S finančními problémy koncernu Volkswagen a stále pravděpodobnějším zavíráním závodů a propouštěním zaměstnanců v Německu se otevírá otázka, nakolik se změny mohou dotknout i České republiky. Podnikatelé Pavel Juříček a Kvido Štěpánek komentovali pro Epoch Times současnou situaci.
Letos by se podle Sdružení automobilového průmyslu (SAP) sice mělo v Česku vyrobit více vozů než vloni, nicméně tempo výroby začíná v závěru roku upadat. Někteří čeští dodavatelé v automotive průmyslu již pokles objednávek pociťují.
Jedním z nich je i holding Brano Group, který dodává komponenty pro značky, jako je např. Škoda, Tesla, Volkswagen, BMW a další. Firma má své závody po celém světě, včetně Číny nebo USA, a jen v Česku jich má devět. Jeho zakladatel a šéf Pavel Juříček sdělil pro Epoch Times, že zatímco čínské továrny Brano dodávající čínským značkám, si vedou dobře, Evropa je na tom špatně, což přičítá „ideologii Green Dealu“.
Krizová situace ve Volkswagenu jeho impérium ovlivňuje již nyní.
„Nás se to už dotklo. Objemy (objednávek) skutečně spadly za říjen, listopad a prosinec o 30 procent,“ říká s tím, že se to týká zejména sofistikovaných výrobků jako parkovací asistence.
„(Automobilky) evidentně snižují spotřebitelskou úroveň automobilů a snaží se dělat víc low-cost verze,“ domnívá se Juříček. Jiné automobilky si vedou o něco lépe než Volkswagen, ale i takový Stellantis (do koncernu patří např. Peugeot, Opel, Fiat) snížil objednávky o 22 procent, líčí šéf Brano Group a dodává, že ostatní značky jako Audi se stále drží. Potřebu propouštět ve svých českých fabrikách zatím nevidí.
Firma Isolit-Bravo, která zásobuje automobilový trh plastovými díly, vyrábí komponenty pro Škodu i Volkswagen. S asi 70procentním podílem automotive na celkové výrobě očekává majitel firmy Kvido Štěpánek, že situace ve Volkswagenu se jich dotkne určitě. „Není to nic příjemného,“ podotýká.
O budoucím vývoji nechce příliš spekulovat. Nějaké obavy má, ale vysvětluje, že ve firmě dělají, „co se dá“, a zbytek už závisí na vyšší moci. „Kolika procenty se nás to dotkne, netuším. To bych musel mít křišťálovou kouli,“ konstatuje.
Na základě zkušeností se však obává, že výrobci automobilů budou kromě nižších odběrů také tlačit na ceny. Pro dodavatele to znamená dvojitou výzvu, protože jim s poklesem objemu výroby stoupnou i náklady na jeden kus výrobku.
Zmínil i důležitou roli nástrojáren, která je podstatnou součástí jeho byznysu. Nástrojáři vyrábí formy na plastové výlisky. To je velmi sofistikovaná a náročná práce. Zatímco drtivá většina forem se dnes vyrábí v čínských nástrojárnách, v Evropě podle něj zůstala pouze ta nejsložitější a časově nejnáročnější činnost – formy pro automobilový průmysl.
„Když klesnou objednávky v automobilovém průmyslu, všechny nástrojárny tu nebudou mít z polovičky co dělat,“ varuje Štěpánek.