Kampaň ochránců zvířat, zejména spolku OBRAZ, postupně dosáhla toho, že zákazníci v obchodech zvýšili pozornost k původu vajec, která nakupují. Současně i supermarkety začaly omezovat nebo odmítat vejce z klecových chovů.

Reakce zákazníků jsou pozitivní, počet prodaných vajec vzrostl. Postupné označení vajec, jejich původu a filtrace snížily poptávku po klecových vejcích na naprosté minimum již před jejich vyřazením. Nyní mají přednost vejce z volných nebo podestýlkových chovů od českých dodavatelů.

Zákazníkům klecová vejce nijak nescházejí, a navíc se začali zajímat o nákup vajec ze šetrnějších chovů.

Např. Košík i Rohlík už přestaly nabízet vejce z klecových chovů, oba shopy navíc dorovnaly rozdíl v ceně. Košík.cz je druhý měsíc zcela bez klecových vajec. Navíc jako první mezi všemi supermarkety přesvědčil trh, že to jde.

„Zákazníci sami začali chápat, že rozdíl v kvalitě chovu se odrazí také v chuti vajíček. A rozumí tomu, že vyprodukovat dobrá vajíčka prostě něco stojí. Známe naše farmáře, takže víme, jaké mají náklady na produkci, když chtějí své řemeslo dělat pořádně a v podobném duchu je představujeme prostřednictvím seriálů i našim zákazníkům. Jejich snažení tak více rozumí a radši je podpoří,“ uvádí Jeřábek, CEO Košík.cz. Negativní reakce zákazníků nebyly zaznamenány.

vejce
Albert se závazkem nabízí zároveň levná klecová i dražší vejce z halových chovů. (Z. Danková / ET ČR)

Podpora řemeslných dodavatelů a rodinných podniků

Vyřazení klecových vajec současně přineslo další překvapivý efekt. Vajec se prodává více a vzrůstá zájem o vejce z ekologičtějších chovů. A to i přesto, že jejich cena je s ohledem na náročné podmínky chovu a zpracování vyšší. V Česku začíná dobře fungovat potravinový patriotismus – tedy snaha preferovat lokální produkci kvůli zemi původu, a s tím související „volba korunou“. Zákazníci častěji zvýšenou útratou podporují řemeslné dodavatele a rodinné podniky, které si to z jejich pohledu zaslouží.

Lidé jsou ochotni za vejce utratit více

BILLA nabízí vejce z halových chovů v akci: nabízí tzv. Pohodová vejce – z podestýlkového chovu, jsou produkována v halách vybavených technologií pro volný pohyb nosnic po hale, jde o voliéry nebo hlubokou podestýlku. Voliérové chovy postupně budou vytlačovat technologie výroby vajec v obohacených klecích. Nosnice nejsou omezovány v pohybu, přístupu ke krmivu a vodě. Podmínky života slepic zásadně ovlivňují kvalitu vajec, ujišťuje supermarket – a OBRAZ potvrzuje.

vejce
Albert se závazkem nabízí zároveň levná klecová i dražší vejce z halových chovů. (Z. Danková / ET ČR)

BILLA, Albert, Globus, COOP a mnohé další obchody se zavázaly, že zruší odběr vajec z klecových chovů (zdroj). U některých jejich nabídka dosud přetrvává, současně však nabízejí i jiné varianty, takže zákazníci si mohou vybrat.

Kdo se závazku brání – např. Mc Donald´s, Holiday Inn, InterContinental Prague…, uvádí spolek OBRAZ.

Rok 2019 musí přinést pro slepice změnu, hlásají obránci zvířat ze spolku OBRAZ, a vedou novou kampaň za legislativní zákaz klecových chovů.

Podle zdroje: TZ OBRAZ, z. s., TZ Košík.cz, vlastní výzkum

Čtěte také:

Obchodní řetězce motivují české drůbežáře – jaká vejce si koupíme?