Západní země uspořádaly 26. října on-line seminář, který diskutoval současnou situaci v Číně. Podle účastníků semináře se potlačování lidských práv v ČLR neustále zhoršuje a rozsahem připomíná historicky nejhorší období, jakými byl masakr na náměstí nebeského klidu v Pekingu nebo Kulturní revoluce komunistického diktátora Mao Ce-tunga.
Diskuse, která probíhala on-line v rámci semináře nazvaného Mao vs. Bůh: Státní kontrola nad církvemi v Číně za vlády Si Tin-pchinga, se zaměřovala na pronásledování křesťanů, ujgurských muslimů v Sin-ťiangu, tibetských buddhistů a meditační praxe Falun Gong.
Komunistický režim v posledních letech zvýšil útlak práva na svobodu vyznání, uvedl účastník diskuse Benedict Rogers, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Hong Kong Watch.
„Čínská vláda nezmírní své chování výměnou za naše mlčení. Vychytrale bude považovat naše mlčení za souhlas.“ – David Mulroney, bývalý velvyslanec v Číně
„Čína dnes prochází tím, co bych popsal jako nejhorší zásah do lidských práv jako celku od masakru na Tchien-an-men a nejhorší útok na náboženskou svobodu od dob kulturní revoluce,“ řekl Rogers, který je také členem poradní skupiny pro kampaň Stop ujgurské genocidě.
Webináře se také zúčastnil David Mulroney, bývalý kanadský velvyslanec v Číně v letech 2009 až 2012. Mulroney uvedl, že Kanada se musí odvážně postavit proti pronásledování věřících v Číně.
„Představa, že nějakou věc můžete prosadit tím, že o ní nebudete mluvit čestně, je prostě špatná diplomacie,“ říká Mulroney. „Čínská vláda nezmírní své chování výměnou za naše mlčení. Vychytrale bude považovat naše mlčení za souhlas. Tiché zacházení s čínskou komunistickou stranou nikdy nefunguje.“
Mulroney uvedl, že byl svědkem obtěžování muslimů a katolíků komunistickými úředníky během jeho působení ve funkci velvyslance v Číně. Při jeho návštěvě Sin-ťiangu, čínské provincie známé výstavbou koncentračních táborů, kde jsou zadržovány téměř 2 miliony Ujgurů, ho sledovali a vyhrožovali mu „násilníci“.
„Tato setkání posilují můj dojem, že profesionální vyškolování čínských úředníků je činí neschopnými chápat náboženství jako něco jiného než pověru,“ řekl Malroney. „Tento hluboký [nedostatek] porozumění a zkušeností, rozšířený o desetiletí protináboženské propagandy, způsobil nárůst nevědomosti a nesnášenlivosti, ba dokonce strachu z náboženství.“
„Když bojujeme za svobodu víry, nebojujeme jen za svůj vlastní tábor, ale kdykoli bojujeme za kohokoli, bojujeme za všechny.“ – David Sweet, poslanec
Benedict Rogers z Hong Kong Watch dále uvedl, že Komunistická strana Číny je vůči náboženství nepřátelská, protože se oficiálně prohlašuje za ateistický režim a ideologicky se staví proti všem náboženstvím.
Totalitní režim je podle Rogerse nervózní ze všeho, co nedokáže ovládat, zejména z nekontrolovaného shromažďování velkých skupin lidí.
Benedikt dodal, že pandemie COVID-19 vedla k probuzení svědomí široké veřejnosti ohledně Číny.
„Podle mých zkušeností v oblasti lidských práv se tento represivní a tyranský režim nikdy nezastaví u jedné skupiny lidí,“ řekl moderátor on-line diskuse David Sweet, konzervativní poslanec kanadského parlamentu a obhájce lidských práv. „Takže když bojujeme za svobodu víry, nebojujeme jen za svůj vlastní tábor, ale kdykoli bojujeme za kohokoli, bojujeme za všechny.“
„I když nevraživost čínského režimu vůči náboženství provází [komunistickou stranu] už od začátku, přístupy, které používají, nejsou v průběhu času stejné,“ řekl Mulroney.
„Po období protináboženského extremismu během kulturní revoluce následovalo postupné uvolňování od počátku 90. let. Na přelomu tisíciletí (rok 2 000) propukla krvavá kampaň komunistické strany proti Falun Gongu, která představuje významnou a tragickou výjimku.“
Kevin Garratt, kanadský občan, který byl dva roky vězněn v Číně, se na semináři také podělil o své zkušenosti.
„Musíme povstat a musíme to řešit na světové scéně, ale také vím, že to musíme řešit ve svých modlitbách,“ řekl Garratt.
„V posledních letech jsme svědky ničení – včetně odpalování dynamitem – kostelů, ničení tisíců křížů, uzavírání kostelů a zatýkání farářů,“ připomíná Garratt. „Zejména v případě kostela Živý kámen v Kuej-čou, kostela Časný deštík v Čcheng-tu a v červnu tohoto roku v kostele Sing-kuang v Sia-men.“
Z původního článku newyorské redakce deníku The Epoch Times přeložil M. K. Článek byl redakčně zkrácen.