Poslední průzkum, jak se Češi o téma lokálních potravin zajímají, ukázal, že šedesát procent z oslovených se o ně spíše nebo vůbec nezajímá, opačný názor má 39 procent veřejnosti. Za poslední čtyři roky ale došlo k posunu.
Zjištění pochází z rozsáhlého výzkumu Potraviny 2024 provedeného Centrem pro výzkum veřejného mínění (CVVM), jehož součástí bylo i dotazování na přístup Čechů k místním potravinám.
V porovnání s rokem 2020 se podíl občanů, kteří se o lokální potraviny zajímají, zvýšil o 9 %, a zároveň značně ubylo (o 19 %) těch, kdo nejeví o tuto tématiku vůbec žádný zájem. Není překvapením, že lidé, kteří se o lokální potraviny zajímají, je i v daleko větší míře kupují.
Pokud ale jde na nákupy lokálních potravin obecně, často nebo občas je pořizuje 55 % respondentů.
Nejvíce nakupují místní potraviny lidé starší 55 let, vysokoškolsky vzdělaní s dobrou životní úrovni, žijící na venkově a častěji jde o ženy než muže. Nejméně naopak nezaměstnaní a mladí lidé do 20 let.
Co lidé nakupují nejvíce
Nejčastějšími důvody pro nákup lokálních potravin je u těch, kdo je kupují, předpoklad, že jsou čerstvější (17 %), lidé chtějí nákupem podpořit místní zemědělce (15 %), považují je za kvalitnější (13 %), chtějí podpořit vlastní region (12 %) nebo věří, že lépe chutnají (12 %).
Mezi nejčastěji nakupované potraviny místního původu patří ovoce a zelenina, vejce a med.
Průzkum rovněž ukázal, že necelé dvě třetiny dotázaných by sice daly přednost lokální potravině, i kdyby byla dražší, ale připlatit si jsou ochotni „maximálně o čtvrtinu více než za ekvivalent z dovozu“, píše CVVM. Ani cestovat se kupujícím příliš nechce. Víc než polovina odpověděla, že by nebyla ochotna cestovat za odběrem lokálních potravin víc jak 20 km od svého bydliště a 21 % si není ochotna pro ně dojíždět vůbec.
Nejčastějším omezením pro častější nákupy jsou z pohledu dotázaných nedostupnost, čas a složitější organizace nákupu, cena a nutnost přizpůsobit se odběru.
Podle absolutní většiny (91 %) dotázaných by se produkce lokálních potravin měla podporovat a v současnosti není dostatečná ani na úrovni EU, ČR, kraje či mikroregionu.
Největším problémem pro rozvoj produkce a prodeje lokálních potravin je podle české veřejnosti levná zahraniční konkurence (80 %), byrokracie (73 %) a konkurence velkých zemědělských podniků v ČR (72 %). Hodně lidí ovšem vidí problém i v komplikované legislativě či malých dotacích.