V roce 1891 označil akademik Hugh Fraser Stewart dílo Utěcha z filozofie jako „nejzajímavější příklad vězeňské literatury, jaký kdy svět spatřil“. Ve své knize The Discarded Image napsal C.S. Lewis, že „získat pro toto dílo zálibu znamená téměř zdomácnět ve středověku“.
Utěcha z filozofie byla tak populární, že ji Alfred Veliký, král západních Sasů v letech 871–886, přeložil do staroangličtiny. Vlastní překlady tohoto díla nabídli také Geoffrey Chaucer a královna Alžběta I. ve 14. a 16. století. Proč však toto dílo mělo takový vliv a proč stojí za to o něm uvažovat i dnes? Odpovědi najdeme v příběhu jeho autora.
Anicius Manlius Severinus Boethius
Anicius Manlius Severinus Boëthius se narodil kolem roku 480 n. l. v Římě. Jeho otec, vlivný státník, zemřel, když byl Boëthius ještě malý chlapec. Díky podpoře bohatého rodinného přítele mohl Boëthius studovat hudbu, matematiku, teologii a filozofii pod vedením soukromých učitelů. Jeho výjimečná schopnost číst a psát ve starořečtině mu vynesla uznání jako učenci. Velký zájem věnoval uchování děl Platóna a Aristotela prostřednictvím překladů, což se stalo inspirací pro klášterní řády, které v období středověku vytvořily nejvýznamnější centra uchovávání antických vědomostí.
Boëthiovy mimořádné intelektuální schopnosti mu také pomohly uspět v politice, která ho zaujala poté, co přečetl Platónovu Ústavu. Ve 25 letech se stal senátorem a ve 33 letech byl zvolen konzulem, čímž získal výkonnou moc nad legislativou senátu. Krátce poté byl vybrán jako osobní poradce Theodoricha, krále Ostrogótů, jehož vláda měla postavení srovnatelné s císařskou mocí v západní části Římské říše.
Přestože měl Boëthius za sebou působivou politickou kariéru, jeho život náhle změnila obvinění ze spiknutí proti Theodorichovi. Navzdory své nevině byl v roce 523 uvězněn v Pavii v Itálii. O rok později byl brutálně popraven.
V tomto osudném roce se Boëthius proměnil z bohatého a vlivného státníka v hladovějícího vězně bez jakékoli moci. Tato náhlá změna osudu stála Boëthia život, ale také inspirovala jedno z nejvlivnějších děl západní literatury. V hrozné špíně své vězeňské cely, kde jedinou jistotou byla blížící se smrt, Boëthius napsal Útěchu z filozofie. Tři hlavní myšlenky z této knihy odhalují hloubku Boëthiova ducha, který dokázal vzlétnout, i když jeho tělo bylo spoutáno řetězy.
1. O nestálosti Štěstěny
Utěcha z filozofie začíná údernou básní, ve které Boëthius oplakává svou situaci:
„Jsem zemdlen. Smrt, jež nepřichází v letech sladkých,
však často volána těmi, kdo chtějí ukončit své trápení,
je vítána. Mé nářky však neslyší;
krutá, nezavře mé plačící oči.“
V tomto okamžiku hlubokého zoufalství se objevuje záhadná postava. Její „oči byly jasné jako oheň“ a „její tvář byla živá, její elán nenesl známky ochablosti; a přesto její věk byl plný, jasně ukazovala, že není z naší doby.“ Je to Paní Filozofie, která přichází zachránit Boëthia z jeho tíživé situace.
Paní Filozofie okamžitě kárá Boëthiovo poraženectví a připomíná mu, že utápění se v sebelítosti jeho trápení nevyřeší. Jako symbol rozumu a jasnosti vysvětluje vězni, že jediný způsob, jak překonat svůj zármutek, je pochopit jeho podstatu. A cesta k pochopení vede skrze rozum.
Jako první „lék“ na Boëthiovu duchovní nemoc začíná Paní Filozofie debatou o Štěstěně. Pojem „štěstěna“ zahrnuje všechny světské věci, jako je bohatství, moc nebo dokonce fyzické zdraví. Jak říká Boëthiovi, tyto věci jsou ze své podstaty nestálé. Naše materiální postavení se může změnit během okamžiku. Finanční krize nás může připravit o všechny úspory. Nemoc může nenávratně poškodit naše zdraví. Nebo, stejně jako v Boëthiově případě, politické intriky mohou zcela obrátit náš život naruby.
