OPRAVA: Předseda společnosti China Railway International Co. Ltd (CRI) se v Číně setkal s Jozefem Rážem, ministrem dopravy Slovenské republiky. (29. listopadu 2024)
Několik zatčení, protesty v ulicích i rvačka v parlamentu se točí okolo pádu betonové střechy na nádraží v srbském městě Novi Sad, kde v jejích troskách zemřelo 15 lidí a dva byli těžce zraněni. Nádraží bylo původně postaveno v roce 1964 a v posledních letech dvakrát renovováno v rámci širší dohody s čínskými státními stavebními společnostmi.
Srbsko vstoupilo do čínského projektu Nová hedvábná stezka (alternativní název Pás a stezka) v roce 2014 a od té doby se čínské konsorcium tvořené společností China Railway International Co. Ltd a China Communications Construction Company Ltd. podílelo na několika infrastrukturních projektech v různých částech Srbska.
Státní zastupitelství v Novém Sadu uvedlo, že v souvislosti s incidentem zadrželo 12 lidí, kteří jsou podezřelí ze spáchání trestných činů proti veřejné bezpečnosti, způsobení veřejného ohrožení a neregulérních stavebních prací, s možným trestem až 12 let vězení.
Srbská média informovala, že mezi zadrženými byl i Goran Vešič, který po kolapsu rezignoval na funkci ministra stavebnictví.
V Srbsku se uskutečňují velké infrastrukturní projekty, většinou s čínskými státními firmami. Čínské společnosti mají v zemi zaštiťovat stavbu železnice spojující Bělehrad a Budapešť, obchvat Bělehradu a výstavbu silnic po celém Srbsku.
Podle srbské nevládní organizace Support4partnership jsou dohody uzavřené s čínskými společnostmi „neveřejné“ a nebyly uzavřeny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, který ukládá povinnost vyhlásit výběrové řízení o nejlepšího uchazeče.
Protestující, kteří vyšli po pádu střechy do ulic, neštěstí přičítají „korupci“ a „nekvalitní rekonstrukci stanice“, která byla součástí dohody s čínskými státními společnostmi.
Situace v parlamentu je napjatá (včera odstřelovači na střeše parlamentu, policie v parlamentu atd.), stejně jako ve společnosti…
— Dejan Markovic, srbský dokumentarista
Opoziční politici, kteří stáli za protesty, se vyjádřili skepticky k oznámenému zatýkání a vyzvali, aby se případu chytli prokurátoři zabývající se organizovaným zločinem.
Vůdce srbské opozice Dragan Djilas uvedl, že vládnoucí politické uskupení v parlamentu nepovolilo debatu o odpovědnosti za pád střechy a důvěře v současnou vládu. Debatu žádalo podle Djilase „více než 80 členů opozice“, uvedla agentura Associated press.
Předsedkyně srbského parlamentu Ana Brnabičová obvinila opozici, že se chce dostat k moci násilím za podpory ze zahraničí.
„Není ani zrnko pochybností, že to jsou lidé, kteří jsou dobře organizovaní, kteří byli docela dobře vycvičeni a věřím, že i dobře placeni, aby vyvolali v Srbsku chaos a destabilizovali naši zemi,“ prohlásila.
V parlamentu vytáhli opoziční poslanci fotografie 15 krvavých rukou, symbolizujících oběti pádu střechy s nápisy „Krev na vašich rukou“. Vládní poslanci zase pozvedli transparent obviňující opozici, že chce „válku, zatímco Srbsko chce pracovat“. Obě strany se pokusily zmocnit transparentu protivníků, během čehož vypukly strkanice a rvačky.
„Situace v parlamentu je napjatá (včera odstřelovači na střeše parlamentu, policie v parlamentu atd.), stejně jako ve společnosti (protesty v Bělehradě a Novém Sadu, mnoho aktivistů zatčeno, někteří zbiti policií),“ sdělil deníku Epoch Times srbský dokumentarista Dejan Markovic.
Co se týče médií, podle dokumentaristy je 90 % srbských médií pod kontrolou vlády a ta v nich šíří vlastní pohledy na situaci.
Jedinou zprávu, která hovoří o zapojení Číny do stavby, dodnes vydal podle Markovice pouze srbský portál N1.
Čínské konsorcium a geopolitické ambice Číny
Společnost China Communications Construction Company Ltd. se hlásí k realizaci projektů metra v Bogotě, rychlostní silnice v Nairobi, přístavu v Peru a dalším projektům, které podle analytiků zajišťují v rámci projektu Nová hedvábná stezka politický vliv čínského režimu v cílových zemích.
Druhá zmiňovaná společnost China Railway International Co. Ltd (CRI) realizuje výstavbu mostů, tunelů, stanic nebo dálnic. 31. října se předseda společnosti Bi Yanchun v Číně setkal s Jozefem Rážem, ministrem dopravy Slovenské republiky.
„Obě strany si podrobně vyměnily názory a dosáhly široké shody na posílení spolupráce na klíčových projektech a podpoře tržního rozvoje výstavby infrastruktury na Slovensku,“ uvádí čínská společnost CRI, která prohlašuje, že plánuje realizovat další projekty ve střední a východní Evropě.
„Iniciativa Pás a stezka již deset let představuje synonymum čínské zahraniční politiky. Peking se chlubí, že skrze ni investuje obří prostředky do infrastruktury zejména chudších a rozvíjejících se zemí. Kritici ovšem poukazují na to, že tento Si Ťin-pchingův projekt je jen zástěrkou pro šíření geopolitických ambicí Číny,“ uvádí česká sinoložka na stránkách projektu Sinopsis.
Iniciativu podle Fantové „od počátku provází korupční skandály, kauzy ovlivňování politiků či finanční problémy zapojených zemí“. V České republice způsobila rozruch zejména spolupráce s dnes již zkrachovalou společností CEFC a jejím zmizelým předsedou a dřívějším poradcem prezidenta Miloše Zemana – Jie Ťien-mingem.