Zachary Stieber

24. 2. 2023

Podle nové studie vědců z amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) je postinfekční imunita lepší než ochrana anticovidovou vakcínou.

Vědci zjistili, že přirozeně vytvořená imunita po infikování se, neboli postinfekční imunita, poskytovala v době, kdy v USA převládal kmen omikron, 76% ochranu proti hospitalizacím na covid-19. Primární série vakcíny Moderna nebo Pfizer (tj. 2 dávky) u osob bez předchozí infekce poskytla pouze 39procentní ochranu.

Vysoká míra přirozené imunity podle studie také trvala déle než primární série očkování i očkování s posilovací (třetí) mRNA vakcínou. Během převahy omikronu byla přirozená imunita proti hospitalizaci 76 procent – 150 a více dní po infekci. Očkovaní primární sérií bez předchozí infekce zůstali po 150 dnech chráněni jen z 39 procent; a ochrana očkovaných třemi dávkami začínala sice na 81 procentech, ale po 150 a více dnech od třetí dávky klesla na pouhých 31 procent.

Práce byla publikována před recenzním řízením v časopise The Journal of Infectious Diseases a byla financována CDC.

„Ochrana anticovidových mRNA vakcín a/nebo předchozí infikování se SARS-CoV-2 před hospitalizacemi spojenými s covidem-19… bez ohledu na variantu [byla vysoká],“ uvedla Catherine Bozio z CDC a další výzkumníci.

CDC, která doporučuje primární sérii a bivalentní posilovací očkování prakticky všem Američanům od věku 6 měsíců bez ohledu na předchozí infekci, neodpověděla na e-mail s dotazem, zda výsledky studie povedou ke změně jejího doporučení.

Robert Moffit, vedoucí výzkumný pracovník Centra pro zdravotní a sociální politiku nadace Heritage Foundation, řekl deníku The Epoch Times, že uznání přirozené imunity ve studii „je velmi významný vývoj“.

„Přirozená imunita má velmi přímý význam pro federální politiku, a vlastně i pro očkovací politiku, zejména pro vyžadování dodržování nařízení u jednotlivců, a to nejen ve vládním, ale i v soukromém sektoru,“ řekl.

Výzkumníci studie zkoumali údaje ze Sítě pro efektivitu vakcín VISION, kterou provozuje CDC a předmětem výzkumu byli pacienti s covidem, kteří navštívili pohotovosti, zařízení urgentní péče nebo nemocnice. Období studie začalo 26. srpna 2021, kdy ještě ve společnosti dominovala delta, a trvalo do 13. června 2022. Omikron vytlačil deltu jako hlavní kmen koncem roku 2021.

Jako neočkovaní byli započítávaní lidé, kteří neměli záznam o očkování. Vyloučeni ze studie byli lidé, kteří dostali vakcínu společnosti Johnson & Johnson, lidé, kteří dostali pouze jednu dávku mRNA vakcíny, a lidé, kteří sice dostali dvě dávky vakcíny, ale od očkování a hospitalizace neuplynulo alespoň 14 dní. Za osoby s předchozí infekcí byli považováni lidé, kteří byli na covid pozitivně testováni 90 a více dní před datem hospitalizace.

Nová studie potvrzuje předchozí výzkum

Studie přichází zhruba rok poté, co studie CDC zjistila, že přirozená imunita je lepší než očkování v době, kdy byla dominantním kmenem delta.

Jiné studie rovněž zjistily, že ochrana poskytnutá vakcínou nebyla proti kmenům delta nebo omikron tak dobrá jako ochrana u lidí, kteří se zotavili z covidu-19.

Výzkumníci v Kataru například koncem roku 2022 oznámili, že přirozená imunita chrání lépe před infekcí a závažným nebo kritickým stavem způsobeným omikronem než primární série vakcín Moderny nebo Pfizeru.

Izraelská studie již v srpnu 2021 zjistila, že prodělání infekce bylo lepší než očkování v „éře delta“.

Překlad a redakční úprava původní zprávy: Juraj Skovajsa

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Ministr Tejc oznámil opatření k odhalování nekvalitních či zmanipulovaných znaleckých posudků

„V médiích v posledních dnech rezonují informace o zmanipulované a účelové činnosti některých znalců, zejména v oblasti zdravotnictví,“ uvedl ministr spravedlnosti a vyzval potenciální poškozené, aby se obrátili na jeho ministerstvo.

Hraje Babišův kabinet o čas? Aneb jak se mladí politici dívají na rozhodnutí o účasti prezidenta na summitu NATO

Jak se dívají zástupci mládežnických politických organizací na posouvání termínu rozhodnutí vlády o účasti prezidenta Petra Pavla na červencovém summitu NATO?

Náborový optimismus zaměstnavatelů je spíše pozitivní, v automotive je ale stop stav, vyplývá z průzkumu

Společnost ManpowerGroup ČR zveřejnila index trhu práce pro třetí čtvrtletí 2026. Data ukazují, že poptávka po zaměstnancích bude silná hlavně ve stavebnictví, realitách, logistice, IT a energetice.

Evropská komise navrhla 21. balík sankcí proti Rusku, zaměřuje se na banky i energetiku

Evropská komise navrhla nový, 21. balík sankcí proti Rusku, který se zaměřuje na energetiku, obchod - včetně zákazu dovozu ruských a běloruských ryb, ruské banky i takzvanou stínovou flotilu.

Berou mě tak, že tam patřím, říká česká manželka Masaje z africké buše

46-letá úřednice z Jižních Čech se do Tanzanie dostala poprvé v roce 2022 a od té doby už tam jezdit nepřestala. Vzala si muže z asi nejznámějšího tanzanského kmene Masajů. Jak se jí žije?

Tátův nápad odletět na Taiwan „byl správný“, říká dcera zesnulého senátora Kubery

Jaroslav Kubera zemřel náhle 20. ledna ve věku 72 let těsně před plánovaným odletem na Taiwan. Jeho dcera i manželka spojují jeho smrt s tlakem, který na něj byl kvůli tomu vyvíjen.

„Ti, kteří se nenechávají umlčet.“ SOSP spustil nominace na ceny za svobodu projevu

SOSP letos opět ocení ty, kteří bojují za svobodu slova. Návrh může podat i veřejnost, nominace už běží. Loni byli oceněni např. Svědomí národa, Charlie Kirk, či kardinál Duka.

Historické artefakty, které můžete sbírat, aniž by vás zruinovaly

Dinosauří zub, staré noviny i stránka rukopisu mohou proměnit domov v malé muzeum – bez toho, aby zruinovaly rozpočet.

Objevujeme Peru: Amazonská divočina, Posvátné údolí a ztracené město Machu Picchu

Putování po Peru s Kuoda Travel vede z Amazonie do And, přes Posvátné údolí, plovoucí ostrovy Uros a incké pevnosti až k Machu Picchu. Cesta přibližuje místní tradice, řemesla, kuchyni i horské scenérie.