Brian D’Ambrosio

22. 10. 2025

Kytara Gibson se stala symbolem dynamického zvuku populární hudby.

V 90. letech 19. století, na ponku v druhém patře domu v Kalamazoo ve státě Michigan, vyřezával samouk a houslař Orville H. Gibson horní desku mandolíny podobně, jako houslař tvaruje desku violoncella – proměňoval zvuk v sochu.

Jeho experimenty s vyřezávanými klenutými deskami a masivními okraji posunuly drnkací nástroje od tenkých, ohýbaných tvarů 19. století k pevnější, rezonantnější konstrukci. Ačkoli jeho jméno ještě před smrtí upadlo v zapomnění, jeho nápady se staly základem jednoho z nejtrvalejších symbolů americké hudby.

Narodil se 8. května 1856 na šedesátiakrové farmě poblíž Chateaugay ve státě New York jako nejmladší z pěti dětí. V prostých poměrech si brzy vypěstoval zájem o práci se dřevem a o mechanické vynálezy.

Orville Gibson, americký houslař. (Public Domain)

V 80. letech 19. století se usadil v Kalamazoo, kde pracoval jako úředník a zároveň experimentoval s návrhy hudebních nástrojů. Nejstarší dochovaná mandolína s jeho jménem na štítku pochází z roku 1894. Tento rok označuje začátek jeho dráhy mistra řemesla, i když je pravděpodobné, že nástroje vyráběl už o něco dříve.

Na rozdíl od tehdy oblíbených nástrojů s plochou nebo miskovitou zadní deskou vyřezával Gibson horní i zadní desky svých mandolín a kytar po vzoru houslí. Věřil, že takové křivky dodají nástroji větší pevnost, hlasitost a zvukovou vyváženost.

Jeho cílem bylo vytvořit nástroje, které dokážou znít v rozsáhlejších sálech a společenských prostorách té doby. Výsledkem byl zvuk neobyčejné čistoty a rezonance. Dochované exempláře jeho ručně vyráběných nástrojů ukazují jak sochařský smysl pro tvar, tak intuitivní porozumění tomu, jak forma utváří tón.

Patent a zlomový okamžik

V roce 1898 získal Gibson americký patent č. 598 245 na „vylepšenou mandolínu“. Jeho návrh měl vyřezávanou klenutou horní i zadní desku a krk i okraj vyřezané z jediného kusu dřeva. Tato inovace zvýšila pevnost a omezila deformace a praskání běžné u nástrojů s plochým tělem. Po vzoru houslařů pojímal Gibson rezonanční komoru mandolíny jako jednotný akustický celek, nikoli jako sestavenou skříň.

Patent č. 598 245 na konstrukci klenuté mandolíny, vynález Orvilla Gibsona, 1898. (Public Domain)

Patent byl spíše myšlenkovým konceptem než výrobním plánem – zachycoval převratný přístup, který ovlivnil příští generaci amerických konstruktérů nástrojů. Ve srovnání s tehdejšími staviteli spojoval Gibsonův přístup uměleckou jednoduchost s mechanickou vynalézavostí – vzácnou rovnováhu mezi ručním řemeslem a vizionářstvím.

Pět podnikatelů z Kalamazoo rozpoznalo potenciál jeho nápadů, koupilo patent i práva na jeho jméno a v roce 1902 založilo společnost Gibson Mandolin-Guitar Manufacturing Company, Limited.

Gibson se stal akcionářem a dostával odměnu za své návrhy, ale do každodenního provozu firmy se zapojoval jen okrajově. Společnost brzy přešla od kusové výroby k průmyslové produkci. Patent se stal jak technickým základem, tak hlavním marketingovým pilířem značky. Inženýři a houslaři jeho návrhy dále rozvíjeli, ale zachovali základní princip klenuté rezonance.

Úpadek a trvalý vliv

Na počátku 20. století se Gibsonovo zdraví začalo zhoršovat. Záznamy ukazují, že mezi lety 1907 a 1911 pobýval v nemocnicích, i když podrobnosti chybí a povaha onemocnění není známa.

Gibson L-1 (1912), Gibson Style A4 Mandolin (1915), Washburn Parlor Guitar (1894). (doryfour / CC BY-SA 2.0)

Po hospitalizaci se Gibson už do Kalamazoo nevrátil, i když od společnosti dál dostával roční platbu za svá autorská práva.

V roce 1916 byl trvale přijat do státní nemocnice St. Lawrence v Ogdensburgu ve státě New York, kde zůstal až do smrti. Zemřel 19. srpna 1918 ve věku 62 let a byl pohřben v Malone ve státě New York.

Po jeho smrti vstoupila společnost nesoucí jeho jméno do období rychlého rozvoje. Akustický inženýr Lloyd Loar, který v ní pracoval v letech 1919–1924, rozvinul Gibsonovy principy klenutých desek do nových mistrovských děl – především mandolíny F5 a kytary L5 s klenutým tělem.

Loar zavedl ozvučné otvory ve tvaru písmene F, laděné desky a vylepšené vnitřní žebrování. Tyto inovace pozvedly Orvillovy nápady na nástroje, které utvářely hudbu 20. století. Mandolína F5 se stala typickým hlasem bluegrassu, zatímco L5 definovala jazzovou kytaru s klenutým tělem.

Gibsonův vliv plynule přešel i do moderní éry. Modely jako Les Paul, ES-335 nebo SG zachovaly pověst značky pro bohatý tón a plasticky tvarovanou rezonanci.

Ačkoli Gibson nebyl jediným vynálezcem klenuté kytary, jako první použil houslový způsob vyřezávání desek u mandolín a kytar, čímž překlenul propast mezi individuálním uměním a průmyslovou výrobou. Jeho důraz na pevnost, tvar a akustickou účinnost proměnil křehké salónní nástroje v expresivní prostředky, které dokázaly zaplnit velké sály.

Přestože dochovaných originálních nástrojů je málo a firemní záznamy z jeho života jsou neúplné, jeho odkaz přetrvává. Každý nástroj Gibson s klenutou deskou – od raných mandolín typu A až po kytary L5 a jejich následovníky – nese stopu jeho původní myšlenky: že tón a tvar jsou nerozlučné.

Více než sto let po jeho smrti zůstává Gibsonova vize určující pro pojetí hudebního řemesla. Od bluegrassu přes jazz až po blues a rock jeho nástroje ztělesňují spojení umění a techniky, které začalo u Gibsonovy intuice a vytrvalosti.

V ladné křivce klenuté kytarové desky lze dodnes vycítit ruku mistra, který dokázal proměnit zvuk ve tvar – a dal hudbě nový, trvalý hlas.

Jaká témata z oblasti kultury byste rádi viděli v našich článcích? Náměty a ohlasy zasílejte na adresu namety@epochtimes.cz.

ete

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.