15. 3. 2024

Melanom je závažný typ rakoviny kůže, který vzniká nekontrolovatelným růstem a dělením kožních buněk. Přestože je méně častý než jiné typy rakoviny kůže, je melanom často považován za nejnebezpečnější, protože se s větší pravděpodobností rozšíří do dalších částí těla.

Lidé se světlou pletí jsou obecně vystaveni vyššímu riziku rakoviny kůže, protože jejich kůže obsahuje méně melaninu, který vytváří pigmentaci a poskytuje přirozenou ochranu před UV zářením.

Bylo zjištěno, že některé potraviny a živiny mají antimelanomové účinky, které mohou pomoci snížit riziko vzniku melanomu a zlepšit léčbu melanomu u postižených osob.

1. Probiotika mohou pomoci zmenšit nádory

Probiotika jsou živé mikroorganismy, jako jsou bakterie nebo kvasinky, které mají při dostatečné konzumaci řadu zdravotních výhod. Tyto dobré bakterie se běžně vyskytují ve fermentovaných potravinách, jako jsou jogurt, kefír, kimchi a kysané zelí, a také v doplňcích stravy. „Probiotika mohou pomoci udržet zdravou rovnováhu bakterií ve střevech, zlepšit trávení, posílit imunitní systém, a dokonce zmírnit některé stavy, jako je průjem a syndrom dráždivého tračníku,“ uvedl pro The Epoch Times dr. Jingduan Yang, zakladatel a lékařský ředitel Yang Institute of Integrative Medicine.

Podle nedávné studie publikované v časopise Cell může druh probiotika zvaný Lactobacillus reuteri pomáhat v boji proti nádorům u pacientů s melanomem podstupujících imunoterapii. Studie zjistila, že probiotikum může proniknout do nádorů melanomu, kde uvolňuje látku zvanou indol-3-aldehyd (I3A), která podporuje produkci proteinu, jenž pomáhá bojovat proti rakovině tím, že rozpoznává a ničí nádorové buňky.

Podle Yanga studie zjistila, že strava bohatá na tryptofan – probiotikum obsažené v potravinách, jako jsou sójové boby, kuřecí maso a vaječné bílky – může zlepšit zdraví střev a zvýšit schopnost probiotik bojovat s nádorem.

Yang zdůraznil, že studie nabízí důkazy o potenciálu I3A při zlepšování inhibitorů kontrolních bodů imunitního systému. Dodal, že jde o povzbudivou zprávu, protože léčba ICI, což je forma imunoterapie, prokázala účinnost při léčbě pokročilého melanomu. Ne všichni pacienti na ni však reagují. Díky posílení reakce imunitního systému na nádor může I3A obsažený v Lactobacillus reuteri pomoci většímu počtu pacientů reagovat na léčbu a zlepšit jejich šance na přežití.

2. Kurkumin může inhibovat růst rakovinných buněk

Bylo prokázáno, že kurkumin, chemická sloučenina, která dává kurkumě její charakteristickou žlutou barvu, má potenciální protirakovinné účinky proti rakovinným buňkám melanomu. Výzkum prokázal, že může inhibovat růst a metastazování melanomových buněk a stimulovat apoptózu, což je proces buněčné smrti. Vzhledem k rezistenci některých melanomových buněk vůči tradiční chemoterapii se zkoumá, zda kurkumin nenabízí nové možnosti léčby rakoviny.

3. Zázvor má protirakovinné vlastnosti

Zázvor má dlouhou historii používání jako koření a léčivá rostlina v čínské a indické kultuře. Studie prokázaly, že extrakt z čerstvého zázvoru má významné cytotoxické účinky – způsobuje poškození nebo smrt buněk – na amelanotický melanom, agresivní typ rakoviny kůže, tím, že vyvolává změny, jako je zmenšení buněk, jejich zakulacení a krvácení buněčné membrány (fáze apoptózy). Snížení životaschopnosti buněk je navíc úměrné podané dávce.

4. Konzumace červeného a zpracovaného masa je opačně spojena s rizikem vzniku melanomu

Ačkoli je konzumace červeného a zpracovaného masa spojena se zvýšeným rizikem některých druhů rakoviny, dvě prospektivní kohortové studie sledovaly více než 1 300 pacientů s melanomem. Studie zjistily, že konzumace červeného a zpracovaného masa je ve skutečnosti opačně spojena s rizikem vzniku melanomu.

Konkrétně u účastníků, kteří konzumovali největší množství červeného a zpracovaného masa, bylo riziko vzniku melanomu o 19 % nižší než u těch, kteří ho konzumovali nejméně.

5. Konzumace kávy je opačně spojena s rizikem vzniku melanomu

Podle jedné evropské studie s přibližně půl milionem účastníků a dobou sledování 15 let existuje opačná souvislost mezi konzumací kávy a rizikem vzniku melanomu – ovšem pouze u mužů. Výzkumníci zjistili, že kofein je nejpravděpodobnějším faktorem, který je příčinou této inverzní korelace, protože mezi konzumací kávy nebo čaje bez kofeinu a rizikem melanomu u mužů i žen nebyla zjištěna žádná významná souvislost.

6. Resveratrol může inhibovat růst melanomu

Přirozeně se vyskytující antioxidant s názvem Resveratrol, který se nachází v mnoha potravinách, včetně borůvek, arašídů a hroznů. Je obsažen také ve zpracovaných potravinách vyrobených z těchto surovin, jako je například červené víno.

