Těchto 5 vedoucích metod by ji mohlo nasměrovat na správnou cestu
Zamyslíte-li se nad nejlepšími a nejoblíbenějšími značkami, proč jsou tak dobré v tom, co dělají? Pár věcí stojí za zmínku. Orientují se na zákazníka a trvale poskytují vysoce kvalitní produkty nebo služby. Váží si svých zaměstnanců. Jsou inovativní a flexibilní. Nabízejí vynikající výnosnost investic a rok co rok odměňují své akcionáře.
Existuje slovo, které tyto vlastnosti vystihuje: odolnost. Nejčastěji může pro firmu znamenat rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem. Jednoduše řečeno, odolný podnik je takový, který je vybudován na dlouhou dobu – takový, jenž bude existovat a prosperovat i za 100 let.
Ovšem získat status odolného podniku není nic jednoduchého. Nevyžaduje to jen skvělé produkty, výjimečné týmy a trvale skvělé zkušenosti zákazníků, ale také záměrná rozhodnutí vedoucích pracovníků – a závazek dodržovat zásady, které není vždy snadné realizovat. Navzdory tomu se o to vyplatí usilovat. V dnešní nejisté ekonomické době je odolnost něčím, na čem investoři lpí, protože hledají růst bez rizika. To je také důvod, proč se investoři obracejí na společnosti, jako je Apple. Další učebnicově odolný podnik.
Jako šéf společnosti, pro kterou je odolnost středobodem všeho, co děláme, se musím soustředit na to, abych vytvořil něco, co vydrží. Zde je pět způsobů, jakými podle mého názoru mohou vedoucí pracovníci škálovat s ohledem na trvalost.
1. Neutrácejte peníze za věci, které nepotřebujete
Může se to zdát jako samozřejmost, ale často se to přehlíží. Trvalá firma se orientuje na zákazníka a je finančně zodpovědná. Řada organizací se dostává do problémů, protože jakmile začnou vydělávat peníze, přestávají se soustředit na výsledky a zapomínají, proč vůbec existují: aby sloužily svým zákazníkům.
Mohou se poučit od společností jako je Amazon, která navzdory masivnímu růstu zůstává šetrná. Jeff Bezos ve všech svých prvních dopisech akcionářům opakoval tuto mantru: „Dbejte na zákazníky a hlídejte konečné výsledky. Amazon je sice dnes druhou největší společností na světě dle tržeb, ale přesto poskytuje zaměstnancům levné dveře jako pracovní stoly – pocta Bezosovu původnímu kutilskému pracovišti.
Dle jedné studie jsou šetrné společnosti úspěšné částečně proto, že důsledně kontrolují výdaje. Namísto reaktivního snižování nákladů jsou také vynalézavější, co se týče lidí a produktů. Zakladatel vysoce odolné společnosti IKEA Ingvar Kamprad se vyjádřil takto: „Drahá řešení jsou často známkou průměrnosti a nápad bez ceny není nikdy přijatelný.“
2. Buďte stále dobří… a opakujte to
Aby společnost dosáhla trvalosti, nemusí být nejlepší ve všem ve svém oboru. Musí však poskytovat dlouhodobě kvalitní péči o zákazníka, a to opakovaně. Ačkoli to může znít nudně, je to klíčové. Průzkum společnosti McKinsey mezi 27 000 americkými spotřebiteli ve 14 odvětvích ukázal, že základem spokojenosti zákazníků je konzistence.
Trvalé podniky také myslí na své cílové zákazníky – stejně jako na své zaměstnance, akcionáře, partnery v dodavatelském řetězci a další zainteresované subjekty. Mnohdy to znamená říct ne. Nenavrhuji, aby firma vyhazovala své zákazníky dopisem. Ale pokud podnik není pro někoho nejvhodnější, udělejte mu laskavost a řekněte mu to co nejpříjemnější formou (kdykoli je to možné, pomáháme lidem také najít jiné příležitosti). Zajistit soulad se zainteresovanými stranami pomáhá vedení budovat trvalou firmu tím, že realizuje svou dlouhodobou vizi a strategii.
3. Zapamatujte si, že na lidech záleží víc než na produktu
Má-li firma kvalitní produkt, investoři se na ni vrhnou, že? Ne tak docela. Mít správné lidi může být větším lákadlem. Když investoři hledají trvalou firmu, často zvažují protivítr nebo vítr na trhu, manažerský tým a produkt, a to v tomto pořadí. Jejich zdůvodnění: pokud je produkt mizerný, skvělý management ho dokáže napravit.
