Aktualizováno 30.1.2025 10:35
Evropská unie dnes zahajuje strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě. Zahájení rozhovorů se zástupci evropských automobilových společností, odborů a dalších klíčových stran už loni v listopadu avizovala předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová.
V řešení problémů automobilového průmyslu se angažuje mimo jiné i Česko, které spolu s Itálií vyzvalo EU, aby zmírnila pokuty, které se mají od letošního roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů.
Strategický dialog bude řídit šéfka EK a jeho úkolem je „zapojit hráče z oboru, sociální partnery a další strany, aby se snažili společně porozumět náročným úkolům, vyvinuli řešení a podnikli konkrétní kroky“, uvedla unijní exekutiva.
„Cíl je jasný: modernizace flotily. Víme, jak budou vypadat budoucí trhy. Nyní se budeme zabývat tím, jak tohoto cíle dosáhnout a jak se společně posunout kupředu,“ uvedla von der Leyenová na středeční tiskové konferenci, když představovala Kompsas konkurenceschopnosti, akční plán, kterým chce zvrátit zaostávání Evropské unie za Spojenými státy a Čínou. Eurokomisař pro udržitelnou dopravu Apostolos Tzitzikostas byl zároveň pověřen vypracováním akčního plánu pro odvětví automobilového průmyslu, který by měl být podle šéfky EK zveřejněn brzy.
Rozhovory se zaměří mimo jiné na inovace, přechod na čistou energii, dekarbonizaci a konkurenceschopnost. Zabývat se mají rovněž pracovními a sociálními aspekty či zjednodušováním a modernizací regulačních podmínek. Řešit se bude také podpora poptávky po automobilech a posilování finančních zdrojů a odolnosti evropského automobilového průmyslu.
Český europoslanec Alexandr Vondra (ODS) má však pochybnosti o formátu rozhovorů. „Vypadá to spíš jako PR stunt před německými volbami než vážně míněný pokus o záchranu automotive v Evropě,“ napsal na svém účtu na sociální síti X.
Přístup EK kritizuje jako „nedotažený a neúplný“. Vadí mu například, že z diskuze byly vynechány malé a střední podniky a dodavatelé z automotive a naopak byly přizvány cizí automobilky jako Číňany vlastněné Volvo nebo americká Tesla nebo „zelená radikální neziskovka“.
„Tím, že Komise odsune klíčové hlasy stranou a přizve zájmy třetích zemí, aby utvářely diskusi, riskuje, že ohrozí konkurenceschopnost Evropy a zradí své vlastní průmyslové ambice. Předsedkyně von der Leyenová musí nyní jednat, aby obnovila důvěru, jinak se tento takzvaný dialog nestane ničím jiným než promarněnou příležitostí v době, kdy si Evropa nemůže dovolit selhání,“ uvedl Vondra v článku na stránkách své politické frakce ECR.
Automobilový průmysl v Evropě se v poslední době potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a nečekaně slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa nového amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.