Ondřej Horecký

24. 5. 2024

Článek byl aktualizován 24. 5. 2024 o vyjádření Dětí Země

Její stavba se táhne už dlouhých 15 let, ovšem k velké nelibosti místních se letošní otevření dálnice D49 může opět odložit. Ekologičtí aktivisté totiž uspěli se svou stížností u soudu a jejich námitky se budou posuzovat znovu.

Nejvyšší správní soud dal 16. května za pravdu námitkám ekologické organizace Děti Země a spolku Egeria, a zrušil stavební povolení úseku dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Ministerstvo dopravy bude muset podle rozhodnutí znovu posoudit enviromentální dopady stavby.

„Nejvyšší správní soud uznal čtyři body kasační stížnosti Dětí Země, které se týkají absence řádných důvodů o zamítnutí jejich námitek v rozkladu o nesplnění podmínek územního rozhodnutí, o neuložení návrhů na zmírnění vlivu dálnice na krajinný ráz a o způsobu měření intenzit hluku při zkušebním provoze. Dále nebyly řešeny nadlimitní intenzity hluku u obce Třebětice a ani průchod dálnice přes okraj Přírodního parku Hostýnské vrchy,“ popsal předseda Dětí Země Miroslav Patrik pochybení, k nimž podle nich došlo.

Ředitelství silnic a dálnic plánovalo spuštění provozu na úseku Hulín-Holešov-Fryšták v listopadu 2024. Teď se ovšem neví, zda se podaří úsek do konce roku otevřít. Právní bitva o výstavbě D49 trvá již od roku 2008. Děti Země podaly v průběhu let několik stížností a námitek a vyvolaly celkem šest soudních sporů.

Úsek D49 z Hulína do Fryštáku o délce 17,3 kilometru má následně pokračovat do Vizovic, kde se má změnit na rychlostní silnici s napojením na Slovensko. Na západní straně navazuje D49 na dálnice D55 vedoucí z Olomouce do Břeclavi a na D1 vedoucí z Prahy do Ostravy.

Pro místní obyvatele přinese dokončení D49 zlepšení dopravní dostupnosti a hlavně odlehčí dopravním zácpám ve špičkách. Starosta Holešova Milan Fritz řekl pro Epoch Times, že místní jsou z opětovného zastavení stavby znechuceni. Nákladní dopravu se sice podařilo odklonit přes průmyslovou zónu, ale i tak zažívá centrum v exponovaných časech dopravní nápor.

„Dopravu to výrazně zpožďuje. Jsme z toho znechucení, že tady jeden člověk bude držet v šachu 20 tisíc obyvatel. On ani není místní, žije v Brně,“ uvedl Fritz s odkazem na předsedu Dětí Země Miroslava Patrika a dodal: „Ta dálnice stojí miliardy a já chci, aby se po ní jezdilo. Přeci tu nebudeme mít za 7 miliard nějakou cyklostezku, kde si lidé jezdí na bruslích.“

Fritz, který je zároveň advokátem, si myslí, že soud selhal a nerozhodoval podle přiměřenosti. „Tohle není žádná jaderná elektrárna, za nás je to strašně špatně,“ poznamenává starosta Holešova. Spoustu peněz podle něj teď bude stát dočasné zakonzervování stavby. Přesto věří, že se podaří byrokratické překážky kolem stavebního povolení překonat a projekt dokončit na čas.

„Pevně věřím ve zdravý rozum, že ministerstvo dopravy udělá všechno pro to, aby tu dálnici zprovoznilo. Právně to jde a věřím, že všichni udělají maximum pro, aby to takhle bylo. Chci být optimista,“ říká Fritz.

Výdaje na zabezpečení rozestavené stavby budou vysoké. „Zakonzervovat stavbu znamená vydat desítky milionů korun úplně zbytečně,“ řekl pro Lidovky.cz Karel Chudárek, ředitel zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Místní senátor Jiří Čuněk se k rozsudku vyjádřil se slovy: „Dokončení dálnice se táhne už 15 let, mimo jiné kvůli ochraně zájmů křečka polního. Škoda, že Děti Země nehledí taky na zájmy lidí.“

Organizace Děti Země pro Epoch Times uvedla, že si jen přejí, aby se jednalo podle zákona. „Když už se dálnice D49 z Hulína do Fryštáku prosadila, očekávali jsme, že stát o ní bude rozhodovat podle zákonů, zejména na ochranu životního prostředí, a také se bude pečlivě zabývat připomínkami a návrhy ekologických spolků, včetně zjištěných rozporů a chyb. Dále sme očekávali, že státní investor předloží kvalitní odborné podklady,“ napsal šéf ekologického uskupení a dodal, že u soudů vždy uspěli, protože stát jmenované výtky neřešil.

Související témata

Přečtěte si také

Česko zaplatí za nové tanky Leopard o 20 procent víc než Německo, poukazuje vojenský analytik
Česko zaplatí za nové tanky Leopard o 20 procent víc než Německo, poukazuje vojenský analytik

Částka, za kterou chce Česká republika pořídit nové tanky Leopard 2A8, je podle vojenského analytika o 20 % vyšší než cena pro Němce.

Exkluzivní rozhovor s Lukášem Kovandou o povolebním ekonomickém vývoji v EU a euru
Exkluzivní rozhovor s Lukášem Kovandou o povolebním ekonomickém vývoji v EU a euru

Kam bude směřovat ekonomický vývoj EU po volbách? Co si myslí o těsnější centralizaci moci unie a zda bychom v ní vůbec měli zůstat? A pokud ano, bylo by dobré přijmout euro? Rozhovor s Lukášem Kovandou.

Lídři Evropské unie se napoprvé neshodli na jménech šéfů unijních institucí
Lídři Evropské unie se napoprvé neshodli na jménech šéfů unijních institucí

Lídři zemí Evropské unie se na neformálním summitu v Bruselu napoprvé neshodli na pokračování Ursuly von der Leyenové v pozici předsedkyně Evropské komise.

Starostové navrhnou na eurokomisaře Nerudovou a Síkelu
Starostové navrhnou na eurokomisaře Nerudovou a Síkelu

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) navrhne vládě do funkce příštího českého eurokomisaře nově zvolenou europoslankyni Danuši Nerudovou a ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkelu (oba STAN).

80 procent oteplování lze přičíst ochraně životního prostředí, tvrdí nová studie
80 procent oteplování lze přičíst ochraně životního prostředí, tvrdí nová studie

Nařízení o snížení obsahu síry v lodních palivech mělo pomoci v boji proti znečištění ovzduší. Místo toho vedlo k výraznému oteplení mořského vzduchu.