Soustředění se na lidi je jedním z klíčů k přetrvání na trhu. Podle poslední studie společnosti s lepším řízením lidského kapitálu generují větší část svých příjmů z inovací. Rovněž lze doložit, že rozvoj a kvalifikované řízení lidí znamená stabilnější příjmy, větší odolnost v době krize a lepší udržení talentů.
Tato skutečnost poukazuje na důležitost sestavení týmu z nejlepších hráčů. A přestože jsou chyby při najímání zaměstnanců nevyhnutelné, je třeba je zachytit včas. Průměrnost může snadno proniknout do organizace, pokud se v ní béčkový hráč zdrží tak dlouho, že se najme ještě někdo horší. Může se to také prodražit. Některé odhady uvádějí, že neangažovanost zaměstnanců v důsledku špatného vedení stojí americké podniky až 1,2 miliardy dolarů ročně v podobě ztracené produktivity.
Raději než ignorovat problém, dokud se nevymkne kontrole, musí vedoucí podniknout kroky a přiznat si svou chybu a napravit ji. Někdy to může znamenat investovat do rozvoje béčkových pracovníků nebo je jednoduše umístit do prostředí, kde mají větší šanci uspět.
4. Běžte tam, kde se pracuje
Ve své firmě hledáme lídry, nikoli manažery. Vedoucí jde tam, kde se pracuje. Někdy se tomu říká řízení obchůzkou [z anglického Management by Walking Around MBWA], což je praxe, kterou převzala další odolná firma Toyota. Pokud výkonný tým objeví interní problém, jenž ohrožuje ziskovost společnosti, může obchůzkou po kanceláři nebo výrobní hale najít řešení, které by ho jinak nenapadlo.
Být osobně přítomen jako vedoucí také signalizuje, že všichni pracují na společném cíli – což je další znak trvanlivosti. Nedávno jsem si nasadil ochrannou přilbu a prošel se po jednom z našich stavenišť, abych se podíval, jak se daří. Stejně tak si popovídám se členy týmu, kteří mi nejsou přímo podřízení, a dám si záležet na tom, abychom si se zákazníky pohovořili na večeři.
Jak se firma rozrůstá, je snazší o takové přítomnosti mluvit než konat. Přesto je důležité najít způsob, jak se týmu osobně věnovat.
5. Zjistěte, kdy vaši lidé potřebují změnu
Dobří lídři by měli především vidět celkový obraz, ale zároveň by měli dbát na detaily, pokud jde o produkt, kulturu, procesy a lidi. Jestli tým směřuje k pravému severu společnosti [z anglického True North, tj. směrem k cílové vizi] a někdo se odchýlí jen o jeden stupeň, za půl roku může jít opačným směrem, což může mít katastrofální důsledky pro dlouhodobý plán. Každý vedoucí, jehož cílem je vybudovat odolnou firmu, musí zavčasu odhalit lidi, kteří vybočili ze směru, a asertivně je vrátit zpět na správnou cestu.
Důležitá je také obratnost. Bez toho, aby se odchýlil od své hlavní činnosti, by měl šéf zajistit, aby byl tým dostatečně schopný přizpůsobit se měnícím se podmínkám na trhu a dalším událostem.
Dosáhnout odolnosti není snadné. V naší společnosti, řízené trendy a reakcemi, to může znít dokonce staromódně. Odolné společnosti nakonec překonávají své konkurenty tím, že jsou konzistentní, zaměřené na zákazníky a finančně obezřetné. Jestliže mají zákazníci a investoři tolik jiných možností, jsou lídři povinni sobě i svým lidem vybudovat firmu, která vydrží.
The Epoch Times copyright © 2023. Vyjádřené názory jsou názory autorů. Jsou určeny pouze pro obecné informační účely a neměly by být vykládány ani interpretovány jako doporučení nebo nabádání. The Epoch Times neposkytuje investiční, daňové, právní, finanční, majetkové ani jiné poradenství v oblasti osobních financí. The Epoch Times nenese žádnou odpovědnost za přesnost nebo aktuálnost poskytovaných informací.
Článek vyšel původně na stránkách americké redakce Epoch Times.