2. 10. 2024

Evropský automobilový průmysl zůstává pod tlakem. Společnost Stellantis rovněž pociťuje dopady klesajících ziskových marží, rostoucího konkurenčního tlaku ze strany Číny a nejisté situace na trhu. EU mezitím nejeví žádné známky zmírnění svých přísných předpisů a jednostranných strategií.

Vyhlídky evropského automobilového průmyslu zůstávají smíšené. Jak píše americká finanční zpravodajská platforma Bloomberg, společnost Stellantis výrazně snížila svůj odhad ziskové marže pro letošní rok. Skupina, která vlastní značky jako Citroën, Peugeot, Vauxhall, Abarth, Fiat, Chrysler a Dodge, původně předpokládala dvoucifernou marži. Nyní však hovoří pouze o 5,5 až 7 procentech.

Jako jeden z hlavních důvodů tohoto vývoje skupina uvedla „zhoršení situace na světovém trhu“. Zvýšila se konkurence, zejména ze strany čínských dodavatelů vstupujících na trh.

Reklamní strategie společnosti Stellantis se zaměřuje na Severní Ameriku

Společnost Stellantis proto již výrazně rozšířila svůj rozpočet na reklamu. Zejména tento faktor přispěl přibližně dvěma třetinami k poklesu provozní marže z běžné činnosti. Druhá třetina je způsobena slabým prodejem mimo Ameriku. Těžiště opatření na podporu prodeje spočívá v Severní Americe. Zde skupina tradičně dosahuje největších zisků.

Po tomto oznámení se cena akcií skupiny dočasně propadla o více než devět procent. Od té doby došlo k mírnému protipohybu. Za posledních šest měsíců však akcie Stellantis ztratily nejméně 50,6 procent své hodnoty.

Nejvyšší vedení společnosti, v jehož středu stojí generální ředitel Carlos Tavares, se v poslední době dostává pod stále větší tlak investorů, obchodníků a odborů. Ti ho obvinili ze selhání vedení. Prodeje klesaly, nabídka vozů byla zastaralá a zásoby příliš vysoké.

Kromě Stellantisu snížily své prognózy zisku mimo jiné také BMW a VW

Koncern chce nyní snížit zásoby u dealerů do konce roku, nikoliv do prvního čtvrtletí roku 2025, jak bylo původně plánováno. Ty by nakonec neměly činit více než 330 000 kusů. Kromě reklamní ofenzívy k tomu má přispět snížení výroby o zhruba 200 000 vozů.

Stellantis však není jedinou automobilkou, která se ocitla v napjaté situaci. Aston Martin, BMW, Volvo, Mercedes-Benz Group a Volkswagen rovněž minulý měsíc snížily své prognózy zisku.

Kromě čínské konkurence a hrozby obchodních konfliktů hrají roli i domácí faktory. Před červnovými volbami do Evropského parlamentu Evropská komise naznačila, že by mohla zvážit příznivější politiku vůči automobilovému průmyslu. Doposud se však na dogmatických požadavcích Green Dealu změnilo jen málo. Navzdory nízké poptávce se přechod na elektromobily nadále prosazuje jednostranně. EU chce navíc od příštího roku dodržovat ještě přísnější předpisy týkající se emisí CO₂, a proto se mnozí výrobci obávají miliardových pokut.

Taxíky už nejsou pro Mercedes lukrativním trhem

Mercedes také přichází o dlouholetý prestižní obchodní segment. Jak uvádí list Handelsblatt, prodej jeho vlastních modelů taxislužbám klesl o 71 procent. Tento vývoj přitahuje pozornost už jen proto, že zejména dieselové vozy Mercedes byly po desetiletí symbolem taxislužby.

Tržní podíl Mercedesu mezi přibližně 19 000 německými taxislužbami nyní klesl z 52 procent v roce 2019 na 13 procent v současnosti. V srpnu bylo registrováno pouze osm taxíků značky Mercedes.

Tento vývoj je částečně způsoben skutečností, že koncern – stejně jako BMW nebo Audi – již nemá o tento úzce specializovaný byznys zvláštní zájem. Počet registrací za rok je na úrovni 6 000 až 7 000 vozů. Kromě toho jsou tovární řešení upravená pro osobní dopravu poměrně drahá. Z tohoto důvodu Mercedes tento trh záměrně vyloučil ze své strategie a zaměřil se především na luxusní segment.

