České osobnosti o Shen Yun
Soubor Shen Yun založili v roce 2006 čínští umělci, kteří měli společnou myšlenku – obnovit kulturu pěti tisíc let čínské civilizace, kterou vytvářelo dvacet čínských dynastií, ale která byla za vlády komunismu v Číně téměř zničena.
V představení Shen Yun mohou diváci uvidět světovou špičku klasického tance, jedinečný orchestr spojující Východní a Západní hudební nástroje, a okouzlující animovanou projekci na obří pozadí.
Pomocí univerzálního jazyka hudby a tance splétá Shen Yun nádhernou mozaiku nebeských říší, pradávných legend i moderních příběhů o odvaze na cestě pěti tisíci lety čínské kultury. Využili jsme možnosti, abychom čtenářům představili ojedinělý umělecký projekt a jeho pozadí očima českého miliardáře a filantropa a položili panu Janečkovi několik otázek.
Rozhovor s Karlem Janečkem
Jak hodnotíte umělecký projekt Shen Yun, jehož vystoupení v Praze jste v roce 2013 finančně podpořil?
Shen Yun je nádherné umění, které podle mého názoru propojuje několik velmi důležitých pozitivních věcí. Je to jednak podpora pravdy, podpora spravedlnosti – to, co potřebujeme. Vyhrazení se proti totalitním režimům. Zároveň je to nádherné umění, které probouzí v lidech emoce a dodává jim pozitivní energii, je to také skvělý příklad akrobacie, sportovní gymnastiky a podporuje v lidech sportovní dovednosti nebo alespoň je motivuje, a to je další extrémně důležitá věc, zvláště v dnešní době.
Našel jste v představení něco, co by vás spojovalo s čínskou kulturou?
Mně se moc líbí symbolika, historie nebo příběh Opičího krále, příběh toho, jak i někdo, kdo udělá špatnou věc, ji může nějakým způsobem odčinit. To je důležité poselství pro dnešní společnost, kde my jako lidé máme hodně problémů. Hodně lidí žije v negativním světě a dělá špatné věci, a přesto do budoucna budeme nuceni se nějakým způsobem přijmout.
Mně se moc líbí symbolika, historie nebo příběh Opičího krále, příběh toho, jak i někdo, kdo udělá špatnou věc, ji může nějakým způsobem odčinit.
Věřím, že prakticky každý člověk může mít příležitost své špatné věci nějakým způsobem odčinit. To je také příběh na pozadí, který je moc hezký.
Jakou vidíte paralelu mezi tím, co děláte vy a co dělá Shen Yun pro návrat morálních hodnot do společnosti, i když Shen Yun to provádí uměleckou formou?
Domnívám se, že ta vize, cíl, budoucnost lidí, budoucnost světa – je společná pro mnoho lidí, mnoho skupin, a Shen Yun je jedním z těch extrémně pozitivních příkladů, které sdílejí tu vizi světa, v němž lidé žijí podle hodnot, žijí v lásce, vzájemné soudržnosti, respektu a vzájemné pomoci – a to je něco, čemu věřím, co se snažím dělat i já. V rámci možností samozřejmě. Člověk dělá spoustu chyb, a umění je extrémně silný nástroj.
Co podle vás představení přináší českým divákům?
Pro každého člověka to něco přináší. Pro jeho osobní duchovní rozvoj a zároveň je to společenský tlak. Důkaz toho, jakou to budí energii, budiž ten, když čínská vláda řeší plakát Shen Yun v Bruselu [na sloupu, před hotelem, kde má být ubytovaný čínský prezident Si Ťin-pching]. Už že se toho bojí, tomu dává velikou sílu. Takové věci lze potlačovat jenom nějakou omezenou dobu, ale ty energie tady jsou a vyhrají.
Abychom dosáhli pozitivních změn ve společnosti a krásného světa, je potřeba přístup ze dvou cest. Jednak probouzení vědomí v běžných lidech, v široké veřejnosti, a zároveň je také potřeba vyvíjet tlak na mocenské struktury. Na ty elity, které řídí společnost. A v tomto Shen Yun má opět dvojitý zásah. Probouzí v lidech emoce, rozšiřuje jim vědomí a zároveň tlačí na negativní, částečně totalitní nebo ne úplně demokratické režimy, a to je úplně skvělé.
Děkujeme za rozhovor.