Dorothy Li

26. 7. 2021

Čínské město Čeng-čou se potýká s následky ničivých povodní. Lidé očerpávají vodu z tunelů, odklízejí bahno z cest a trosky zasažených budov. Zatímco počet mrtvých stoupá, na čínských sociálních sítích se objevily další otázky ohledně toho, jak byly na celou situaci připraveny úřady.

Dvanáct milionů obyvatel města Čeng-čou zažilo od předminulé soboty silné deště a v úterý 20. července mezi 16:00 a 17:00 místního času zaznamenalo město rekordní přívalové srážky. Podle meteorologického úřadu to bylo více než 201 mm za hodinu.

Voda na ulicích byla v úterý odpoledne téměř po pás, ale metro jezdilo dál, dokud nebyl jeden vlak nucen zastavit kvůli vodě vtékající do tunelu. Více než 500 cestujících uvízlo ve tmě. Mnozí z nich zvraceli, třásli se a ztěžka dýchali kvůli nedostatku kyslíku, protože voda dosáhla téměř ke stropu vagonu. Podle sdělení čínského režimu dvanáct cestujících zemřelo.

Videa a snímky zoufalých cestujících zahltily sociální sítě.

„Slyšela jsem ženu, jak mluví se svou rodinou o svých bankovních účtech a dalších opatřeních. Přemýšlela jsem, jestli mám něco říct i já? Chtěla jsem zavolat tolika lidem a chtěla jsem toho tolik říct… Poslala jsem jen zprávu mámě: ,mami, bojím se, že umřu‘,“ vzpomínala na své zážitky na sociálních sítích jedna z přeživších, která ve vlaku uvízla na 150 minut.

https://www.youtube.com/watch?v=qYtvkF2-cO0&t=40s

Příspěvek, který se hojně šířil na čínských sociálních sítích, poukazoval na to, že tragédii se dalo předejít hned několika způsoby.

„Nestane se to hned, od vtoku vody do tunelu, dosažení dna trati, zatopení trati, zastavení vlaku, přerušení napájení vlaku, dosažení evakuačního nástupiště, až po to, že není šance na záchranu. Byl čas a šance. Ale ti, kdo rozhodovali, ,to nepochopili a zaváhali‘,“ uvedl člověk s pseudonymem Č‘-š‘ Ceng-ťing.

Č‘-š‘ Ceng-ťing, který se označil za pracovníka metra, kritizoval skutečnost, že se ztrácel čas při podávání zpráv vyšším orgánům „úroveň za úrovní“. Když se konečně úřady rozhodly jednat, hladina vody byla příliš vysoká a lidé museli čekat na záchranný tým.

Čínské ministerstvo dopravy v úterý nařídilo systémům metra, aby si „osvojily poučení z nedávných incidentů“. Varovalo je, aby v případě extrémního počasí zastavily provoz vlaků a neprodleně evakuovaly cestující.

Od pátku se oficiální počet obětí ničivých záplav v Čeng-čou vyšplhal na 56, ale videa šířená na čínských sociálních sítích, na nichž záchranáři přenášejí zakrytá těla z tunelu, naznačují, že skutečné číslo je vyšší.

Povodeň z 20. července mnohé zaskočila. Podle přeživších byl 4 km dlouhý tunel Jingguang North Road zaplaven během pěti minut.

Muž se brodí kolem auta na zaplavené ulici po silných deštích ve městě Čeng-čou ve středočínské provincii Che-nan, 20. července 2021. (STR / AFP via Getty Images)

Veřejná kontrola

Místo zablokovala armáda. Z tunelu byly odčerpávány tisíce kubíků vody. Davy lidí, kteří čekali na zprávy o svých blízkých, rozehnala policie.

Meteorologická agentura Zhengzhou v úterý opakovaně vydala červenou výstrahu před silnými lijáky. Místní občané poukazovali na nedostatečnou připravenost úřadů.

„Déšť je tak silný, že některá místa byla zaplavena. Zmátlo mě, proč neupozornili lidi varováním protivzdušné obrany? … Alarm může lidi varovat před katastrofou,“ řekl deníku Epoch Times muž, který jako své příjmení uvedl Wang.

„Proč úřady po celou dobu záplavy nezastavily provoz metra a autobusů? Proč reagovaly tak pozdě a nenařídily ani dočasné uzavření škol a podniků?“ ptal se Wang.

Poslední červený poplach byl vyhlášen v úterý v 16 hodin. Když je vyhlášen červený poplach, podle čínských předpisů by měly být školy zavřené a lidé musejí přestat pracovat.

Na zprávě se podíleli Luo Ya a Zhang Yujie. Přeloženo z původního článku newyorské redakce Epoch Times. (jas)

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Další zelený předpis z Bruselu tentokrát míří na náklaďáky. Diesel bude postupně odstaven
Další zelený předpis z Bruselu tentokrát míří na náklaďáky. Diesel bude postupně odstaven

Nová evropská legislativa si v rámci boje s emisemi hodlá tentokrát posvítit na nákladní vozy a autobusy. Evropský parlament schválil ve středu předběžný návrh zákona, který drasticky sníží počet nových těžkých vozidel jezdících na naftu.

Celé vedení ODS v Ostravě obhájilo mandát, novou místopředsedkyní je Decroix
Celé vedení ODS v Ostravě obhájilo mandát, novou místopředsedkyní je Decroix

Jedinou novou tváří v nejužším vedení strany tak je místopředsedkyně poslaneckého klubu Eva Decroix.

Schillerová si neumí přestavit, že by ANO po volbách vytvořilo vládu s SPD
Schillerová si neumí přestavit, že by ANO po volbách vytvořilo vládu s SPD

Šéfka poslanců ANO Alena Schillerová si neumí přestavit, že by hnutí po příštích sněmovních volbách vytvořilo vládu s SPD.

Roste podíl černošských voličů, kteří se odvracejí od Joea Bidena a přecházejí k Trumpovi
Roste podíl černošských voličů, kteří se odvracejí od Joea Bidena a přecházejí k Trumpovi

S ohlédnutím se na preference voličů v prezidentských volbách 2020 současné průzkumy ukazují, že Joeu Bidenovi klesají u černošského etnika preference a Trumpovi naopak rostou.

Izraelský válečný kabinet se zatím neshodl na reakci na útok Íránu
Izraelský válečný kabinet se zatím neshodl na reakci na útok Íránu

Izraelský válečný kabinet dnes několik hodin jednal o reakci na noční íránský dronový a raketový útok na Izrael, na postupu se však zatím neshodl.