ČTK

26. 3. 2024

Čína podala ke Světové obchodní organizaci (WTO) stížnost na Spojené státy. Vadí jí americké dotace na výrobu elektromobilů a požadavek na regionální původ dílů. Ten je totiž pro přiznání subvencí důležitý. Oznámila to dnes čínská diplomatická mise u WTO v Ženevě. Americké subvence, které navrhla vláda prezidenta Joea Bidena, Čína považuje za diskriminační.

„Pod záminkou reakce na změnu klimatu, snižování emisí uhlíku a ochrany životního prostředí jsou (tyto dotace) ve skutečnosti závislé na nákupu a využití zboží ze Spojených států nebo dovezeného z některých konkrétních regionů,“ oznámila stálá čínská mise, z jejíhož sdělení citovala agentura Reuters. Tento postup ale podle Pekingu pokřivil konkurenční prostředí a narušil globální dodavatelské řetězce v odvětví elektromobilů.

Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že Peking se bude snažit prostřednictvím WTO spor s Washingtonem nejprve urovnat. Až potom by přišly na řadu odvetné kroky, které mohou být například v podobě celních poplatků. O jejich zavedení by Čína musela požádat WTO a ta by musela s požadavkem souhlasit.

Spojené státy v roce 2022 začaly uplatňovat zákon na snižování inflace, jehož cílem je nejen zmírnit inflaci, která byla v té době nejvyšší za více než 40 let, ale také snížit deficit federální vlády. Tato opatření vedla podle Pekingu k tomu, že byly z amerického trhu vyloučeny vybrané produkty z Číny i dalších zemí.

Zájemci o nákup automobilu nemají od začátku letošního roku v USA nárok na daňovou úlevu 3750 až 7500 USD (87 300 až 175 000 Kč), pokud kritické minerály či jiné komponenty baterií k těmto vozům pocházejí od firem z Číny, Ruska, Severní Koreje nebo Íránu. Úlevy zavedla Bidenova administrativa jako součást širších opatření na ochranu klimatu. Od ledna má pouze 13 z celkových více než 50 různých elektromobilů prodávaných na americkém trhu nárok na daňovou úlevu. Ještě loni bylo možné úlevy uplatnit u více než 20 různých elektromobilů. Výrobci se proto snaží zajistit si komponenty v takových zemích, aby jejich vozidla měla nárok na subvence.

Čína podle mluvčího ministerstva obchodu v Pekingu Spojené státy vyzvala, aby okamžitě napravily diskriminační politiku v tomto odvětví a aby zachovaly stabilitu globálních dodavatelských řetězců pro vozidla s pohonem na nové druhy energií. Úřad amerického obchodního zmocněnce ve Washingtonu na žádost o komentář okamžitě neodpověděl, bezprostředně nereagovala ani WTO.

WTO je mezivládní organizace se sídlem v Ženevě. Reguluje a usnadňuje mezinárodní obchod, vlády a různé organizace pak jejím prostřednictvím vymáhají dodržování stanovených pravidel. Čína o vstupu do WTO vyjednávala zhruba 15 let, její žádost byla schválena v roce 2001. Jejím vstupem se organizace rozšířila o klíčový světový trh. Členské země WTO mohou podávat stížnosti na obchodní praktiky jiných členů a hledat nápravu prostřednictvím procesu urovnání sporů.

Čína je dominantním hráčem v sektoru výroby baterií pro elektrická vozidla a její automobilový průmysl v posledních letech zažívá rychlý růst. To by mohl být problém pro zavedené světové automobilky, vzhledem k tomu, že čínští výrobci aut globálně expandují, uvedla agentura AP. Čína má silné postavení právě v segmentu elektromobilů a čínské firmy jsou lídry v technologii výroby baterií.

Expanze čínských výrobců elektromobilů znepokojuje také Evropskou unii. Brusel proto v loňském roce zahájil vlastní vyšetřování čínských dotací pro elektromobily.

Přečtěte si také

Ministerstvo financí má společnosti Wassa vyplatit 300 milionů za „nezákonná rozhodnutí“ poškozující podnikání, rozhodl soud
Ministerstvo financí má společnosti Wassa vyplatit 300 milionů za „nezákonná rozhodnutí“ poškozující podnikání, rozhodl soud

Sada kroků Ministerstva financí a Finančního úřadu vůči společnosti Wassa s. r. o. v roce 2016 vedla k pádu nákladného projektu. Soud rozhodl, že nařízení byla protiprávní a ministerstvo musí odškodnit firmu 300+ miliony Kč.

Elektromobilita se změnila z údajné příležitosti v reálnou hrozbu
Elektromobilita se změnila z údajné příležitosti v reálnou hrozbu

KOMENTÁŘ. Odboráři značky Volkswagen zahájili v pondělí v německých závodech protesty, které mohou skončit generální stávkou. Chtějí zrušit plány vedení, které vedle 10% snížení platů a mezd počítá s úplným uzavřením až tří německých továren VW.

Čína se učí od Ruska, jak fungují západní sankce, kvůli případné invazi na Tchaj-wan, informuje deník
Čína se učí od Ruska, jak fungují západní sankce, kvůli případné invazi na Tchaj-wan, informuje deník

Čína bedlivě sleduje dopady západních sankcí uvalených proti Rusku po invazi na Ukrajinu, aby se připravila na možnou invazi na Tchaj-wan.

Jihokorejské stanné právo vrhá světlo na komunistickou infiltraci
Jihokorejské stanné právo vrhá světlo na komunistickou infiltraci

Jižní Korea čelí rozsáhlému vlivu čínského režimu v politice, kultuře i vzdělávání. Čínská vláda prosazuje svou agendu skrze výměnné programy, média i Konfuciovy instituty, čímž prohlubuje svou přítomnost v zemi.

Čas strávený v přírodě snižuje emoční stres u dětí, ukazuje studie
Čas strávený v přírodě snižuje emoční stres u dětí, ukazuje studie

Studie ukazuje, že už pouhé dvě hodiny týdně strávené v přírodě mohou zlepšit duševní zdraví dětí, a to i ve městě.