Ondřej Horecký

3. 9. 2024

Poslední průzkum, jak se Češi o téma lokálních potravin zajímají, ukázal, že šedesát procent z oslovených se o ně spíše nebo vůbec nezajímá, opačný názor má 39 procent veřejnosti. Za poslední čtyři roky ale došlo k posunu.

Zjištění pochází z rozsáhlého výzkumu Potraviny 2024 provedeného Centrem pro výzkum veřejného mínění (CVVM), jehož součástí bylo i dotazování na přístup Čechů k místním potravinám.

V porovnání s rokem 2020 se podíl občanů, kteří se o lokální potraviny zajímají, zvýšil o 9 %, a zároveň značně ubylo (o 19 %) těch, kdo nejeví o tuto tématiku vůbec žádný zájem. Není překvapením, že lidé, kteří se o lokální potraviny zajímají, je i v daleko větší míře kupují.

Pokud ale jde na nákupy lokálních potravin obecně, často nebo občas je pořizuje 55 % respondentů.

Porovnání frekvence nákupů lokálních potravin v letech 2020 a 2024. Zdroj: CVVM.

Nejvíce nakupují místní potraviny lidé starší 55 let, vysokoškolsky vzdělaní s dobrou životní úrovni, žijící na venkově a častěji jde o ženy než muže. Nejméně naopak nezaměstnaní a mladí lidé do 20 let.

Co lidé nakupují nejvíce

Nejčastějšími důvody pro nákup lokálních potravin je u těch, kdo je kupují, předpoklad, že jsou čerstvější (17 %), lidé chtějí nákupem podpořit místní zemědělce (15 %), považují je za kvalitnější (13 %), chtějí podpořit vlastní region (12 %) nebo věří, že lépe chutnají (12 %).

Mezi nejčastěji nakupované potraviny místního původu patří ovoce a zelenina, vejce a med.

Průzkum rovněž ukázal, že necelé dvě třetiny dotázaných by sice daly přednost lokální potravině, i kdyby byla dražší, ale připlatit si jsou ochotni „maximálně o čtvrtinu více než za ekvivalent z dovozu“, píše CVVM. Ani cestovat se kupujícím příliš nechce. Víc než polovina odpověděla, že by nebyla ochotna cestovat za odběrem lokálních potravin víc jak 20 km od svého bydliště a 21 % si není ochotna pro ně dojíždět vůbec.

Nejčastějším omezením pro častější nákupy jsou z pohledu dotázaných nedostupnost, čas a složitější organizace nákupu, cena a nutnost přizpůsobit se odběru.

Podle absolutní většiny (91 %) dotázaných by se produkce lokálních potravin měla podporovat a v současnosti není dostatečná ani na úrovni EU, ČR, kraje či mikroregionu.

Největším problémem pro rozvoj produkce a prodeje lokálních potravin je podle české veřejnosti levná zahraniční konkurence (80 %), byrokracie (73 %) a konkurence velkých zemědělských podniků v ČR (72 %). Hodně lidí ovšem vidí problém i v komplikované legislativě či malých dotacích.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Města v ČR chystají kvůli dešti evakuace, tisíce domácností už jsou bez proudu
Města v ČR chystají kvůli dešti evakuace, tisíce domácností už jsou bez proudu

Města v České republice chystají kvůli extrémním dešťům a očekávanému vzestupu hladin evakuace obyvatel a staví protipovodňové bariéry.

Bipolární porucha: Příznaky, příčiny, léčba a přírodní přístupy
Bipolární porucha: Příznaky, příčiny, léčba a přírodní přístupy

Bipolární porucha je poměrně běžná a celosvětově je diagnostikována u 1 ze 100 lidí v určité fázi jejich života.

Kniha z knihovny z roku 1919 se „tak líbila“, že byla vrácena až po 105 letech – jak vysoká je pokuta za pozdní vrácení?
Kniha z knihovny z roku 1919 se „tak líbila“, že byla vrácena až po 105 letech – jak vysoká je pokuta za pozdní vrácení?

Zaměstnanci veřejné knihovny ve Fort Collins se po dlouhé době rádi podělili o zprávu – po 105 letech se konečně vrátila opožděná kniha.

AI paradox
AI paradox

Umělá inteligence přetváří podnikání a otevírá dveře k vyšší efektivitě a inovacím. Avšak s novými možnostmi přicházejí i výzvy, jako jsou otázky ochrany soukromí a riziko zaujatosti. Jak se s nimi firmy vyrovnají?

Michiganští obyvatelé jsou unaveni národní politikou a doufají v pravdu
Michiganští obyvatelé jsou unaveni národní politikou a doufají v pravdu

V Michiganu voliči vyjadřují frustraci z negativních kampaní a volají po otevřené diskuzi o důležitých tématech, jako je vzdělání a životní podmínky, které ovlivňují jejich každodenní život.