24. 10. 2025

Výstava Ke Svatému hrobu: Poklady z muzea Terra Sancta ve Frick Collection nabízí návštěvníkům vůbec první možnost spatřit tyto jedinečné poklady v Severní Americe.

Ve Frick Collection v New Yorku byla otevřena velkolepá výstava Ke Svatému hrobu: Poklady z muzea Terra Sancta, která potrvá do 5. ledna 2026. Jde o první prezentaci v Severní Americe, představující více než čtyřicet oslnivých předmětů vytvořených přímo pro Chrám Svatého hrobu v Jeruzalémě. Tyto dary věnovali kostelu evropští katoličtí panovníci a císaři Svaté říše římské v 17. a 18. století.

Na výstavě jsou k vidění bohatě zdobené liturgické textilie a vzácné předměty ze zlata a stříbra, z nichž mnohé jsou posázeny drahokamy. Tyto exponáty patří k vrcholům užitého umění z pokladnice Řeholních bratří menších, spravujících svatá místa ve Svaté zemi. Po skončení výstavy v New Yorku se díla přesunou do Kimbell Art Museum ve Fort Worth v Texasu, kde budou vystavena od 15. března do 28. června 2026.

Miska a ampulky darované dobrodinci Svaté říše římské, Vídeň, 1740. Pozlacené stříbro, tepané zlato, email, spinely, ametysty, granáty, diamanty, safíry, rubíny a citríny; mísy: 34 × 41 × 2,5 cm; ampulky: 15,5 × 8,5 × 14 cm. Terra Sancta Museum, Jeruzalém. (Joseph Coscia Jr. / S laskavým svolením Frick Collection)

Chrám Svatého hrobu

Chrám Svatého hrobu je považován za nejsvětější místo křesťanství – podle tradice označuje místo ukřižování, pohřbení a zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Původní chrám nechal postavit římský císař Konstantin Veliký (306–337 n. l.) a během dvou tisíciletí byl několikrát zničen a znovu vystavěn. Dnes se o něj starají různé křesťanské denominace: katolická (latinská), řecká pravoslavná, arménská, syrská, koptská a etiopská církev.

Exteriér Chrámu Svatého hrobu v Jeruzalémě s románskou věží z 12. století, rotundou, katolikónem (menší kopulí) a ambitem. (Gerd Eichmann / CC BY-SA 4.0)

Na počátku 14. století svěřil papež řádu františkánů správu svatých míst na Blízkém východě, včetně Chrámu Svatého hrobu. Tím vznikla Custodia Terrae Sanctae – Správa Svaté země, která vlastní soubor děl známý jako Latinský poklad, zapůjčený nyní Frick Collection. Františkáni o tyto předměty pečují už po staletí a mnohé z nich používali – a dosud používají – při liturgických obřadech v chrámu. O existenci Latinského pokladu však světová odborná veřejnost neměla tušení až do 80. let 20. století, kdy jej znovuobjevil a popsal umělecký historik. Od té doby si tato sbírka získala mezinárodní proslulost.

Instalace výstavy „Ke Svatému hrobu: Poklady z muzea Terra Sancta“, uprostřed „Trůn pro eucharistickou expozici“ autorů Pietra, Eutichia a Sebastiana Juvarry a další díla ze španělských království. (Joseph Coscia Jr.)

Dary králů a císařů

Výstava je uspořádána podle zemí, v nichž byly jednotlivé předměty vytvořeny, než se v 17. a 18. století vydaly do Jeruzaléma. O tyto dary se staraly tzv. komisariáty Svaté země, organizace založené ve většině katolických zemí Evropy. V expozici jsou zastoupeny Španělsko, Portugalsko, Svatá říše římská, Francie a několik italských států, neboť Itálie byla sjednocena až v roce 1861. Mnohá z vystavených děl patří k nejvýznamnějším svého druhu – některá jsou dokonce jedinými dochovanými exempláři.

Pohled na instalaci výstavy se dvěma ornáty (Milán nebo Janov) u vstupu do sálu věnovaného dílům z Francouzského království. (Joseph Coscia Jr.)

Posvátné nádoby a liturgické roucho

Jedna ze tří výstavních místností je věnována liturgickým nádobám a rouchům z Francie. Soubor exponátů – Velká svatostánková lampa, Procesní kříž, Šest oltářních svícnů a Červené pontifikální roucho: antependium, tři pluviály a dvě dalmatiky – je aranžován tak, aby působil dojmem slavnostní mše. Podle Frick Collection „se z Francie 17. století nedochovala žádná jiná stříbrná díla nebo liturgická roucha této významnosti“. Na dvou pluviálech (překrývacích rouchách kněží při slavnostních obřadech a procesích) i na jedné dalmatice (rukávovém rouchu jáhnů) vyniká nádherné vyšívání zlatou a stříbrnou nití. Textilie jsou ozdobeny motivem lilie – symbolem Francie – a erbem Francie a Navarry.

