Nový přístup staví na podpoře duševního zdraví celé rodiny.
Vědci přehodnocují, jak mohou dospívající bojovat s depresí – tím, že se učí být přítomní, dýchat a vymanit se ze sevření negativních myšlenek.
Nová terapie všímavosti, známá také jako mindfulness, vyvinutá odborníky z Univerzity v Cambridgi a King’s College London se nazývá ATTEND a znamená „Dospívající a pečovatelé využívající terapii všímavosti k ukončení deprese“ („Adolescents and carers using mindfulness Therapy To END depression“). Je navržena tak, aby nabízela naději tam, kde tradiční přístupy selhávají.
Řešení nedostatků v léčbě depresí u dospívajících
Deprese mezi dospívajícími představuje naléhavý problém ve Spojeném království, kde postihuje přibližně 140 tisíc mladých lidí ve věku 15 až 19 let. Léčbu však dostává méně než 35 tisíc z nich. Z těch, kteří se léčí, zhruba 14 tisíc na terapii nereaguje a dalších 8 tisíc po počátečním zlepšení zažívá relaps. Celosvětově značná část dospívajících s depresí nereaguje na léčbu – odhaduje se, že přibližně 40 procent z nich zůstává v depresi i po úvodní terapii.
„Příliš mnoho mladých lidí bojuje se svým duševním zdravím, ale nedostává se jim potřebné podpory prostřednictvím NHS (britské Národní zdravotní služby),“ uvádí v tiskovém vyjádření profesorka Tamsin Fordová, vedoucí katedry psychiatrie na Univerzitě v Cambridgi. „I mezi těmi, kdo podporu obdrží, léčba nefunguje dostatečně účinně pro více než polovinu z nich.“
Přizpůsobení přístupu potřebám dospívajících
V případě deprese nemusí to, co funguje u dospělých, zabírat u dospívajících.
Dospívající se liší od dospělých ve svém vývojovém procesu, emočním zvládání i sociálním zapojení, a proto je třeba terapii všímavosti odpovídajícím způsobem přizpůsobit, míní Sanam Hafeezová, neuropsycholožka z New Yorku a ředitelka organizace Comprehend the Mind, která se specializuje na neuropsychologická hodnocení pro dospělé i děti, pro Epoch Times.
„Jejich kratší pozornost a citlivé emoce vyžadují pohybové přestávky a kratší délku sezení, aby si udrželi soustředění,“ doplňuje. „Dospívající navíc bojují s hledáním identity a vztahy s vrstevníky, což ovlivňuje jejich způsoby zvládání stresu a rozrušení.“
Zapojení rodiny může terapii posílit tím, že upevní podpůrný systém dospívajících, dodává Hafeezová. „Takové úpravy jsou navrženy tak, aby byla všímavost pro ně udržitelnější, praktičtější a užitečnější.“
Vědci adaptovali kognitivní terapii založenou na všímavosti (MBCT), formu psychoterapie doporučovanou britským Národním ústavem pro klinickou excelenci (NICE) pro dospělé s opakujícími se depresemi, aby byla pro mladší publikum poutavější a efektivnější.
Rodiče v aktivní roli během léčby
Program ATTEND zahrnuje osm týdenních sezení zaměřených na dovednosti, která jsou nabízena v prezenční i online skupinové formě. Na rozdíl od běžné MBCT program ATTEND obsahuje paralelní sezení pro dospívající a jejich rodiče či pečovatele, přičemž zahrnuje přestávky na pohyb, kratší praktická cvičení, svačiny a aktivity, které oslovují dospívající.
„Podpora dospívajícího s depresí může být pro rodiny neuvěřitelně náročná,“ upozorňuje Patrick Smith, profesor klinické psychologie na King’s College London, v tiskové zprávě. „Rodiče často tápou, jak nejlépe pomoci svým dětem,“ sdílí. „Právě proto náš kurz nabízí oddělený, paralelní výcvik pro rodiče či pečovatele společně se sezeními pro dospívající.“
Smith vyjadřuje naději, že to pomůže rodičům lépe porozumět zotavování jejich dětí a aktivně se na něm podílet, „zatímco by to zároveň mohlo zlepšit jejich vlastní duševní zdraví a rodinné vztahy“.
Cíle výzkumu a nábor účastníků
Iniciativa ATTEND představuje rozsáhlou studii napříč Anglií, jejímž cílem je zjistit, zda je program všímavosti účinnější než současná léčba deprese poskytovaná NHS. Ta většinou zahrnuje kognitivně-behaviorální terapii (KBT) jako formu „rozhovorové terapie“ spolu s antidepresivy, obvykle selektivními inhibitory zpětného vychytávání serotoninu (SSRI), v závislosti na závažnosti deprese.
Výzkumný tým plánuje zařadit 480 dospívajících a jejich rodičů, přičemž polovina se zapojí do skupin všímavosti a druhá polovina bude pokračovat ve standardní péči. Výsledky budou zahrnovat míru zotavení, prevenci relapsů a nákladovou efektivitu.
Program ATTEND, financovaný britským Národním institutem pro výzkum zdraví a péče (NIHR), zahrnuje také sezení pro rodiče a pečovatele, aby byly vytvořeny rodinně zaměřené strategie k řešení problémů duševního zdraví.
„Ačkoliv je naším hlavním cílem zjistit, zda náš kurz všímavosti může pomoci dospívajícím zotavit se ze špatné nálady či deprese a zabránit jejich návratu, zajímá nás i přínos pro pečovatele,“ vysvětluje Fordová. Výzkum navíc prozkoumá možnosti integrace tohoto přístupu do služeb NHS, aby byl dostupnější pro větší počet dospívajících, kteří se potýkají s problémy duševního zdraví.
„Pokud dokážeme zasáhnout včas, můžeme lidi ušetřit budoucí bolesti,“ konstatuje v tiskovém prohlášení Kat Nellistová, mladá advokátka v oblasti duševního zdraví a přispěvatelka programu ATTEND. Zdůrazňuje důležitost zohledňování pocitů mladých lidí během celého projektu a podporuje personalizované intervence v oblasti duševního zdraví, které odpovídají specifickým potřebám dospívajících.
Terapie všímavosti pro dospívající neřeší pouze okamžité problémy s duševním zdravím, ale také podporuje rozvoj sebeuvědomění a dovedností zvládání stresu, které jsou zásadní pro emoční pohodu. „Tyto mnohostranné výhody činí všímavost všestranným nástrojem pro duševní i fyzické zdraví,“ uzavírá Hafeezová.
–ete–