Finalistkou soutěže NTD 2019 ve figurální malbě je malířka-samouk

Sandra Kucková je umělkyní po celý svůj život, malovala a neustále si kreslila skicy do svého bloku už jako dítě dávno předtím, než ve svých 22 letech začala profesionální kariéru. Ve světě malby je úplným samoukem.

„Byl to můj manžel, kdo přinesl mé malby do galerií, já jsem byla příliš plachá,“ říká Kucková. To bylo před 50 lety. Od té doby strávila více než tři desetiletí prací pro galerie a stejně tak i pro komerční sektor. Cestovala po celém světě, aby vytvářela portréty svým klientům.

Zpočátku pracovala z časových důvodů s akrylovými barvami, ale vždy se velmi zajímala o olejovou malbu, a tak nakonec pokračovala v dalším sebevzdělávání a vrhla se do nového světa.

Svou tvorbu nazývá romantickým realismem, a ačkoliv se její tvorba může jevit jako následování trendu světového moderního umění, Kucková se nikdy nezatěžovala tím, aby udržovala krok s náhodnými trendy, které propukají mimo její vlastní svět.

„Název [Romantický realismus] vyjadřuje to, jak bych popsala techniku, kterou maluji, je to Starý Svět, myslím, a oslavuje krásu,“ říká Kucková. „Jde o renesanci realistického umění.“

Jedna z organizací, která se podílí na této renesanci, je televize NTD. V New York City organizuje již pátou Mezinárodní výstavu ve figurální malbě a Kucková se svou malbou „Yin a Yang“ je mezi letošními finalisty.

Yin a Yang

Olejomalba nazvaná Yin a Yang zachycuje mladou dívku, která si čte na pohovce před stěnou spletitě zdobenou ornamenty.

„Přes její tělo a šaty proniká hranol světla,“ říká Kucková. „Zachytit světelný lom je složitý výkon, protože šaty jsou zvlněné a pruhy světla mají barvy duhy. Pozadí tvoří čínské motivy.“

V pozadí obrazu je vyšívaný motiv symbolu dvou protichůdných sil Yinu a Yangu a Kucková cítila, že by to mohl být vhodný název pro celý obraz.

Malba
„Yin a Yang“ od Sandry Kuckové, která je finalistkou páté mezinárodní soutěže televize NTD ve figurální malbě. Hlavní výhra je 50 000 amerických dolarů. Olej na plátně. 91,5 cm x 61 cm. Umělecké dílo je připevněno na dřevěném rámu. Připraveno k instalaci. (Sandra Kucková)

„Představuje to jakousi rovnováhu ve světě, myšlenku hry se světlem,“ říká Kucková. „(obraz) Má tuto atmosféru.“

Kompozici obrazu vytvořila Kucková ve svém domově a mladá dívka je její patnáctiletá vnučka, sedící na čínské lavičce, kde si ráda čte.

„Bylo to prostě tak pozoruhodně nádherné. V obývacím pokoji v horní části oken máme vitráže a slunce jimi prochází pouze ráno, a já si ani neuvědomila, že hranol světla jimi již prošel a pak dopadl na její hruď, paži a až dolů na její bosou nohu,“ prozrazuje Kucková, jak došlo k tomu, že se duhový paprsek objevil na jejím plátně. „Ráda maluji objekty a postavy, které jsou mi blízké.“

Obrazy Kuckové jsou bohaté na detaily a často trvá několik měsíců, než je dílo dokončeno. Na obrazu Yin a Yang pracovala každým dnem po dobu šesti měsíců.

Život umělkyně

Kucková vlastní sbírku knižních děl starých mistrů, ze kterých čerpá inspiraci. Také má tři vnučky, které jsou pravidelnými modely pro její tvorbu. Celý její dům je zaplněný texturami a předměty, které chce ztvárnit ve své tvorbě.

„Nikdy mi nechybí nápady. Zatímco maluji jeden obraz, mám další dva, o kterých přemýšlím,“ říká Kucková.

Na základě celoživotních zkušeností ze života plného tvorby se naučila jednu důležitou věc, a to že tvrdá práce se vyplatí. Zejména olejomalba vyžaduje určitou střídmost a trpělivost, navíc také schopnost mít vizi a dovednosti tuto vizi uskutečnit.

„Je tak mnoho různých způsobů, jak přistupovat k olejovým barvám,“ říká Kucková. Například pro svá plátna používá speciální druh podkladu, který se naučila studiem děl malíře Odda Nerdruma, a maluje vrstvu po vrstvě.

„Maluji ve vrstvách, v tenkých vrstvách, a mezi nimi používám hustší oleje a terpentýn, nepoužívám urychlovače pro vysychání vrstev, nechávám je vyschnout přirozeně,“ říká Kucková. „Takže až dokud nenanesu poslední vrstvu a všechny barvy se nespojí dohromady, opravdu nevím, jak bude obraz celkově vypadat.“

Umělkyně přiznává, že je typem umělce, pečlivého perfekcionisty, a že svá díla dokončuje až těsně před termínem. Ale také si dobře uvědomuje dobu, kdy obraz ukončit, aby nebyl přemalován, k čemuž samozřejmě dospěla postupně díky bohatým zkušenostem.

„Musíte dojít do toho bodu,“ říká. To je právě něco, s čím zápolí mnoho umělců a někteří svá díla nechávají nedokončená, aby se k nim mohli kdykoliv vrátit. Kucková svá díla dokončuje.

„Ve skutečnosti se vždy můžete vrátit a něco opravit. Ale když je obraz jako celek v harmonii, je čas přestat,“ říká malířka. „Je to určitý pocit, který k vám z obrazu přechází, a řeknete si OK, to je ono.“

Ale stejně až tak o měsíc později, když se na to znovu podíváte, tak si teprve řeknete, jo, to je dobrý obraz, říká umělkyně.

„Protože během šesti měsíců práce na něčem obvykle ztratíte perspektivu. Ale poté, co se znovu dívám o měsíc později, pomyslím si: Ano, tohle se mi opravdu líbí.”

„Je to pro mě vždy zápas, pokaždé se svou malbou bojuji. Ale nakonec vítězím,” říká malířka a usmívá se.

A tento druh zápasu, kterým umělec prochází, je mu odměnou. Pokud ho umělci zažívají, jsou šťastní.

„To, že jsem celý svůj život umělkyní, je pro mě požehnání, protože je to forma meditace, a já jsem za to velmi vděčná,” říká Kucková. „Odříznete se ode všeho, co je okolo vás, a ponoříte se do stavu mysli, kdy jste pouze vy a obraz.”

„Pokud by to bylo možné, měla bych jedno přání a to, abych mohla mít ještě jeden život, a tak bych mohla dokončit všechny obrazy, které mám ve své mysli,” říká malířka.

Výstava obrazů finalistů byla pro veřejnost otevřena v New Yorku na Manhattanu ve dnech 24. – 30. listopadu. 26. listopadu byl vyhlášen vítěz soutěže a aukce všech obrazů proběhla 30. listopadu.

Pro více informací navštivte stránky: oilpainting.ntdtv.com

Díla Sandry Kuckové lze nalézt na jejích webových stránkách: SandraKuck.com

Překlad původního článku newyorské redakce: HCHN