Jižní Korea se snaží dostat k rozsáhlým australským zásobám důležitých nerostů ve snaze sesadit Čínu z trůnu největšího světového výrobce baterií pro automobily.
Jihokorejský prezident Mun Če-in se stal tento týden prvním mezinárodním lídrem, který navštívil Austrálii od znovuotevření jejích hranic. Oba národy učinily významné bilaterální kroky – včetně historické miliardové zakázky pro australskou armádu.
Jižní Korea však také dala jasně najevo, že Austrálie bude hrát zásadní roli při pomoci asijské zemi dostat se opět na vrchol miliardového trhu s autobateriemi poté, co jí toto místo v roce 2021 ukradla Čína, přičemž Austrálie již nyní tvoří 40 % dovozu kritických nerostných surovin do Jižní Koreje.
„Austrálie, která je nejbohatší zemí světa na nerostné suroviny, a Korea, která je významným výrobcem baterií a elektromobilů, hrají důležitou roli v globálním dodavatelském řetězci,“ prohlásil prezident Mun 13. prosince v Canbeře.
Podle jihokorejské společnosti SNE Research, která sleduje trh s automobilovými bateriemi, ovládli jihokorejští výrobci baterií v roce 2020 celosvětový tržní podíl ve výši 38 %, přičemž Čína zaujímala 24 %. V prvních čtyřech měsících roku 2021 však Čína vzrostla na 43 procent, zatímco Jižní Korea klesla na 31 procent.
V rámci řešení tohoto problému podepsala 13. prosince Jižní Korea s Austrálií memorandum o vzájemném porozumění týkající se spolupráce v oblasti dodávek vzácných minerálů jako lithium, grafit, kobalt nebo nikl. Austrálie vlastní jednu z největších zásob těchto vzácných nerostů, které jsou pro výrobu baterií nezbytné.
Austrálie v současné době disponuje více než 25 % známých světových zásob lithia a více než 20 % světových zásob kobaltu i niklu.
„Baterie jsou páteří korejského průmyslu, v němž se skrývá budoucnost země. Měli bychom zostřit naši konkurenceschopnost, abychom předstihli naše rivaly a zvětšili si odstup od našich následovatelů,“ uvedl podle The Korea Economic Daily korejský představitel v červenci.
Článek byl redakčně zkrácen. Přeloženo z angličtiny.