Německý koncern Robert Bosch, jehož podstatnou součástí jsou dodávky pro automobilový průmysl, plánuje propustit několik tisíců zaměstnanců v Německu. Dalším sníží příští rok pracovní dobu a platy. Jde o další z řady velkých podniků v automotive sektoru, který chystá razantní škrty.
V průběhu nadcházejících let chce Bosch propustit 5 500 zaměstnanců a od 1. března 2025 bude pracovní doba více než čtyř stovek zaměstnanců konglomerátu zredukována na ekvivalent zhruba čtyř dnů. Pracovníci zejména v závodech ve Stuttgartu a Gerlingenu budou pracovat pouze 35 hodin týdně a souměrně s tím se jim sníží i plat.
Společnost to oznámila v pátek 22. listopadu. Mluvčí společnosti uvedla pro časopis Fortune, že důvodem je slabá poptávka a levnější konkurence z Číny.
Agentura Reuters informovala, že Bosch, který je největším dodavatel automobilových dílů na světě, plánuje do konce roku 2027 propustit 3 500 pracovníků v divizi počítačových řešení, z toho polovinu z nich v německých provozovnách. Divize vyrábí automobilový software, inteligentní asistenční systémy a automatizovaná řízení.
Do roku 2032 plánuje korporace zrušit zhruba 750 pracovních míst ve svém závodě v Hildesheimu v Německu, z nichž 600 je plánováno do konce roku 2026. Kromě toho Bosch oznámil škrty ve své divizi řízení v závodě ve Schwaebisch Gmuend nedaleko Stuttgartu. Společnost tam plánuje v letech 2027 až 2030 zrušit až 1300 pozic, píše Reuters.
Odbory podle agentury s propouštěním nesouhlasí a v tiskovém prohlášení uvedly, že zorganizují akce v dotčených závodech.
Špatné časy (nejenom) v Německu
Nižší poptávku zmínil v nedávném rozhovoru s Epoch Times i majitel Brano Group Pavel Juříček. Jeho skupina, která z velké části dodává díly pro automotive, má továrny po celém světě. Nicméně, problémy zaznamenává jen v Evropě.
„Objemy (objednávek) skutečně spadly za říjen, listopad a prosinec o 30 procent,“ prohlásil Juříček s tím, že se to týká zejména sofistikovaných výrobků jako parkovací asistence. Automobilky podle něj „evidentně snižují spotřebitelskou úroveň automobilů a snaží se dělat víc low-cost verze,“ řekl.
Celý automobilový průmysl v Evropě včetně jeho dodavatelů čelí slabé poptávce po elektrických vozidlech, ovšem klesají i prodeje aut se spalovacími motory na velkých trzích jako Německo, Francie či Itálie. Německo se již delší dobu potýká s ekonomickými problémy. HDP za loňský rok se tam ocitlo v mínusových 0,3 %, letos se opět očekává pokles o 0,1 %.
Německý koncern Volkswagen plánuje škrty v hodnotě 10 miliard eur, ve hře je i propouštění, snižování mezd a zavírání podniků v Německu. Americká automobilka Ford minulý týden oznámila, že v Evropě zruší do konce roku 2027 až 4 000 pracovních míst, většinu z nich v Německu.
Časopis Fortune poznamenává, že Fiat vlastněný konglomerátem Stellantis snížil letos v únoru počet směn ve svém závodě v Turíně ze dvou na jednu.
Agentura Bloomberg napsala, že společnost Stellantis výrazně snížila odhad zisku pro letošní rok. Skupina, která vlastní značky jako Citroën, Peugeot, Fiat, Chrysler, Dodge a další, původně předpokládala dvoucifernou marži. Nyní však hovoří pouze o 5,5 až 7 %.
A není jediná. Aston Martin, BMW, Volvo, Mercedes-Benz Group či Volkswagen, ti všichni v září upravili prognózy zisku pro letošní rok směrem dolů.