Ondřej Horecký

25. 11. 2024

Německý koncern Robert Bosch, jehož podstatnou součástí jsou dodávky pro automobilový průmysl, plánuje propustit několik tisíců zaměstnanců v Německu. Dalším sníží příští rok pracovní dobu a platy. Jde o další z řady velkých podniků v automotive sektoru, který chystá razantní škrty.

V průběhu nadcházejících let chce Bosch propustit 5 500 zaměstnanců a od 1. března 2025 bude pracovní doba více než čtyř stovek zaměstnanců konglomerátu zredukována na ekvivalent zhruba čtyř dnů. Pracovníci zejména v závodech ve Stuttgartu a Gerlingenu budou pracovat pouze 35 hodin týdně a souměrně s tím se jim sníží i plat.

Společnost to oznámila v pátek 22. listopadu. Mluvčí společnosti uvedla pro časopis Fortune, že důvodem je slabá poptávka a levnější konkurence z Číny.

Agentura Reuters informovala, že Bosch, který je největším dodavatel automobilových dílů na světě, plánuje do konce roku 2027 propustit 3 500 pracovníků v divizi počítačových řešení, z toho polovinu z nich v německých provozovnách. Divize vyrábí automobilový software, inteligentní asistenční systémy a automatizovaná řízení.

Do roku 2032 plánuje korporace zrušit zhruba 750 pracovních míst ve svém závodě v Hildesheimu v Německu, z nichž 600 je plánováno do konce roku 2026. Kromě toho Bosch oznámil škrty ve své divizi řízení v závodě ve Schwaebisch Gmuend nedaleko Stuttgartu. Společnost tam plánuje v letech 2027 až 2030 zrušit až 1300 pozic, píše Reuters.

Odbory podle agentury s propouštěním nesouhlasí a v tiskovém prohlášení uvedly, že zorganizují akce v dotčených závodech.

Špatné časy (nejenom) v Německu

Nižší poptávku zmínil v nedávném rozhovoru s Epoch Times i majitel Brano Group Pavel Juříček. Jeho skupina, která z velké části dodává díly pro automotive, má továrny po celém světě. Nicméně, problémy zaznamenává jen v Evropě.

„Objemy (objednávek) skutečně spadly za říjen, listopad a prosinec o 30 procent,“ prohlásil Juříček s tím, že se to týká zejména sofistikovaných výrobků jako parkovací asistence. Automobilky podle něj „evidentně snižují spotřebitelskou úroveň automobilů a snaží se dělat víc low-cost verze,“ řekl.

Celý automobilový průmysl v Evropě včetně jeho dodavatelů čelí slabé poptávce po elektrických vozidlech, ovšem klesají i prodeje aut se spalovacími motory na velkých trzích jako Německo, Francie či Itálie. Německo se již delší dobu potýká s ekonomickými problémy. HDP za loňský rok se tam ocitlo v mínusových 0,3 %, letos se opět očekává pokles o 0,1 %.

Německý koncern Volkswagen plánuje škrty v hodnotě 10 miliard eur, ve hře je i propouštění, snižování mezd a zavírání podniků v Německu. Americká automobilka Ford minulý týden oznámila, že v Evropě zruší do konce roku 2027 až 4 000 pracovních míst, většinu z nich v Německu.

Časopis Fortune poznamenává, že Fiat vlastněný konglomerátem Stellantis snížil letos v únoru počet směn ve svém závodě v Turíně ze dvou na jednu.

Agentura Bloomberg napsala, že společnost Stellantis výrazně snížila odhad zisku pro letošní rok. Skupina, která vlastní značky jako Citroën, Peugeot, Fiat, Chrysler, Dodge a další, původně předpokládala dvoucifernou marži. Nyní však hovoří pouze o 5,5 až 7 %.

A není jediná. Aston Martin, BMW, Volvo, Mercedes-Benz Group či Volkswagen, ti všichni v září upravili prognózy zisku pro letošní rok směrem dolů.

Související články

Přečtěte si také

Zdražování kvůli emisním povolenkám se u dřeva a pelet nechystá, ujišťují lidé z oboru

Cena nové generace povolenek hned při prvním obchodování vystřelila z předpokládaných 45 na 77 eur. Domácnostem topícím plynem či uhlím se takto můžou výrazně zvýšit náklady. Dřeva se ale povolenky nedotknou, potvrdili pro Epoch Times odborníci.

Miroslav Kala
Dotace a jejich nárokovost oslabují Evropu. Musíme investovat smysluplně, burcuje šéf NKÚ

Nárokové chování a dotační ekonomika podle šéfa Nejvyššího kontrolního úřadu oslabují Evropu. Shodl se na tom i se svým německým protějškem. Jaká tedy nabízí východiska, a co by se podle něho mělo změnit?

První náznaky migrační dohody EU s Afrikou a jak funguje „nábor“ na sociálních sítích

Nemám rád konspirování. Ale musím upozornit na riziko vyplývající z kombinace paktů pro migraci a pro středomoří: jejich souběh může v jedné, či dvou generacích zcela proměnit Evropu.

Brusel, Belgie – 3. listopadu 2022: Evropské vlajky před budovou sídla Evropské komise v Bruselu.
Desítky milionů eur ročně: Jak si EU vybudovala vlastní mediální aparát

Evropská unie investuje ročně desítky milionů eur do vybraných médií. Kritici varují před netransparentností a ovlivňováním veřejného diskurzu.

Zaměstnanci velkých závodů v Německu bijí na poplach. Chtějí změnu v zelených politikách

Ostrý dopis předních členů závodních rad obsahuje vážná obvinění vůči politikům – zejména v oblasti energetické politiky.

Odhalení se nekoná. Seznam Epsteinových klientů podle amerických úřadů neexistuje

Slibovaný seznam klientů sexuálního delikventa Epsteina neexistuje, vychází ze zprávy, kterou 7. července vydalo americké Ministerstvo spravedlnosti společně s FBI.

Trump: USA se dohodly s NATO na dodávkách zbraní Ukrajině

Trump uvedl, že uzavřel novou dohodu s NATO, podle níž budou Spojené státy dodávat zbraně Ukrajině v jejím pokračujícím konfliktu s Ruskem. Tyto zbraně by měla uhradit aliance. Dodal, že v pondělí učiní zásadní prohlášení ohledně Ruska.

Jak beta-glukan pomáhá chytřejší imunitní odpovědi

Silný imunitní systém sám o sobě nestačí – musí být také chytrý. Beta-glukan, přírodní sloučenina obsažená v potravinách jako jsou oves a houby, pomáhá imunitnímu systému reagovat přesněji a snižuje škody způsobené přehnanou reakcí, například zánětem.

Prochazky Umenim
Virtuosky rozeznějí „místo, kde se zázraky dějí potichu“. Koncert ve Skokách u Žlutic

„Tentokrát nás náš program zavede na posvátné území. Jedná se o nádhernou barokní stavbu – poutní místo, které již po staletí láká k navštívení díky své zajímavé historii a zázrakům,“ říká zakladatelka festivalu Procházka uměním.