Pro zvýšení tělesné schopnosti dětí a mládeže je potřeba zejména podporovat pohyb ve školách, ve kterých žáci tráví nejvíce času. Školy by měly zvyšovat kvalitu hodin tělesné výchovy, podporovat pohyb dětí po celý den, nabízet více volnočasových kroužků a zlepšovat sportoviště. Uvádí to plán ministerstva školství na příští čtyři roky, který dnes novinářům představil ministr Mikuláš Bek (STAN) a zástupci dalších institucí. Dokument dnes bude projednávat vláda.
„Zdravotní stav dětské populace v době covidu značně utrpěl,“ prohlásil ministr. Od pandemie se podle něj Česko s problémem dále potýká. Úřad proto podle Beka připravil na další roky ucelenou koncepci. Konkrétní opatření mohou školy zavádět okamžitě. Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách pro období 2024 až 2028 vychází z doporučení České školní inspekce (ČŠI).
„Nejpodstatnější premisou je, že děti stráví ve školách strašně moc času,“ uvedl státní tajemník ministerstva Ondřej Andrys. Školy proto musí přivést ke zdravému stylu i děti z rodin, kde pohyb zanedbávají.
Z materiálu ČŠI vyplývá, že by se učitelé a školy měli snažit udělat hodiny tělesné výchovy pro děti atraktivnější – například zařazovat nové a moderní sporty či zlepšit prostorové a materiální podmínky pro sport. Měli by také motivovat žáky, kteří se často z hodin tělocviku omlouvají. Školská zařízení by měla například zařazovat do hodin zdravotní tělesnou výchovu a využívat také disponibilní hodiny k zvýšení počtu hodin tělocviku.
K většímu pohybu dětí po celý den mohou podle ministerstva pomoci vhodné a bezpečné cesty do a ze školy a budování cyklostezek. Školy pak mohou zajistit dětem aktivní využití přestávek. Měly by například vybavit společné prostory a chodby bezpečnými pomůckami, jako jsou hry, měkké míče nebo obrazce na zemi. V odpoledních hodinách by pak zejména družiny měly dbát na dostatečnou aktivitu dětí. Žáci by měly mít lepší výběr kroužků, pro starší žáky by školy měly zařadit i aktivity běžné pro dospělé. například fitness. Učitelé by mohli také zařadit pohyb do jiných hodin, než je tělocvik.
Koncepce je podle Andryse složená z jednoduchých, malých kroků, které mohou školy zvládnout již nyní. Školská zařízení je podle něj pouze potřeba motivovat a ukázat jim pozitivní příklady.
Česká školní inspekce spolu s dalšími institucemi loni prováděla testování tělesné zdatnosti na školách. U mladých lidí ve druhém ročníku střední školy jejich výsledky v pohybových aktivitách ukázaly, že 15 procent dnešních mladých lidí okolo 17 let je nedostatečně pohybově zdatných. O něco lépe dopadly děti na základních školách.
Na zvýšení pohybových aktivit se zaměřují koncepce Zdraví 2020 a Sport 2025, které přijala vláda. Podle předsedy České unie sportu Miroslava Jansty ale vlády jejich závěry nenaplňují, řekl dříve. Česko tak podle něj v zajištění výchovy ke sportu a péče o pohybovou gramotnost obyvatel oproti jiným evropským zemím zaostává.