Štěstěna se zdá být lhostejná k lidskému utrpení. Uděluje dary jen proto, aby je bez varování zase odebrala. Paní Filozofie varuje Boëthia, že spoléhat se na Štěstěnu jako na zdroj štěstí není jen zbytečné, ale dokonce škodlivé. Bohatství, moc i zdraví – to vše lze ztratit během okamžiku. Pokud svou důvěru vložíme do takto nestálých věcí, staneme se závislými na okolnostech, které nemáme pod kontrolou.
Paní Filozofie místo toho nabádá Boëthia, aby hledal trvalý a stabilní zdroj štěstí uvnitř sebe samého – takový, který nepodléhá náladám Štěstěny. Skutečná spokojenost nepramení z pozemských věcí, ale musí vycházet ze stabilního vnitřního já zakořeněného v pravdě.
2. Nejvyšší řád
Poté, co Boëthia přesvědčí o nespolehlivosti Štěstěny, obrací Paní Filozofie pozornost k „prozřetelnosti“ – myšlence, že vesmír řídí nebeský řád. Nabádá Boëthia, aby zvážil, že neštěstí, která se zdají být nesmyslná nebo nespravedlivá, mohou být součástí božsky řízeného příběhu. I když se nám může zdát, že tento příběh je nahodilý, Paní Filozofie tvrdí, že je veden rozumem a moudrostí. Ačkoli nemůžeme vždy pochopit smysl událostí ve světě, jsou způsobeny laskavým Stvořitelem, a proto nakonec slouží dobru.
Boëthius má s tímto konceptem potíže. Je uvězněn v cele, kde si nezaslouží být. Jak to může být dobré? Paní Filozofie mu vysvětluje, že božská prozřetelnost spolupracuje s lidskými rozhodnutími. Přijetím prozřetelnosti se vzdáváme úzkého pohledu na osobní utrpení a začínáme vidět sami sebe jako součást větší, božsky uspořádané reality. I přes své hrozné okolnosti mu tento pohled umožňuje najít hodnotu v neštěstí a dosáhnout vzácného, léčivého klidu.
3. Zlo ubližuje jen samo sobě
Pokud byla prozřetelnost pro Boëthia obtížně pochopitelná, pak problém zla byl ještě složitější. Přijmout svou situaci ve vězeňské cele je jedna věc. Ale co nespravedlnost, která ho tam dostala? Proč by božský řád dovolil jeho žalobcům, aby mu ublížili?
Paní Filozofie má na tuto otázku přímou, avšak pravdivou odpověď: Nespravedlnosti mohou přispět k našemu morálnímu a duchovnímu růstu. I když jsou v danou chvíli bolestivé, reflexe našich těžkostí může vést k hlubšímu pochopení našeho vnitřního já – podobně jako to Boëthius uvádí v Útěše z filozofie. Tyto vhledy nás přibližují k soběstačné moudrosti.
Zlí lidé však takové poznání nemají. Zlo nemá moc narušit plán prozřetelnosti. I když si můžeme myslet, že zlí lidé ubližují jen ostatním, Paní Filozofie tvrdí, že zlo ubližuje především svým pachatelům, protože odvádí jejich duše od dobra. Naproti tomu ctnostní lidé nacházejí naplnění v souladu s ctností a morální integritou, bez ohledu na to, zda jsou oběťmi zla. Tvrdí, že tváří v tvář nespravedlnosti mohou ctnostní zůstat v klidu tím, že důvěřují božskému řádu, který nakonec dává přednost dobru.
Rozum, ctnost a víra v božský řád
Boëthiova cesta od zmatku a zoufalství k pochopení přináší nadčasové vhledy do podstaty štěstí. Není náhodou, že tolik vlivných osobností věnovalo čas, peníze a pozornost dílu Utěcha z filozofie. Jedním z jeho nejpamátnějších závěrů je, že štěstí nelze redukovat na prosté potěšení. Štěstí je něco mnohem hlubšího a trvalejšího, co může rozkvést pouze tehdy, když si osvojíme rozum jako naši severku.
Každý z nás prochází těžkostmi. Naše problémy se liší svou závažností, ale všechny nám zdánlivě berou štěstí. Utěcha z filozofie nám připomíná, že spoléhat na vnější okolnosti je nedostatečné, pokud hledáme duchovní stabilitu. Ta se nachází uvnitř – v pěstování vnitřního života vedeného rozumem, ctností a vírou v božský řád. Tyto vhledy pocházejí od vězně, který čekal na násilnou smrt. Nejmenším, co můžeme udělat na Boëthiovu počest, je zamyslet se nad jeho moudrostí a pokusit se ji uplatnit ve svém vlastním životě.
–ete–