Vedoucí recenzního projektu zhodnotila: „Do těchto učebnic pronikly kritická rasová teorie a sociálně-emoční učení“
Floridská skupina ochrany práv rodičů doporučuje tamnímu státnímu Úřadu pro vzdělávání, aby nahradil většinu školních učebnic, které skupina přezkoumala.
Pod vedením Floridské občanské aliance (FCA) přezkoumávalo 69 lidí z celého státu 38 učebnic společenských věd, aby zjistili, zda jsou v souladu s floridskými zákony.
V rámci přípravy na přezkoumání učebnic prošel každý z 69 recenzentů rozsáhlým školicím programem floridského Úřadu pro vzdělávání, aby se naučil rozpoznávat obsah kritické rasové teorie a sociálně-emočního učení. Recenzenti také zhlédli školicí videa vytvořená organizací Truth in Textbooks a byli školeni, jak identifikovat problematické knihy, které vynechávají fakta, či obsahují faktické chyby, zkreslení, zaujatosti, polopravdy, nesprávné terminologie, tiskové a formátovací chyby. Každou učebnici hodnotili podle floridských standardů B.E.S.T. (Benchmarks for Excellent Student Thinking) a státních srovnávacích kritérií.
Denise Nystromová, vedoucí projektu revize učebnic, předala 10. února shrnutí výsledků floridskému komisaři pro vzdělávání Mannymu Diazovi Jr.
„Většina prověřovaných učebnic obsahovala závažné chyby nebo by se o jejich osvojení nemělo uvažovat,“ napsala Nystromová, která osm let pracovala jako asistentka ředitele školních obvodů na Long Islandu ve státě New York. „Všechny učebnice, které obsahovaly významné chyby, stejně jako učebnice, které nebyly doporučeny k osvojení, by měly být z procesu osvojení vyřazeny. Do těchto učebnic pronikla kritická rasová teorie a sociálně-emoční učení. Závěr ze zjištění je, že vydavatelé a autoři učebnic nedodržují floridské zákony a protlačují [do nich] své předsudky.“
Klíčová zjištění
Jedním z příkladů je učebnice dějepisu USA vydaná společností McGraw Hill pro žáky pátých tříd. „Byla v celém rozsahu vychýlena tak, aby vykládala převážně negativní příběh“ o založení Ameriky s „nepřiměřeně častým zmiňováním slova otroctví nebo zotročení“, napsali recenzenti. Kniha také dle jednoho recenzenta popisuje Američany jako rasisty a označuje Ameriku spíše za demokracii než za ústavní republiku, jak je uvedeno v článku 4, oddílu 4 Ústavy USA, uvedl recenzent.
Recenzent učebnice občanské výchovy a plánování kariéry zjistil „četné faktické chyby, nesprávnou terminologii“ a „vynechání faktických informací“, které „směřují studenty ke specifickým politickým ideologiím a rasové/genderové rétorice“.
Recenzent učebnice o světových dějinách pro nadanější studenty uvedl, že autor naznačuje, že křesťanství mělo „celkově špatný vliv na světové dějiny“, že globalismus a „globalistické entity jako [OSN] a Světová banka jsou dobré“ a že bývalý prezident Donald Trump je „špatný, špatný, špatný“.
V e-mailu z 13. února adresovaném Diazovi, který získal deník The Epoch Times, spoluzakladatel a výkonný ředitel FCA Keith Flaugh pobídl Diaze, aby stáhl ze škol 28 z 38 recenzovaných učebnic společenských věd.
„Tato doporučení předkládáme v upřímné snaze pomoci floridskému Úřadu pro vzdělání poskytnout floridským studentům ty nejlepší ústavně podložené materiály pro společenské vědy,“ napsal Flaugh.
Floridské zákony
Nystromová sdělila, že je důležité floridské zákony číst, a ne poslouchat názor někoho jiného na floridské zákony.
„Když si člověk přečte floridské státní zákony týkající se toho, co by se mělo vyučovat v rámci společenských věd, je tam naprosto jasně zdůrazněno, že by se měla vyučovat historie původních obyvatel Ameriky, historie týkající se otroctví a Afroameričanů a hnutí za občanská práva,“ sdělila Nystromová deníku The Epoch Times a dodala, že „je třeba se zabývat způsobem, jakým se to vyučuje“.
„Látku je třeba vyučovat věcně a k tomu je třeba vyloučit z procesu kritickou rasovou teorii a sociálně-emoční učení,“ upřesnila Nystromová.
V lednu floridský Úřad pro vzdělání zamítl návrh programu organizace African American Studies, protože do osnov bylo zabudováno několik témat, která byla v rozporu s floridskými zákony, včetně kritické rasové teorie. Liberální aktivisté však hrozili žalobami a někteří demokratičtí politici obvinili floridského guvernéra DeSantise, že učení černošské historie „nemá žádnou vzdělávací hodnotu“.
Ve skutečnosti floridské zákony vyžadují, aby se studenti učili o afroamerických dějinách, stejně jako o dějinách holocaustu a o přínosu Hispánců či žen pro Ameriku.
Stanovy jsou podle Nystromové obzvláště důležité, protože „ukazují, že důraz floridských zákonů nespočívá v tom, aby se něco z dějepisu eliminovalo, ale aby se zajistilo, že se vše bude vyučovat věcně“.
Překlad a redakční zkrácení původního článku: Juraj Skovajsa