Ondřej Horecký

21. 10. 2025

Evropský parlament dnes odhlasoval nové předpisy pro řidičské průkazy v EU. Formální hlasování proběhlo poté, co se vyjednavači z parlamentu a členských států na těchto pravidlech dříve dohodli. Členské státy unie mají tři roky na zapracování směrnice do vnitrostátního práva a další rok na přípravu jejich provedení. Napříč EU tedy budou platná nejpozději do roku 2030.

Zde je přehled, co se změní:

Přeshraniční zákaz řízení

Závažné dopravní přestupky v jedné zemi EU mohou vést k zákazu řízení v celé Evropské unii. Řidiči tedy ponesou zodpovědnost za nebezpečné řízení ve všech členských státech, bez ohledu na to, kde získali řidičský průkaz. Podle současného práva mohou země EU, které řidičský průkaz nevydaly, uplatňovat zákazy řízení pouze na svém vlastním území.

Pokud orgán v zemi, kde došlo k přestupku, rozhodne o odebrání, pozastavení nebo omezení řidičského průkazu, předá informaci národnímu orgánu v zemi, kde byl průkaz vydán. Ten daný trest vykoná a informuje o něm všechny ostatní státy v EU. Nový předpis se má týkat jen nejzávažnějších dopravních přestupků, jako jsou řízení pod vlivem alkoholu nebo drog, účasti na smrtelných dopravních nehodách nebo extrémní překročení rychlosti (např. řízení o 50 km/h vyšší rychlostí, než je povoleno), uvádí tisková zpráva Evropského parlamentu.

Mobilní řidičský průkaz

Podle nových pravidel by se digitální řidičský průkaz, přístupný na mobilním telefonu, měl postupně stát hlavním formátem průkazu v EU. Poslanci Evropského parlamentu však zajistili pro řidiče právo i na fyzický průkaz, který by měl být vydán bez zbytečného odkladu. Oba doklady budou mít stejnou váhu.

Nové požadavky na školení

Pro získání řidičského průkazu bude nyní muset zkouška zahrnovat znalosti i o rizicích slepých úhlů, asistenčních systémech, bezpečném otevírání dveří a rizicích spojených s rozptýlením při používání telefonu. Větší důraz bude kladen také na informování o rizicích spojených s přítomností chodců, dětí, cyklistů a dalších zranitelných účastníků silničního provozu. Cílem směrnice je snížit počet smrtelných nehod na silnicích.

Platnost a zdravotní prohlídky

Řidičské průkazy mají být dle směrnice platné 15 let pro motocykly a osobní auta, přičemž členské státy mohou zkrátit tuto platnost na 10 let, pokud je řidičský průkaz používán jako národní průkaz totožnosti. Řidičské průkazy pro nákladní automobily a autobusy budou platné 5 let. Jednotlivé státy EU si mohou zkrátit platnost pro řidiče starší 65 let, aby je podrobily častějším zdravotním prohlídkám nebo opětovným kurzům.

Celounijní povinnost absolvovat zdravotní testy po dosažení určitého věku však poslanci neodhlasovali. Každý členský stát si může zvolit vlastní právní úpravu. V Česku musí řidiči starší 65 let projít zdravotní prohlídkou každé dva roky a řidiči starší 70 let každý rok. Od roku 2026 se hranice pro zdravotní prohlídky posune na 70 let. Řidiči je poté budou muset opakovat každé dva roky.

Pro karavany do 4,25 tuny stačí školení

Pro řidiče obytných vozidel mají být zavedena zjednodušená pravidla. V budoucnu budou držitelé řidičského průkazu skupiny B moci po absolvování speciálního školení nebo zkoušky řídit vozidla do 4,25 tuny. O tom, zda bude potřebné školení nebo zkouška, si určí každý stát sám.

Uvolnění pravidel pro mladé řidiče

Poprvé pravidla EU stanoví zkušební období pro nezkušené řidiče na minimálně dva roky. Tito řidiči budou čelit přísnějším pravidlům a sankcím za řízení pod vlivem alkoholu a za nepoužívání bezpečnostních pásů nebo systémů na ochranu dětí. Získat řidičský průkaz na auto kategorie B budou moci už 17letí zájemci, kteří však budou muset řídit do svých 18 let pod dohledem zkušeného řidiče – mentora. V České republice tato možnost již ze zákona existuje.

Aby se zmírnil nedostatek profesionálních řidičů, směrnice umožní získat řidičský průkaz na nákladní automobil (kategorie C) už 18letým a na autobus (kategorie D) 21letým. Podmínkou je, že budou držiteli osvědčení o odborné způsobilosti.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.