Facebook ve čtvrtek 4. června oznámil, že na své platformě začne označovat státem kontrolovaná média kvůli obavám z ovlivňování veřejného mínění za účelem posilování jejich agend.
Facebook by měl již začít s označováním FB stránek státem řízených médií a od následujícího týdne by měl začít označovat i posty těchto médií pro uživatele v USA. Tento krok se bude týkat čínských médií jako Sin-chua (Xinhua News), People’s Daily a China Global Television Network (CGTN), a také ruských médií včetně Russia Today a Sputniku.
Počátkem léta bude sociální síť blokovat u těchto médií i nákup reklam pro oblast Spojených států, „aby poskytla ochranou vrstvu navíc“ proti cizímu vlivu před nadcházejícími prezidentskými volbami, oznámil Facebook bez sdělení přesného načasování kroku.
Později v létě začne Facebook také s plošným označováním propagačních kampaní státem kontrolovaných médií.
„Poskytujeme u těchto vydavatelů větší transparentnost, protože oni kombinují vliv mediální organizace se strategickou státní podporou,“ řekl ve svém prohlášení Nathaniel Gleicher, šéf pravidel kybernetické bezpečnosti společnosti.
Tento krok přichází po zvyšujících se snahách Pekingu použít západní mediální platformy jako Twitter nebo Facebook k šíření propagandy a dezinformací během pandemie, a nejnověji i v rámci rasově souvisících nepokojů v USA. Pozorovatelé se shodují, že režim využívá krize k úmyslnému vyvolávání rasového napětí, k podkopání Spojených států a jeho demokratického modelu řízení.
Dříve v tomto roce útočily reklamní kampaně čínských státních médií na amerického prezidenta Trumpa v souvislosti s koronavirem. Tyto kampaně měly dosah milionů zhlédnutí. Ve svých postech na Twitteru a Facebooku požívaly také hashtagy jako „#Trumpandemic“ a „#TrumpVirus“.
Loni v srpnu odhalily Facebook i Twitter čínské státem řízené kampaně namířené proti pro-demokratickému hnutí v Hongkongu. Na obdobné „ovlivňovací operace“ poukázal i Youtube.
V reakci na to Twitter na své platformě zablokoval reklamní kampaně státem kontrolovaných médií a Youtube použil regionální označování oněch médií.
Překlad původního článku newyorské redakce: J. S.