Jack Phillips

19. 10. 2022

Výzkumníci z Bostonské univerzity vyvinuli kmen koronaviru, který podle preprintové studie zveřejněné minulý týden usmrtil 80 procent myší, které se jím nakazily. Studie záhy vyvolala na internetu obavy a odsouzení. Univerzita se však ohrazuje a uvádí, že některé zprávy o studii jsou nepřesné.

Tým výzkumníků extrahoval spike (hrotový) protein varianty omikron, u něhož zaznamenali „neobvykle velký počet mutací“. Výzkumníci poté připojili spike protein omikronu (což je struktura, která umožňuje viru vázat se a napadat lidské buňky) k původní variantě koronaviru a nazvali ji „omikron S“.

„Zatímco omikron způsobuje u myší K18-hACE2 mírnou infekci bez úmrtí,“ napsali vědci ve studii (pdf), „virus nesoucí omikron S způsobuje závažné onemocnění s 80procentní smrtností.“

„Vytvořili jsme chimérický rekombinantní virus SARS-CoV-2, který kóduje gen S viru omikron v páteři ancestrálního izolátu SARS-CoV-2, a porovnali jsme tento virus s přirozeně cirkulující variantou omikron,“ napsali vědci. „Virus nesoucí gen omikronu S robustně uniká humorální imunitě vyvolané vakcínou, zejména díky mutacím v receptorovém vazebném motivu (RBM), a přesto se na rozdíl od přirozeně se vyskytujícího viru omikron účinně replikuje v buněčných liniích a primárně podobných distálních plicních buňkách.“

Vědci však poznamenali, že myší a lidský imunitní systém se značně liší. V důsledku toho, pokud by hybrid omikron S infikoval člověka, nebyl by pravděpodobně tak smrtelně nebezpečný. Dodali, že imunitní systém plemena myší, které bylo použito, se od lidského liší více než imunita jiných plemen podrobených laboratorním testům.

Když však infikovali lidské buňky variantou omikron S, zjistili, že je pětkrát infekčnější než kmen omikron.

„Nepravdivé a nepřesné“

V prohlášení, které Bostonská univerzita vydala v úterý, se uvádí, že „tento výzkum není výzkumem s využitím funkce (gain-of-function), což znamená, že nedošlo k zesílení kmene viru SARS-COV-2 ze státu Washington (původní virus z roku 2020) ani k jeho větší nebezpečnosti“, a dodává, že některé pondělní zprávy na internetu jsou „nepravdivé a nepřesné“.

„Ve skutečnosti tento výzkum způsobil, že se virus replikoval méně nebezpečně,“ uvedla univerzita.

„Zvířecí model, který byl použit, byl zvláštní typ myší, který je vysoce náchylný k onemocnění, a 80 až 100 procent infikovaných myší podlehne onemocnění původním kmenem, takzvaným washingtonským kmenem,“ pokračovalo prohlášení. „Zatímco omikron u těchto zvířat způsobuje velmi mírné onemocnění.“

Číslo 80 procent bylo „vytrženo z kontextu za účelem senzacechtivosti a zcela zkresluje nejen zjištění, ale [také] účel studie,“ uvádí se v prohlášení.

Přesto zveřejnění studie vyvolalo na internetu odsouzení a znepokojení.

Dr. Paul Hunter, odborník na infekční nemoci z anglické University of East Anglia, 17. října pro Daily Mail uvedl, že je znepokojen tím, co jsou laboratoře schopny vyrobit.

„Otázkou je, k čemu budete [laboratoře] používat. Pokud slouží k diagnostickým účelům, pak je potřebujete. Ale nemyslím si, že každá země potřebuje BSL-4,“ řekl Hunter s odkazem na nejvyšší úroveň biologické bezpečnosti používanou v laboratořích.

„Pokud začnou mít dvojí účel pro výzkum, který má útočné vojenské důsledky, je to důvod k obavám,“ řekl.

A Justin Goodman, senior viceprezident skupiny na White Coat Waste Project, řekl deníku The Epoch Times, že „šílené vědce je třeba zastavit dříve, než způsobí další pandemii tím, že bezohledně vyvíjejí super smrtící viry při nehospodárných pokusech na zvířatech financovaných daňovými poplatníky“, a vyzval vědce, aby „zastavili toto šílenství“.

Rozšířily se spekulace, že vědci z laboratoře v čínském Wu-chanu mohli přispět k prvotnímu propuknutí covidu-19 ve Wu-chanu. Ačkoli představitelé čínské komunistické strany oficiálně uvádějí, že virus propukl na wuchanském tržišti, někteří představitelé amerických zpravodajských služeb v roce 2021 uvedli, že se domnívají, že koronavirus byl buď vytvořen v laboratoři, nebo ze zařízení unikl.

Přeloženo z původního článku newyorské redakce. (jas)