ČTK

25. 10. 2025

Magické zvíře, symbol cudnosti, čistoty a nevinnosti, ale i popkulturní fenomén – tak představuje jednorožce nová výstava v postupimském Muzeu Barberini, která se dnes otevřela veřejnosti. Návštěvníkům ukazuje více než čtyři tisíce let staré pečetidlo z údolí řeky Indus, středověké tapiserie, obrazy umělců zvučných jmen jako Albrecht Dürer, Tizian, Arnold Böcklin či René Magritte, ale i díla moderního umění posledních let, která se inspirovala tímto bájným zvířetem. Umělecké předměty zapůjčily do Postupimi přední světové galerie, navzdory předchozí spolupráci mezi nimi tentokrát není žádná česká instituce. Českou stopu lze na výstavě přesto najít.

„Každé větší muzeum má minimálně jedno dílo s vyobrazením jednorožce,“ řekl na tiskové konferenci hlavní kurátor Michael Philipp. Na výstavu s podtitulem Bájné zvíře v umění, která potrvá do 1. února příštího roku, zapůjčily obrazy, sochy, grafiky a další umělecké předměty mimo jiné florentská galerie Uffizi, Metropolitní muzeum umění v New Yorku či madridské muzeum Prado. Na vzniku výstavy s Muzeem Barberini úzce spolupracovalo také pařížské Musée de Cluny, které vlastní světoznámou sérii tapiserií z 15. století Dáma a jednorožec. V něm bude výstava k vidění od poloviny března do poloviny července příštího roku.

Podle Philippa je jednorožec v současném světě „všudypřítomný“, stal se předmětem komercializace a banalizace. „Spatříte ho na školních aktovkách, v reklamách, na sociálních sítích i v dětských pokojích,“ uvedl kurátor, který výstavu připravoval více než šest let. Bájné zvíře je ale podle něj dávným symbolem, který se objevuje ve velkých starověkých kulturách a do Evropy se dostal pravděpodobně z Indie přes Persii a Egypt. V evropské kultuře byl pak jednorožec zvířetem spojeným s křesťanstvím, symbolizoval čistotu, cudnost a panenskost, ale měl i jisté erotické rysy. Spojení s křesťanstvím na výstavě připomíná řada vyobrazení jednorožce s pannami, na kterých zastupuje Ježíše Krista.

Neodmyslitelně je jednorožec spojený také s vývojem evropské medicíny, prášek z domnělého rohu jednorožce – ve skutečnosti zubu mořského kytovce narvala – byl často používán jako zázračný všelék. Na výstavě v postupimském muzeu lze vidět několik narvalích zubů i domovní znamení, které označovalo lékárnu U Jednorožce.

O existenci jednorožce podle kurátora Philippa lidé až do počátku 17. století nepochybovali, mimo jiné proto, že je stoosmkrát zmíněn v bibli. Po roce 1600 ale jednorožec z evropského umění mizí. Souvisí to s rozvojem vědeckého poznání, které narušilo víru v existenci tohoto zvířete. V plné síle se vrací jednorožec do umění až v 19. století. Malířem, který stál na počátku jeho renesance, je Švýcar Arnold Böcklin. V Postupimi o tom svědčí dva jeho obrazy z let 1871 a 1885 zapůjčené z Mnichova a Poznaně.

Dokladem, že fascinace jednorožcem neopadá ani v 21. století, jsou pak například díla nizozemské fotografky Marie Cécile Thijsové, které zachycují bílého a černého jednorožce. Jedním z vrcholů výstavy je bezesporu dílo německého konceptuálního umělce Olafa Nicolaie La Lotta z roku 2006. Jedná se o vycpaninu černého koně s připevněným rohem na čele.

Muzeum Barberini pořádá nejméně tři mimořádné výstavy do roka. Po jarní výstavě Kosmos Kandinskij, která se věnovala geometrické abstrakci ve 20. století, následovala retrospektiva impresionisty Camilla Pissarra. Na ní se objevila i zápůjčka z Národní galerie v Praze – obraz Pontoise z roku 1867. Na výstavě o jednorožcích Muzeum Barberini s žádnou českou institucí nespolupracovalo. Českou stopu tam lze přesto najít. Vystaven je totiž obraz z roku 1905 Král a jednorožec, který namaloval Alfred Kubin, rakouský malíř, který se v roce 1877 narodil v Litoměřicích. Výjimečné na obraze je, že Kubin pravděpodobně jako první namaloval černého jednorožce.

Návštěvníci, kteří se rozhodnou výstavu v postupimském Muzeu Barberini zhlédnout, zaplatí za vstupenku ve všední dny 16 eur (390 Kč) a o víkendech 18 eur (440 Kč). Do 18 let je vstup do muzea zdarma. V muzeu je možné si prohlédnout také stálou výstavu impresionistických malířů ze sbírky mecenáše Hassa Plattnera.

Související témata

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.