Elektrické modely znamenají vysoké pořizovací náklady – a navíc přestavbu

Klesající atraktivita taxislužby nicméně souvisí také s tím, že zrychlený přechod na elektromobilitu ovlivňuje kupní sílu podniků osobní dopravy. V současné době musí za současnou generaci služebního sedanu v základní výbavě – bez DPH a slev – vynaložit nejméně 52 100 eur.

Koneckonců, do konce roku by mělo být opět k dispozici technické řešení pro taxislužby. To by umožnilo přestavbu vozů Vito, třídy V a plně elektrických dodávek na taxíky, například instalací taxametrů a střešních nápisů. Mercedes by také rád nabídl elektrickou předmontáž pro luxusní sedany, které jsou nabízeny v segmentu taxi. Společnost však přestavby neprovádí sama, ale přenechává je specializovaným externím dodavatelům.

etg

Související články

Přečtěte si také

Trump vyzývá Putina k okamžitému příměří na Ukrajině po sesazení Asada v Sýrii
Trump vyzývá Putina k okamžitému příměří na Ukrajině po sesazení Asada v Sýrii

Trump vyzval Putina k okamžitému příměří na Ukrajině po pádu Asadova režimu v Sýrii. Upozornil na obrovské ztráty na obou stranách konfliktu a vyzval k zahájení jednání s cílem ukončit válku.

„Nechte stranu padnout“: Hnutí za vystoupení z KS Číny představuje podle odborníků kulturní obrození
„Nechte stranu padnout“: Hnutí za vystoupení z KS Číny představuje podle odborníků kulturní obrození

Podle odborníků se prostřednictvím tohoto hnutí do Číny vracejí tisícileté tradice, které překonávají komunismus.

Jak se žije v podzemí Las Vegas plného bezdomovců
Jak se žije v podzemí Las Vegas plného bezdomovců

Rozsáhlá síť tunelů pod městem hříchu poskytuje nebezpečné útočiště více než tisícovce bezdomovců. Strávili jsme několik dnů s lidmi, kteří jim pomáhají.

Foto: Vytrvalost a odhodlání září v soutěži Mezinárodní krajinářský fotograf roku 2024
Foto: Vytrvalost a odhodlání září v soutěži Mezinárodní krajinářský fotograf roku 2024

Vytrvalost, trpělivost a odhodlání zazářily v soutěži Mezinárodní krajinářský fotograf roku 2024, kde porotu ohromily jedinečné snímky jako „Stopy světla“ nebo mrazivé zimní scenérie z Ontaria.

Asadův režim padl, opozice slibuje vybudovat novou a mírumilovnou Sýrii
Asadův režim padl, opozice slibuje vybudovat novou a mírumilovnou Sýrii

Povstalci i exilová opozice dnes nad ránem ohlásili konec režimu syrského autoritářského prezidenta Bašára Asada, který zemi vládl 24 let. Rebelové podle agentury Reuters vyzvali uprchlé Syřany k návratu do vlasti a slibují budování nové Sýrie, která se stane mírumilovným místem. Syrský premiér Muhammad Ghazí Džalálí oznámil, že je připraven na předání moci a na spolupráci s novým vedením země.

Srdce Francie: Příběh pařížské katedrály Notre-Dame
Srdce Francie: Příběh pařížské katedrály Notre-Dame

Katedrála postavená tak, aby nasměrovala zrak lidstva k nebi a k věčnosti, znovu otevírá své brány.

Einstein a jeho housle: Harmonie vědy a hudby
Einstein a jeho housle: Harmonie vědy a hudby

Albert Einstein spojoval vědu a hudbu, které považoval za harmonické. Hraní na housle mu pomáhalo přemýšlet a nacházet inspiraci. Jeho vášeň pro Mozarta a Bacha odrážela řád vesmíru, který hledal i ve svých teoriích.

Žampiony mohou pomoci tělu v boji proti rakovině
Žampiony mohou pomoci tělu v boji proti rakovině

Nedávný výzkum ukázal, že rozpustné vlákniny v houbách mají imunitu posilující vlastnosti, které mohou pomoci zabránit nebo zpomalit postup rakoviny prostaty.

Vlček chce v lednu předložit zákon o urychlení výstavby plynových elektráren
Vlček chce v lednu předložit zákon o urychlení výstavby plynových elektráren

Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) plánuje do konce ledna Poslanecké sněmovně předložit zákon, který by urychlil výstavbu paroplynových elektráren. Bez nich se Česko neobejde po odchodu od elektrických zdrojů na uhlí.