6. 10. 2025

Před lety udělené povolení Spolkového úřadu pro motorová vozidla (Kraftfahrt-Bundesamt) k softwarové aktualizaci určitého dieselového motoru značky Volkswagen bylo nezákonné. Rozhodl o tom vrchní správní soud ve městě Schleswig. Pokud by tento rozsudek skutečně nabyl právní moci, mohl by se dotknout dokonce milionů řidičů dieselových vozů.

Na základě nového rozsudku vrchního správního soudu (OVG) spolkové země Šlesvicko-Holštýnsko hrozí milionům řidičů dieselových vozů v Německu v krajním případě nucené odstavení jejich vozidel z provozu.

Čtvrtý senát OVG rozhodl 25. září 2025 ve druhém stupni, že určitý softwarový trik pro řízení motoru není přípustný. Pomocí něj měla dvoulitrová jednotka modelu Golf Plus TDI z roku 2016 dosahovat emisních limitů (spisová značka: 4 LB 36/23).

Nově vyhlášeným zákazem tzv. „tepelného okna“ v aktualizačním softwaru z roku 2016 podlehly flensburgský Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA) i už tak oslabený koncern Volkswagen AG opět organizaci Deutsche Umwelthilfe (DUH). Tato nevládní organizace žalovala provoz motoru EA189, navrženého podle emisní normy Euro 5, protože vypouštěl příliš velké množství oxidů dusíku, a mohl tak ohrožovat lidské životy.

Žalující strana slaví: Mohlo by se to týkat milionů vozidel

Podle hodnocení organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) se aktuální rozsudek v tomto „pilotním řízení“ nevztahuje pouze na motor VW EA189, ale i na všechny ostatní dieselové motory, které v Německu v současnosti splňují emisní normy Euro 5 až Euro 6c a mají v sobě „nelegální vypínací zařízení“. Podle odhadu ekologické organizace by tak mohlo být dotčeno 7,8 milionu vozidel – toto číslo však samotný soud nepotvrdil.

„Spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder musí nyní nařídit Spolkovému úřadu pro motorová vozidla, aby rozsudek akceptoval a zajistil, že 7,8 milionu podvodných dieselových vozů bude buď vybaveno systémem čištění výfukových plynů účinným i v zimních měsících, nebo vyřazeno z provozu – včetně finančního odškodnění majitelů vozidel ze strany podvodných automobilových koncernů,“ požaduje spolkový výkonný ředitel DUH Jürgen Resch.

Řešení formou dodatečné úpravy má svá úskalí

U mnoha vozidel se zdá, že dodatečná úprava bude téměř nemožná: podle informací časopisu Focus chybí potřebné montážní díly. Navíc by bylo stěží možné vyrobit a nainstalovat potřebný hardware v dostatečném množství. A i kdyby dodatečná úprava byla technicky proveditelná, museli by majitelé vozů počítat s nevýhodami, jako je kratší životnost motoru, vyšší spotřeba paliva a zvýšené emise CO₂.

V rozhovoru pro stanici MDR připomněl výkonný ředitel DUH Jürgen Resch, že u správního soudu ve Šlesviku dosud čeká na rozhodnutí více než 110 podobných případů. Tyto spory se týkají kromě značek Mercedes a BMW také zahraničních výrobců. Resch uvedl, že předpokládá „po rozhodnutí tohoto vzorového případu poměrně rychlé vyřešení i všech ostatních sporů“.

Podle informací časopisu Focus by mohlo v případě, že rozsudek OVG nabude právní moci, přijít o povolení k provozu až deset milionů vozidel. Týkalo by se to všech běžných značek od Audi po Volvo.

Schválení softwarových aktualizací ze strany KBA bylo nezákonné

Zatím OVG Schleswig dalo organizaci DUH za pravdu pouze v případě sporu ohledně modelu Golf Plus TDI z roku 2016. Soud nařídil Spolkovému úřadu pro motorová vozidla (KBA), aby zrušil svá dřívější schválení pro nyní jako nezákonné označené programy na snižování emisí. „Software pro řízení motoru tohoto typu vozidla obsahoval dvě nepřípustná vypínací zařízení systému recirkulace výfukových plynů,“ uvedl soud v tiskové zprávě.

Konkrétně soudci OVG kritizovali, že dosud používaný aktualizační program automaticky vypínal recirkulaci výfukových plynů při venkovních teplotách pod 10 °C a „při nízkém okolním tlaku nad 1 000 metrů nad mořem“, čímž vozidlo vypouštělo více škodlivin, než je povoleno. Použití takzvaného tepelného okna je však podle evropského práva přípustné pouze pro ochranu motoru, nikoli v běžném provozu.

Kromě toho OVG uložil KBA povinnost „okamžitě vyzvat společnost Volkswagen AG, aby ve stanovené přiměřené lhůtě přijala veškerá vhodná opatření k uvedení dotčených vozidel do souladu s platnými právními předpisy“.

Podle stanice MDR dosud KBA i Volkswagen argumentovaly, že takzvané tepelné okno chrání motor před poškozením, a tím i cestující:


„Tepelné okno, které přezkoumal a schválil Spolkový úřad pro motorová vozidla, chrání před bezprostředními riziky pro motor ve formě poškození nebo nehody. Tato rizika jsou natolik závažná, že mohou představovat konkrétní nebezpečí při provozu vozidla.“

Rozsudek OVG zatím není pravomocný: Volkswagen chce podat stížnost

Rozhodnutí OVG zatím nenabylo právní moci. Soud sice nepovolil možnost odvolání, ale společnost Volkswagen AG a KBA mohou do jednoho měsíce po doručení písemného odůvodnění rozsudku podat stížnost proti zamítnutí odvolání k Spolkovému správnímu soudu v Lipsku.

Zejména Volkswagen zřejmě této možnosti využije: „Volkswagen podá opravný prostředek ke Spolkovému správnímu soudu,“ potvrdil největší německý automobilový koncern pro časopis Focus. Podle něj se aktuální rozhodnutí stejně týká jen „nižších desítek tisíc vozů Golf Plus“ s konkrétními označeními motoru. Alespoň do nabytí právní moci rozsudku tedy řidiči nemusí počítat s vyřazením vozidel z provozu ani s výzvami k dodatečné úpravě.

KBA se ve svém písemném stanovisku vyjádřil opatrněji:


„Hodnocení bude možné až po doručení písemného odůvodnění rozsudku.“

KBA i společnost Volkswagen AG přitom neuspěly už v první instanci před správním soudem ve Šlesviku. Správní soudci tehdy 20. února 2023 rozhodli (spisová značka: 3 A 113/18), že schválení aktualizačního softwaru KBA po odhalení emisního skandálu v roce 2015 nikdy nemělo být uděleno.

etg

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.