Americké konsorcium vedené společností BlackRock získává kontrolu nad dvěma důležitými přístavy v ústích do Panamského průplavu. Dohoda v hodnotě několika miliard dolarů oslabuje vliv Číny na tuto strategickou vodní cestu světového významu.
Dohoda byla oznámena 4. března, krátce poté, co americký prezident Donald Trump otevřeně vyjádřil své obavy z čínského vlivu v regionu a přání, aby Spojené státy znovu získaly kontrolu nad Panamským průplavem.
Společnost BlackRock se spolu s Global Infrastructure Partners (GIP) a Terminal Investment Ltd. dohodla s CK Hutchison na koupi 90 % společnosti Panama Ports Company, která vlastní a provozuje přístavy Balboa a Cristobal – dvě hlavní námořní brány u tichomořského a atlantického vstupu do Panamského průplavu.
Kromě panamských přístavů dohoda zahrnuje také 80% podíl v celosvětové síti společnosti CK Hutchison, která zahrnuje 43 přístavů ve 23 zemích.
„Tato dohoda je silnou ilustrací kombinované platformy společností BlackRock a GIP a naší schopnosti poskytovat klientům diferencované investice,“ uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti BlackRock Larry Fink. „Tyto přístavy světového významu napomáhají globálnímu růstu.“
Dohoda nezačleňuje společnost Hutchison Port Holdings Trust, která provozuje přístavy v Hongkongu, Šen-čenu a jižní Číně – to znamená, že CK Hutchison si v těchto centrech ponechá svůj podíl.
„Tato transakce je výsledkem rychlého, diskrétního, ale konkurenčního procesu, a byla předmětem mnoha nabídek a zájmů,“ uvedl v prohlášení Frank Sixt, spoluředitel společnosti CK Hutchison.
V rámci transakce s hodnotou 22,8 miliardy USD zaplatí společnost BlackRock a její partneři za svůj podíl přibližně 19 miliard v hotovosti. Akvizice je podmíněna souhlasem panamské vlády, jakož i regulačními povoleními a hloubkovými prověrkami.
Ačkoli CK Hutchison uvedla, že transakce je čistě obchodní, načasování přichází v době rostoucího zájmu Washingtonu nad Čínou kontrolovanou infrastrukturou podél globálních obchodních tras.
Před tímto oznámením se v médiích objevily spekulace, že panamská vláda zvažuje zrušení smluv se společností CK Hutchison na provozování přístavů Balboa a Cristobal, tedy právě těch zařízení, která jsou nyní prodávána společnosti BlackRock.
Panamský průplav hraje klíčovou roli v zájmech USA, protože je důležitou trasou pro válečné a obchodní lodě mezi Atlantickým a Tichým oceánem.
Někteří odborníci varují, že infrastruktura na obou koncích průplavu, kterou kontroluje Čína, de facto zajišťuje Pekingu kontrolu nad vodní cestou, což může být v rozporu s americko-panamskou smlouvou o neutralitě a představovat riziko pro národní bezpečnost USA.
Panamským průplavem se každoročně přepraví náklad v hodnotě 270 miliard dolarů, což představuje 5 % světového námořního obchodu, přičemž více než 70 % tohoto obchodu je spojeno s americkými přístavy. Průplav byl pod kontrolou USA až do roku 1999, kdy byla jeho suverenita převedena na Panamu na základě smlouvy z roku 1977, kterou podepsal prezident Jimmy Carter.
Na této zprávě se podílela Darlene McCormick Sanchezová.
–ete–