Konsorcium složené z jihokorejských a evropských firem získalo zakázku na výstavbu letiště na Filipínách v hodnotě 11 miliard dolarů, kterou původně získala čínská státní firma.

Vláda provincie Cavite „přiklepla“ 14. září zakázku na výstavbu mezinárodního letiště Sangley Point (SPIA) nadnárodnímu konsorciu složenému z firem z Filipín, Jižní Koreje a Evropy.

Do skupiny patří místní firmy Cavitex Holdings, House of Investments a MacroAsia Corporation, kterou vlastní filipínský magnát Lucio Tan, a dále jihokorejská společnost Samsung C&T Construction, německá společnost Munich Airport a hongkongská Ove Arup & Partners Ltd.

Ve společném prohlášení konsorcium uvedlo, že projekt SPIA „bude zpočátku sloužit jako alternativa k mezinárodnímu letišti Ninoy Aquino“ a že má uspokojit „očekávaný nárůst poptávky po letecké dopravě v příštích 30 [až] 40 letech“.

„Mezinárodní letiště Sangley Point je plánováno jako letiště se dvěma dráhami a kapacitou 80 milionů cestujících ročně, které lze rozšířit na čtyři dráhy a zvládnout až 130 milionů cestujících ročně,“ stojí dále v prohlášení.

Součástí projektu je také výstavba čtyřkilometrové spojovací silnice pro železniční napojení a plně integrovaná logistická a podpůrná zařízení pro letectví.

Podle společného sdělení se očekává, že výstavba SPIA vytvoří 50 000 pracovních míst a přinese přímé zahraniční investice na podporu obchodu a hospodářského rozvoje Filipín.

Jak o kontrakt přišla Čína

Společnost MacroAsia původně uzavřela partnerství se společností China Communications Construction Co. Ltd. (CCCC). Firmy v prosinci 2019 vyhrály projekt SPIA v hodnotě 10 miliard dolarů, ale kontrakt byl loni ukončen kvůli nesplnění podmínky – nepředložení po-kvalifikační dokumentace.

A to i přesto, že společnostem byla k předložení dokumentů čtyřikrát prodloužena lhůta, informoval místní server Rappler. Guvernér Cavite Juanito Victor uvedl, že zrušení nebylo „vůči nikomu poškozující“.

Dceřiné společnosti CCCC jsou mezi čínskými společnostmi, které Spojené státy v roce 2020 zařadily na černou listinu za to, že pomáhají Číně „budovat a militarizovat mezinárodním společenstvím odsuzované umělé ostrovy v Jihočínském moři“.

Začátkem července Filipíny také zrušily své žádosti o půjčku z Číny poté, co čínský komunistický režim „vycouval“ ze tří železničních kontraktů, které uzavřel s bývalým prezidentem Rodrigem Dutertem.

Mezi tyto projekty patří projekt Filipínské národní železnice Bicol (PNR Bicol) v hodnotě 142 miliard pesos (asi 2,5 miliardy dolarů), železnice Mindanao v hodnotě 83 miliard pesos (asi 1,47 miliardy dolarů) a železnice Subic-Clark v hodnotě 51 miliard pesos (asi 906 milionů dolarů).

Překlad a redakční zkrácení původního článku: J. S.