Události odehrávající se na Ukrajině jsou především dramatem a tragédií pro miliony Ukrajinců. Ruská invaze na Ukrajinu však současně vyvolala i mimořádné ekonomické jevy, které mají dalekosáhlé dopady na logistiku a dodavatelské řetězce.
Dopady už nyní pociťujeme na ceně pohonných hmot. Další obtíží je nedostatek pracovních sil. Druhotný dopad války se projevuje na ceně oceli či hnojiv. Většinu obyvatel citelně zasahuje růst cen v potravinářském průmyslu.
Prioritně především logistické společnostipocítily skokový nárůst cen. A nedostatek řidičů zpomalil chod celé logistiky. Válka na Ukrajině vedla v některých evropských zemích k odlivu ukrajinských řidičů, kteří se vrátili zpět do vlasti, bojovat za svoji zem. Mnozí z nich se tak rozhodli ze dne na den.
„Mechanismy úpravy cen pohonných hmot jsou nejčastěji založeny na průměrných měsíčních cenách pohonných hmot, méně často na čtvrtletních nebo ročních cenách,“ sdělila Michaela Dražanová, Fresh Logistics Director Raben pro Českou republiku a Slovensko, a dodává, že došlo k situaci, kdy sazby za služby nepokrývaly náklady na jejich poskytování.
Aby byla zachována kontinuita dopravních operací, museli logističtí operátoři i trh rychle reagovat zavedením platebních mechanismů, které by těmto dopravcům zachovaly kontinuitu činnosti.
„Nedostatek pracovních sil se týká ale i skladníků, což také leckde způsobuje komplikace při plynulosti celého dodavatelského řetězce,“ dodává Dražanová.
V tuto chvíli mírnou úlevu přináší zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní auta do 12 tun či odložení plateb daně z přidané hodnoty pro podnikatele v autodopravě do konce letošního října, uvádí zpráva Raben Logistics Czech.
Evropská rada zároveň přišla s šestým souborem protiruských sankcí a řadou alternativních řešení mimo jiné i pro logistiku, který zahrnuje i zákaz dovozu ropy. Řešením má být diverzifikace zdrojů a tras dodávek energií, různé energetické mixy a možnosti jednotlivých členských zemí.
Další komplikací v logistice je,že Ukrajina a Bělorusko jsou hlavními dodavateli EUR palet na evropské trhy. Sankce a zničené továrny povedou k nedostatku této komodity. Stejně tak omezení dodávek oceli a vysoké ceny ocelových materiálů budou mít navíc velký dopad na přerušení výroby nákladních automobilů a přívěsů a na výstavbu skladových zařízení.
Podle zdroje kasparpr.cz