Upozornění: Tento článek byl publikován v roce 2023. Některé informace již nemusí být aktuální.
34letý nizozemský fotograf Roman Robroek svým objektivem zachytil zapomenutou nádheru kdysi slavných opuštěných budov a nabízí nám tak časovou perspektivu naší současnosti i budoucnosti.
Robroek už desítky let objíždí opuštěná místa po celé Evropě – od starých sovětských elektráren přes chátrající italské kaple až po opuštěné domy poblíž výbuchu bomby, který v roce 2020 otřásl Libanonem.
Uprostřed těchto ruin Robroek zobrazuje pozůstatky někdejší vznešenosti.
„Opuštěné budovy nabízejí jedinečný pohled do minulosti,“ řekl. „Možná jsou zdrojem k zamyšlení, protože nás nutí přemýšlet o budoucnosti.“
Kdysi mohl být důležitým útočištěm v komunitě, domovem pro rodinu nebo pracovištěm, kde trávili den pracovníci. Uprostřed trosek stále nějakým způsobem přetrvávají všechny ty minulé události.
„Co to vypovídá o tom, co dnes považujeme za samozřejmé?“ zeptal se Robroek. „Jsou to stopy minulosti mnoha společenství, a když je budeme sledovat, můžeme zjistit, odkud jsme všichni přišli a kam možná směřujeme.“
Padlé sovětské impérium, politicky zastaralé, po sobě zanechalo rozsáhlé průmyslové pozůstatky zhrouceného tyranského gigantu.
Kdysi bohaté pastevecké usedlosti, stále plné nádherné architektury a uměleckých děl, byly opuštěny poté, co se jejich potomci přestěhovali za bohatstvím do velkoměsta.
Místa, která byla kdysi v nejlepším stavu, se změnila v rozpadající se chatrče.
Pozoruhodná díla, která po sobě zanechali, však vypovídají o životě někdejších obyvatel a zároveň naznačují pomíjivost místa, kde se nacházíme dnes.
Robroekovy fotografie těchto budov o tom vypovídají.
Jak to vlastně začalo
Robroek, manažer IT služeb, si v roce 2010 chtěl odpočinout od každodenního stresu a začal se věnovat fotografování jako svému koníčku.
Opuštěné budovy ho zaujaly poté, co projížděl kolem opuštěné kamenné továrny v Německu a rozhodl se tam zastavit.
To ho vedlo k dalšímu zkoumání opuštěných budov po celé Evropě.
„Hledal jsem různé typy architektur, které by mě zajímaly,“ uvedl. „Začal jsem mnohem více prozkoumávat Evropu a skončil jsem například v Rumunsku, kde jsem vyfotografoval opuštěné kasino Constand.“
Jeho fotografie opuštěné elektrárny v Maďarsku získaly v roce 2016 první cenu ve velké mezinárodní fotografické soutěži, uvedl Robroek.
Díky tomu si jeho práce získala mnohem větší pozornost – stejně jako významná publikace, v níž se objevily snímky hradu Sammezzano v Lecciu nedaleko Florencie v Itálii z roku 2014.
Od té doby se Robroekova profesionální fotografická kariéra začala rozmáhat.
Vyměnil svůj Canon EOS 650D za nový Sony A7R II a pokračoval ve zdokonalování svých dovedností a pořizování snímků opuštěných míst.
Mezi Robroekovy oblíbené výlety patří opuštěná farma v italské Piacenze, kterou vyfotografoval v roce 2017.
„Ta se nachází podél rušné silnice a je obklopena průmyslovými budovami,“ řekl. „Zvenčí byste netušili, že se uvnitř nachází tak krásný prostor, jako je tento.“
„Jakmile jsem vešel dovnitř, lehl jsem si na chvíli na podlahu a jen tak nasával ta krásná umělecká díla a řemeslné zpracování.
Je to fascinující místnost a takový nečekaný skvost.“
V opuštěném paláci v italské La Spezii je k vidění úchvatná nástěnná malba s klasickou mytologií – s živými cherubíny s dolíčky a Rafaelovými ženskými postavami zasazenými do malebné krajiny –, kterou Robroek vyfotografoval v roce 2019.
„Je to fotografie místnosti s krásnou freskou,“ dodal. „Místnost se nacházela v paláci, který je jednou z nejvýznamnějších budov v historickém centru města.“
Dodal, že freska zdobí celou stěnu a strop a namaloval ji známý neoklasicistní umělec Niccolò Contestabili. Palác se v současné době přestavuje na nové, moderní byty.
Nádherná pastýřská freska na klenutém stropě, vyfotografovaná v roce 2020 v opuštěné vile v severní Itálii, jako by přenášela idylickou krajinu do interiéru. Navzdory zchátralé omítce si zachovává svěžest s pohupujícími se stromy a nádherným poletováním ptáků.
Jak to pokračovalo
Jedna z posledních Robroekových exkurzí v roce 2022 zachycovala opuštěný kostel v Itálii, který byl v roce 2022 zchátralý.
Částečně propadlá klenutá střecha a podlaha pohlcená listím a porostem ilustrují působení času. Vnitřní a venkovní prostory se v těchto ruinách prolínají.
Pozůstatky kostelní apsidy naznačují, že zde v minulosti žila církevní komunita.
Robroek říká, že nemůže prozradit všechna místa, která navštívil, protože chce zachovat to, co z těchto vzácných míst zbylo.
Vila Sbertoli v italské Pistoii byla podle něj zasažena vandaly. Z jednoho z oken byl vyhozen klavír nacházející se uvnitř, zatímco některé nástěnné malby byly posprejovány graffiti.
„Není běžné sdělovat přesná místa budov, které fotografuji,“ dodal. „Snažím se je skrývat ve snaze ochránit je před zloději nebo vandalismem.
„Pokud to bude možné, sdělím konkrétní jméno a místo. Pochopte prosím, některá místa sdělit nemohu.“
–ete–