V jedné francouzské studii bylo zjištěno, že resveratrol je schopen inhibovat určitou buněčnou linii melanomu. U myší s melanomem vedlo podávání resveratrolu v dávce 12,5 mg/kg ke snížení růstu melanomu. Oproti tomu prodloužení přežití myší o 32 % ve srovnání s myšmi, kterým resveratrol podáván nebyl. Tato zjištění podle autorů naznačují možnost využití resveratrolu jako samostatného léčiva nebo v kombinaci s jinými léčivy pro chemoterapii melanomu.

7. Příjem retinolu je spojen se snížením rizika vzniku melanomu

Retinol je forma vitaminu A a antioxidant, který se nachází v mnoha potravinách živočišného původu. Mezi zdroje patří játra, mléčné výrobky, ryby a vejce. Podle jedné metaanalýzy osmi studií případů a kontrol a dvou prospektivních studií byla u účastníků s nejvyšším příjmem retinolu o 20 % nižší pravděpodobnost vzniku melanomu než u účastníků s nejnižším příjmem.

Tato metaanalýza také zjistila, že zatímco příjem retinolu je významně spojen se sníženým rizikem melanomu, betakaroten, který se v těle přeměňuje na vitamin A, nevykazuje stejnou souvislost se sníženým rizikem melanomu.

8. Vitamin D inhibuje růst buněk melanomu

Vitamin D lze získat z některých potravin, jako jsou například ryby, játra, olej z tresčích jater, vaječné žloutky nebo džusy obohacené o vitamin D a mléko. Hlavním zdrojem vitaminu D je ale naše kůže vystavená slunečnímu záření. Některé výzkumy zjistily, že vitamin D má tendenci potlačovat růst některých typů melanomových buněk.

Kromě toho existuje spojení mezi nedostatkem vitaminu D a horší prognózou u pacientů s melanomem. Například v jedné studii pacienti s diagnostikovaným metastatickým melanomem ve 4. stádiu, kteří měli nedostatek vitaminu D a nemohli obnovit hladiny tohoto vitamínu do normálního rozmezí, měli výrazně vyšší riziko úmrtnosti specifické pro melanom.

Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times. Překlad byl redakčně zkrácen.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Ministr Tejc oznámil opatření k odhalování nekvalitních či zmanipulovaných znaleckých posudků

„V médiích v posledních dnech rezonují informace o zmanipulované a účelové činnosti některých znalců, zejména v oblasti zdravotnictví,“ uvedl ministr spravedlnosti a vyzval potenciální poškozené, aby se obrátili na jeho ministerstvo.

Hraje Babišův kabinet o čas? Aneb jak se mladí politici dívají na rozhodnutí o účasti prezidenta na summitu NATO

Jak se dívají zástupci mládežnických politických organizací na posouvání termínu rozhodnutí vlády o účasti prezidenta Petra Pavla na červencovém summitu NATO?

Náborový optimismus zaměstnavatelů je spíše pozitivní, v automotive je ale stop stav, vyplývá z průzkumu

Společnost ManpowerGroup ČR zveřejnila index trhu práce pro třetí čtvrtletí 2026. Data ukazují, že poptávka po zaměstnancích bude silná hlavně ve stavebnictví, realitách, logistice, IT a energetice.

Evropská komise navrhla 21. balík sankcí proti Rusku, zaměřuje se na banky i energetiku

Evropská komise navrhla nový, 21. balík sankcí proti Rusku, který se zaměřuje na energetiku, obchod - včetně zákazu dovozu ruských a běloruských ryb, ruské banky i takzvanou stínovou flotilu.

Berou mě tak, že tam patřím, říká česká manželka Masaje z africké buše

46-letá úřednice z Jižních Čech se do Tanzanie dostala poprvé v roce 2022 a od té doby už tam jezdit nepřestala. Vzala si muže z asi nejznámějšího tanzanského kmene Masajů. Jak se jí žije?

Tátův nápad odletět na Taiwan „byl správný“, říká dcera zesnulého senátora Kubery

Jaroslav Kubera zemřel náhle 20. ledna ve věku 72 let těsně před plánovaným odletem na Taiwan. Jeho dcera i manželka spojují jeho smrt s tlakem, který na něj byl kvůli tomu vyvíjen.

„Ti, kteří se nenechávají umlčet.“ SOSP spustil nominace na ceny za svobodu projevu

SOSP letos opět ocení ty, kteří bojují za svobodu slova. Návrh může podat i veřejnost, nominace už běží. Loni byli oceněni např. Svědomí národa, Charlie Kirk, či kardinál Duka.

Historické artefakty, které můžete sbírat, aniž by vás zruinovaly

Dinosauří zub, staré noviny i stránka rukopisu mohou proměnit domov v malé muzeum – bez toho, aby zruinovaly rozpočet.

Objevujeme Peru: Amazonská divočina, Posvátné údolí a ztracené město Machu Picchu

Putování po Peru s Kuoda Travel vede z Amazonie do And, přes Posvátné údolí, plovoucí ostrovy Uros a incké pevnosti až k Machu Picchu. Cesta přibližuje místní tradice, řemesla, kuchyni i horské scenérie.