního plánu.

Češi si zvykli vařit doma, dělat si vlastnoručně balíčky s sebou do práce. Rodiče museli také navařit dětem, které zůstávaly doma na online výuce.

Na nákup s jasným plánem

Když prvotní panika pominula, společnost byla nucena zvyknout si na lockdown a domácí vaření. To znamenalo i pečlivé plánování, co nakoupit, a omezení cest do obchodu na minimum kvůli bezpečnosti.

„Obyčejný nákup se změnil na strategickou akci. Do obchodů se vydali muži s nákupními seznamy v rukou, kteří si odškrtávali položky, dokud neměli úkol splněný. Pro obchodníky to nebyla dobrá zpráva, protože takoví zákazníci nekoupí nic navíc,“ popsala Michaela Dražanová z logistické společnosti Raben.

Domácí vaření jako zábavné

S postupným uklidněním pandemické situace nastala v nákupním chování Čechů opět fáze svobody a „dopřávání si“. Domácí vaření zřejmě začalo lidi bavit. Zvykli si méně spoléhat na restaurace.

Společné vaření, zdroj: pixabay.com

„Trh s čerstvými potravinami se na konci pandemie nejprve vyrovnal a poté došlo k objemové explozi a nárůstu poptávky o místy až patnáct procent. Společnost po náročném období pandemie zatoužila po kvalitnějších a často i exotičtějších potravinách,“ doplnila Michaela Dražanová.

Pár let před covidem…

Přičemž zrovna v letech před pandemií rostl zájem nakupujících o čerstvé potraviny. Tato změna se promítla i v supermarketech, kde chladicí regály zabíraly čím dál větší prostor. Lidé chodili nakupovat čerstvé potraviny několikrát týdně. České ekonomice se dařilo a řada domácností si podle statistik obchodníků mohla dopřát kvalitnější jídlo a experimentovat s novými chutěmi.

Krátké uvolnění a období, kdy si lidé chtěli častěji dopřát kvalitní a čerstvé potraviny, utnula inflace a zdražování životních nákladů. Obsah nákupních košíků Čechů se v posledních letech značně měnil vlivem pandemie i nastupující hospodářské krize. V pandemii si zvykli, kvůli inflaci začínají na jídle šetřit.

Dnes už čteme cenovky pozorněji

Začátek roku 2022 s rostoucími cenami energií, válečným konfliktem na východě a přílivem běženců však domácnostem přinesl nepříjemné vystřízlivění. Řada lidí se dostala do finančních obtíží už během pandemie a vývoj světového trhu v letošním roce problémy ještě prohloubil.

„Zatímco první vlna pandemie na jaře 2020 byla spíš šokem z neznáma, další vlny a s nimi spojená opatření se dotkly nemalé části zaměstnanců či podnikatelů. Když k tomu přimícháme vysokou inflaci a relativně nízké mzdy či sociální podpory, dostáváme nebezpečný koktejl,“ uvedl Jan Vávra ze Sociologického ústavu AV ČR, který zkoumal vztah Čechů k jídlu před pandemií a po ní.

Dvouciferná inflace v letošním roce ukrojila také z reálných příjmů domácností. Podle údajů Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR jsou více než dvě třetiny (69 procent) českých občanů toho názoru, že jejich reálné příjmy jsou v porovnání s uplynulým rokem nižší, uvedla společnost Raben.

Obchodníci v potravinářství musejí už nyní počítat s tím, že domácnosti budou každou položku nákupu pečlivě zvažovat.

„Jen před několika měsíci jsme nakupovali spontánně, aniž bychom přemýšleli o každé utracené koruně. V dnešní době už čteme cenovky pečlivěji a hledáme levnější alternativy. Dá se čekat, že postupem času bude chování spotřebitelů procházet hlubšími a hlubšími změnami,“ dodala Michaela Dražanová.

Pečlivému zvažování každé položky na nákupním seznamu se čeští spotřebitelé zřejmě nevyhnou ani v budoucích měsících.

S pomocí TZ Raben.