Pod globálním tlakem Peking ustupuje od projektu elektromobilů. Firmy nyní spoléhají na podporu místních samospráv, ale ta je dlouhodobě neudrží.
Komentář
Před několika lety vsadil Peking značné investice do elektromobilů (EV) s cílem dosáhnout globální dominance. Stejně jako mnoho jiných iniciativ v centrálně plánované čínské ekonomice však tento plán nevyšel podle očekávání.
Tváří v tvář silné cenové konkurenci mezi mnoha čínskými výrobci EV a klesající poptávce jak v Číně, tak v zahraničí se mnoho výrobců elektromobilů ocitlo ve finančních potížích, přičemž někteří hlásí ztráty, a to navzdory stále značné státní podpoře. Zatímco Peking se od této iniciativy stahuje, místní samosprávy přispěchaly s dotacemi, aby chránily pracovní místa a investice, které vznikly, když Peking do elektromobilů vkládal velké finance. Tato situace je však neudržitelná.
Peking zahájil tuto nyní neudržitelnou situaci před více než pěti lety. Podle magazínu MIT Technology Review čínské úřady, aby dosáhly globální dominance v elektromobilech, nabídly čínským kupujícím a výrobcům řadu dotací, daňových úlev, veřejných zakázek a dalších pobídek k navýšení výroby.
Tento tlak nakonec vytvořil trh pro 13,1 milionu vozů, což představuje 60 % celosvětového vlastnictví elektromobilů. Peking se rovněž snažil podpořit prodej čínských elektromobilů do zahraničí. Tento pokus však zaznamenal v USA jen malý úspěch, a to ještě předtím, než Washington začal projevovat rostoucí nepřátelství vůči Číně a čínským produktům. V Evropě byla tato snaha úspěšnější.
Nyní se však globální prodeje zřejmě chystají k poklesu. Washington zavedl cla na řadu čínských produktů, včetně elektromobilů a jejich součástí, jako jsou baterie a díly vyráběné v Číně. Opatření Washingtonu toho příliš nezměnila, jak se dalo očekávat, neboť čínské elektromobily se v Severní Americe téměř neprosadily.
Tarify a obecná úroveň nepřátelství však jasně ukazují, že čínští výrobci elektromobilů nemají ve Spojených státech šanci na zisk. Dalším zmařením nadějí na prodej čínských elektromobilů v Americe jsou potíže, kterým čelí domácí výrobci elektromobilů v USA, s výjimkou Tesly. Čínské elektromobily by tedy čelily obtížím i bez nepřátelského postoje Washingtonu.
Mezitím si Evropa, kde byl prodej čínských elektromobilů silný, stěžuje, že Čína na její trhy dováží levná vozidla za dumpingové ceny, a tím brzdí rozvoj nezávislé výroby elektromobilů v Evropě. Evropská unie proto připravuje cla až ve výši 45 % na dovoz čínských elektromobilů, což definitivně ukončí jakékoliv naděje čínských výrobců na navýšení prodejů v Evropě.
Peking, který již trpí následky jiných chyb v plánování, které způsobily nadbytečné kapacity v dalších odvětvích čínské ekonomiky, od prosazování elektromobilů ustoupil. Po nalití ekvivalentu asi 230 miliard dolarů do dotací a dalších podpor pro tento projekt Peking snížil své financování pro tento sektor téměř o 66 % oproti úrovni z roku 2018. Takový krok by normálně vedl ke konsolidaci v tomto odvětví. Slabší, méně efektivní firmy s horšími produkty by po čase zkrachovaly, čímž by se ostatním firmám otevřela cesta k finančnímu zdraví při nižší výrobní kapacitě. To se ale neděje. Místo toho místní samosprávy, které už tak čelí finančním problémům, drží nad vodou firmy, které se rychle stávají „zombie“ podniky.
Některé regiony – Šanghaj, Shenzhen a Changping – začaly čínským kupujícím elektromobilů nabízet slevy ve výši 1 000 až 10 000 jüanů (asi 3 300 až 32 700 korun) na vozidlo. Některé lokality se snaží podporovat výrobce elektromobilů přímo. Tvrdí, že to dělají proto, aby udržely a rozšířily pracovní síly s vysokými příjmy, které jsou spojeny s výrobou elektromobilů. Některé místní samosprávy nemají jinou možnost.
V období rozmachu, kdy Peking poskytoval odvětví značnou podporu, našly tyto regiony způsoby, jak se do projektu zapojit, investováním přímo do výrobců elektromobilů nebo prostřednictvím půjček a vydáváním dluhopisů za účelem financování těchto výrobců. Město Hefei například investovalo pět miliard jüanů (asi 707 milionů dolarů) do místního výrobce elektromobilů, divize společnosti NIO, Inc. Tato investice by se zcela znehodnotila, pokud by divize zkrachovala.
Tato situace je, mírně řečeno, neudržitelná. Tyto místní samosprávy již čelí finančním potížím. Sotva si mohou dovolit podporovat ztrátové firmy, zvláště když je nepravděpodobné, že by globální prodeje vzrostly. Nakonec k nutné konsolidaci dojde a soukromí investoři budou čelit ztrátám, stejně jako místní samosprávy, které navíc přijdou o vysoce kvalifikované pracovní síly, které se snaží udržet. Čína se poté opět setká s další překážkou na cestě k ekonomickému oživení.
Názory vyjádřené v tomto článku jsou názory autora a nemusí nutně odrážet postoje Epoch Times.
–ete–