Zdenka Danková

15. 3. 2022

Výstava ke 125. výročí narození Josefa Sudka

Pravou paži ztratil v první světové válce. Přesto dokázal fotografický stativ dovléci na vybrané místo, postavit, naladit fotoaparát, nasoukat se do stínící roury – a umět. Zmáčknout spoušť po správném nastavení clony a hloubky ostrosti. V době, kdy se nám o digitálních fotoaparátech ani nesnilo, vytvářel Josef Sudek svoje nesmrtelné kompozice v černobílé fotografii.

Na otázku, zda považuje fotografii za umění, odpověděl Josef Sudek r. 1954, že nikoliv.

„Je to hezké řemeslo, vyžadující určitý vkus. Umění to být nemůže, protože fotografie je odkázána na věci, které existují již před ní a mimo ni, na svět kolem nás.“ – Josef Sudek

Výstava připomíná hluboké a oboustranně podnětné přátelství fotografa Josefa Sudka (1896–1976) a architekta Pražského hradu Otto Rothmayera (1892–1966). Těžištěm rozsáhlého výstavního souboru jsou světoznámé i nově připomenuté Sudkovy fotografie architektových realizací na Pražském hradě, ale hlavně výběr z cyklů Procházka po kouzelné zahrádce a Vzpomínky, které vznikly u architektovy vily v Praze 6-Břevnově.

Josef Sudek
Josef Sudek v roce 1958. (Autor: Miloň Novotný – Alena Novotná / CC BY-SA 4.0)

Kurátor výstavy: Jan Mlčoch
Architekt: Emil Zavadil
Grafický design: Martin Balcar

Uměleckoprůmyslové museum v Praze
(ulice 17. listopadu 2, Praha 1)

Výstavu doplňují prototypy architektova jedinečného zahradního nábytku. Ve výstavě je zařazena i řada autentických předmětů a děl Sudkových a Rothmayerových přátel, pro které se břevnovská vila stala ve 40. až 60. letech místem setkávání a spolupráce.

Sudkova nenapodobitelná zátiší, které on sám nepovažoval za „umění“. (Z. Danková / ET ČR)

Oba přátele, jak Rothmayera, tak Sudka pojil zejména vztah a úcta k tradici, k hudbě a uměleckému řemeslu. Oba přátelé milovali hudbu, Sudek u sebe doma každé úterý pořádal pravidelné hudební večery pro přátele. Zahrada Rothmayerových se stala místem setkávání a skýtala nepřeberná zátiší a zákoutí, která fotografa opakovaně inspirovala. Ze snímků dýchá atmosféra zahrady a souzvuk přátel. Fotograf pracoval se starými kamerami různých formátů včetně panoramatického Kodaku. Rothmayerova zahrada se stala inspirací pro vznik cyklu Procházka po kouzelné zahrádce.

Výstava ke 125.výročí narození vznikla ve spolupráci s Muzeem města Prahy, které vilu Otto Rothmayera v ulici U Páté baterie 50 v Praze 6 v současné době spravuje. Na rekonstrukci vily se podílelo Uměleckoprůmyslové museum v Praze.

Původní, legendární Sudkův byt se nachází v hradčanském domě U Luny, kde Josef Sudek dožil. Uměleckoprůmyslové muzeum postupně získávalo podstatnou část umělcovy fotografické pozůstalosti a v roce 1989 převzalo muzeum byt do své správy a později tam zpřístupnilo fotografickou Galerii Josefa Sudka.

Za života Josefa Sudka sloužil byt rovněž k početným schůzkám s dalšími umělci, jako byli mimo jiné básník Jaroslav Seifert, malíř Jan Zrzavý i řada umělců z nejrůznějších oborů. V tomto bytě také vznikla řada černobílých zátiší a slavných kompozic.

Více informací ZDE.

sudek vystava
Interiér Uměleckoprůmyslového musea v Praze. (Z. Danková / ET ČR)

Související témata

Přečtěte si také

„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory
„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory

„Bylo dovezeno pět tisíc balení léčiva HUVEMEC z Bulharska. Nakonec se řeklo, že bude pouze pro nemocniční podání, což vlastně proti hlavnímu smyslu jeho fungovaní, protože působí nejlépe jako prevence a při časném podání, tak aby se nemoc nemohla rozvinout,“ vysvětluje doktorka Stehlíková...

Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí
Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí

Chuej Li nedávno vypovídala na půdě Poslanecké sněmovny o perzekuci, které její matka čelila v Číně a která dopadala i na ni, v době, kdy byla dítětem. V rozhovoru nám prozradila své pocity a více detailů.

Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga
Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga

Právník Robert Kotzian podrobil analýze fact-checking projektu Demagog.cz, který si měl „posvítit“ na výroky Aleny Schillerové ohledně migračního paktu. Míní, že i „strážci pravdy“ se mohou mýlit.

Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání
Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání

Proč by se nemělo říct nahlas, že hormonální formy antikoncepce, jako jsou pilulky, kožní náplasti, injekce, implantáty nebo nitroděložní tělíska, mívají často vedlejší účinky?

Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?
Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?

„To, že bobr vytváří mokřad, je třeba porovnávat s tím, jak stát realizuje zadržení vody v krajině. Je třeba vzít na zřetel, že sucho je velkou hrozbou pro naši krajinu. Přínos mokřadů je skutečně velký.“