Pohyb a cvičení jsou pro tělo dobré, ale možná, že víc, než si myslíte. Nové poznatky z výzkumu ukazují, že když se teď rozhodnete udržovat se v kondici, vašemu mozku to velmi pomůže do budoucna.

Stárnutí mozku se začíná projevovat u lidí, kteří dosáhnou středního a vyššího věku. Může dojít dokonce ke ztrátě paměti, demenci nebo jiné formě úpadku poznávacích schopností.

Možná si říkáte, že je to nevyhnutelné a že je to naprosto „přirozená“ součást stárnutí, a částečně máte pravdu. Ale není to tak úplně. Stejně jako zbytek těla, i váš mozek prochází s věkem několika přirozenými změnami.

Ale když se začnete udržovat fit už nyní, ve středním věku, možná se vám podaří zachovat si mozek vitální po následující desetiletí.

Nová studie, publikovaná v deníku Neurology, naznačuje, že pokud si každý týden vyhradíte alespoň 75 minut mírné až intenzivní fyzické aktivity, můžete podpořit zdraví mozku a pomoct k lepšímu zachování jeho struktury.

A pokud budete cvičit více než 2,5 hodiny týdně, mohou být účinky ještě výraznější.

Vědci v New Yorku shromáždili údaje o více než 1 600 osobách s průměrným věkem 53 let, kteří během 25 let prošli pěti zdravotními prohlídkami, a každý týden hlásili rozsah své fyzické aktivity. Po ukončení studie podstoupili zkoumaní lidé vyšetření mozku za pomoci přístrojů.

Vzájemná souvislost mezi aktivitou a věkem mozku byla poměrně silná. Výsledky odhalily, že ti, kteří necvičili alespoň hodinu a 15 minut týdně, měli o 47 procent větší šanci, že se u nich rozvine poškození mozku, než ti, kteří cvičili více.


Knižní tip Epoch Times
Devět komentářů ke komunistické straně mapuje děsivou historii Komunistické strany Číny. Iniciovala hnutí, díky kterému vystoupilo ze „strany“ a jejích přidružených organizací již přes 300 milionů Číňanů. Zakoupíte na našem E-shopu.


Vědci usuzují, že výsledky mohou mít co do činění s účinkem cvičení na malé krevní cévy v mozku. Mírné až intenzivní cvičení rozproudí krev a otevírá krevní cévy, aby se zajistilo jejich optimální fungování.

Cvičení nabízí také další výhody pro zdravý mozek. Může zvyšovat produkci oxidu dusnatého, snižovat riziko srdečních onemocnění a pomoci nervovým cestám, aby zůstaly otevřené a funkční.

Zahájení pravidelného cvičebního režimu vám může v budoucnu pomoci v boji proti ztrátě paměti a úbytku kognitivních schopností, k nimž dochází se stárnutím. Zde je důležité pouze jedno pravidlo: být důsledný.

Pokud pravidelně necvičíte a nejste vytrvalí, jednorázová náhodná aktivita vám nepomůže. Jakmile se pohyb zastaví, získané výhody se ztrácejí. Budujte tedy své zdravé návyky už dnes a držte se jich i v pozdějším věku. Uvidíte, že nebudete zklamáni.

Mohan Garikiparithi vystudoval medicínu na Osmania University (University of Health Sciences). Klinickou medicínu praktikuje více než deset let. Během tříletého komunikačního programu v Německu se začal zajímat o homeopatii a další alternativní systémy medicíny. Tento článek byl původně publikován na webu Bel Marra Health.

Originální článek naleznete zde.