Evropský automobilový průmysl zůstává pod tlakem. Společnost Stellantis rovněž pociťuje dopady klesajících ziskových marží, rostoucího konkurenčního tlaku ze strany Číny a nejisté situace na trhu. EU mezitím nejeví žádné známky zmírnění svých přísných předpisů a jednostranných strategií.
Vyhlídky evropského automobilového průmyslu zůstávají smíšené. Jak píše americká finanční zpravodajská platforma Bloomberg, společnost Stellantis výrazně snížila svůj odhad ziskové marže pro letošní rok. Skupina, která vlastní značky jako Citroën, Peugeot, Vauxhall, Abarth, Fiat, Chrysler a Dodge, původně předpokládala dvoucifernou marži. Nyní však hovoří pouze o 5,5 až 7 procentech.
Jako jeden z hlavních důvodů tohoto vývoje skupina uvedla „zhoršení situace na světovém trhu“. Zvýšila se konkurence, zejména ze strany čínských dodavatelů vstupujících na trh.
Reklamní strategie společnosti Stellantis se zaměřuje na Severní Ameriku
Společnost Stellantis proto již výrazně rozšířila svůj rozpočet na reklamu. Zejména tento faktor přispěl přibližně dvěma třetinami k poklesu provozní marže z běžné činnosti. Druhá třetina je způsobena slabým prodejem mimo Ameriku. Těžiště opatření na podporu prodeje spočívá v Severní Americe. Zde skupina tradičně dosahuje největších zisků.
Po tomto oznámení se cena akcií skupiny dočasně propadla o více než devět procent. Od té doby došlo k mírnému protipohybu. Za posledních šest měsíců však akcie Stellantis ztratily nejméně 50,6 procent své hodnoty.
Nejvyšší vedení společnosti, v jehož středu stojí generální ředitel Carlos Tavares, se v poslední době dostává pod stále větší tlak investorů, obchodníků a odborů. Ti ho obvinili ze selhání vedení. Prodeje klesaly, nabídka vozů byla zastaralá a zásoby příliš vysoké.
Kromě Stellantisu snížily své prognózy zisku mimo jiné také BMW a VW
Koncern chce nyní snížit zásoby u dealerů do konce roku, nikoliv do prvního čtvrtletí roku 2025, jak bylo původně plánováno. Ty by nakonec neměly činit více než 330 000 kusů. Kromě reklamní ofenzívy k tomu má přispět snížení výroby o zhruba 200 000 vozů.
Stellantis však není jedinou automobilkou, která se ocitla v napjaté situaci. Aston Martin, BMW, Volvo, Mercedes-Benz Group a Volkswagen rovněž minulý měsíc snížily své prognózy zisku.
Kromě čínské konkurence a hrozby obchodních konfliktů hrají roli i domácí faktory. Před červnovými volbami do Evropského parlamentu Evropská komise naznačila, že by mohla zvážit příznivější politiku vůči automobilovému průmyslu. Doposud se však na dogmatických požadavcích Green Dealu změnilo jen málo. Navzdory nízké poptávce se přechod na elektromobily nadále prosazuje jednostranně. EU chce navíc od příštího roku dodržovat ještě přísnější předpisy týkající se emisí CO₂, a proto se mnozí výrobci obávají miliardových pokut.
Taxíky už nejsou pro Mercedes lukrativním trhem
Mercedes také přichází o dlouholetý prestižní obchodní segment. Jak uvádí list Handelsblatt, prodej jeho vlastních modelů taxislužbám klesl o 71 procent. Tento vývoj přitahuje pozornost už jen proto, že zejména dieselové vozy Mercedes byly po desetiletí symbolem taxislužby.
Tržní podíl Mercedesu mezi přibližně 19 000 německými taxislužbami nyní klesl z 52 procent v roce 2019 na 13 procent v současnosti. V srpnu bylo registrováno pouze osm taxíků značky Mercedes.
Tento vývoj je částečně způsoben skutečností, že koncern – stejně jako BMW nebo Audi – již nemá o tento úzce specializovaný byznys zvláštní zájem. Počet registrací za rok je na úrovni 6 000 až 7 000 vozů. Kromě toho jsou tovární řešení upravená pro osobní dopravu poměrně drahá. Z tohoto důvodu Mercedes tento trh záměrně vyloučil ze své strategie a zaměřil se především na luxusní segment.
Elektrické modely znamenají vysoké pořizovací náklady – a navíc přestavbu
Klesající atraktivita taxislužby nicméně souvisí také s tím, že zrychlený přechod na elektromobilitu ovlivňuje kupní sílu podniků osobní dopravy. V současné době musí za současnou generaci služebního sedanu v základní výbavě – bez DPH a slev – vynaložit nejméně 52 100 eur.
Koneckonců, do konce roku by mělo být opět k dispozici technické řešení pro taxislužby. To by umožnilo přestavbu vozů Vito, třídy V a plně elektrických dodávek na taxíky, například instalací taxametrů a střešních nápisů. Mercedes by také rád nabídl elektrickou předmontáž pro luxusní sedany, které jsou nabízeny v segmentu taxi. Společnost však přestavby neprovádí sama, ale přenechává je specializovaným externím dodavatelům.
–etg–