Dvě pluviály a jedna dalmatika z „Červených pontifikálních rouch krále Ludvíka XIII. Francouzského“, 1619, autor Alexandre Paynet. Damask a satén, nitě ze zlata, stříbra a hedvábí, stříbrné spony; pluviály: cca 152 × 300 cm, dalmatika: 108 × 121 cm. Terra Sancta Museum, Jeruzalém. (Joseph Coscia Jr. / S laskavým svolením Frick Collection)

K nejcennějším exponátům výstavy patří soubor liturgických rouch, které darovala Janovská republika koncem 17. století. Jejich hodnota nespočívá v drahých materiálech – neobsahují totiž žádné kovové nitě – ale v mimořádném výtvarném zpracování a jemné výšivce. Součástí souboru je i pluviál vystavený ve Frick Collection. Uprostřed pláště je vyobrazen patron města Janova, svatý Jiří, při zápasu s drakem. Zbytek výšivky zdobí dekorativní motivy – erby Janova a františkánské Custodie Svaté země, spletené spirály s květinami a ovocem. Celek působí malířsky a předpokládá se, že návrh pochází z dílny janovského malíře Domenica Pioly.

Pluviál z „Červeného pontifikálního souboru rouch z Janova“, 1686–1697, pravděpodobně z dílny Domenica Pioly. Satén, hedvábné nitě a malba na hedvábí; 137 × 282 cm. Terra Sancta Museum, Jeruzalém. (Joseph Coscia Jr. / S laskavým svolením Frick Collection)

Trůn pro eucharistickou expozici

„Trůn pro eucharistickou expozici“, 1754, autor Antonio de Laurentiis. Zlato, pozlacená měď, granáty, ametysty, křišťál, diamanty, rubíny, smaragdy, safíry, karneoly, olivíny, záhnědy, sklo a dvojčata; 175 × 82 × 39 cm. Terra Sancta Museum, Jeruzalém. (Joseph Coscia Jr. / S laskavým svolením Frick Collection)

Vrchol výstavy tvoří čtveřice velkolepých děl, které byly v letech 1740–1750 zaslány z Neapolského království do Jeruzaléma. Mezi nimi vyniká Trůn pro eucharistickou expozici ze zlata, posázený diamanty, rubíny, křišťály, smaragdy, safíry, ametysty, karneoly, olivíny a záhnědami. Jak uvádí Frick Collection: „Svou velikostí a hodnotou použitých materiálů je tento předmět nejpůsobivějším exponátem latinského pokladu a zároveň jedním z nejvýznamnějších dochovaných děl evropského zlatnictví 18. století.“ Konstrukce obsahuje apsidu, do níž lze umístit monstranci pro vystavení Nejsvětější svátosti.

Detail trůnu pro eucharistickou expozici, 1754, autor Antonio de Laurentiis. (Joseph Coscia Jr. / S laskavým svolením Frick Collection)

Neapol již dříve věnovala Jeruzalému nádhernou monstranci ze zlata osazenou drahokamy. Tento mimořádný předmět je na výstavě rovněž vystaven.

Monstrance, 1746, Neapol. Zlato, rubíny, smaragdy a diamanty; 71 × 26 × 18 cm. Terra Sancta Museum, Jeruzalém. (Joseph Coscia Jr. / S laskavým svolením Frick Collection)

Místo monstrance mohl být v trůnu umístěn i kříž – podle liturgické příležitosti. Neapolské království darovalo Jeruzalému rovněž velkolepý krucifix zdobený zlatem, drahokamy a polodrahokamy a vyřezávaným lazuritem. V podstavci kříže se nachází královská koruna, erb neapolského komisariátu s motivem koně a jeruzalémský kříž – pět křížů symbolizujících rány Krista při umučení. Tento motiv se objevuje na mnoha vystavených dílech.

Detail podstavce krucifixu, 1756, Neapol. Zlato, lazurit, granáty, rubíny, smaragdy, diamanty, křišťály a sklo; 90 × 34 × 23 cm. Terra Sancta Museum, Jeruzalém. (Joseph Coscia Jr. / S laskavým svolením Frick Collection)

Čtvrtým dílem z neapolské kolekce je mimořádná biskupská berla (pastýřská hůl), určená pro Custose – představeného františkánské Custodie. Žádné jiné srovnatelné dílo neapolského zlatnictví se nedochovalo. Kromě drahokamové výzdoby nese berla čtyři sošky: tří františkánských světců – sv. Františka z Assisi, sv. Bonaventury a sv. Ludvíka z Anjou – a patrona Neapole sv. Januaria. 

Detail vrcholu berly, 1756, Neapol. Zlato, rubíny, diamanty, smaragdy, granáty, křišťály a sklo; 198 × 15,5 × 11 cm. Terra Sancta Museum, Jeruzalém. (Joseph Coscia Jr. / S laskavým svolením Frick Collection)

Umění, víra a dějiny

Výstava nabízí návštěvníkům jedinečnou příležitost nahlédnout do vztahu náboženství, politiky a umění prostřednictvím děl, která představují vrchol evropského řemesla 17. a 18. století. Název Ke Svatému hrobu: Poklady z muzea Terra Sancta záměrně evokuje poutní téma. Většinu své existence byl totiž Chrám Svatého hrobu pro křesťany těžko přístupný, protože se nacházel na území Osmanské říše. Mnozí věřící proto místo osobní pouti posílali do Jeruzaléma dary a almužny. 

Pohled na instalaci výstavy s párem svícnů dílny Al San Lorenzo Giustinian po stranách antependia Gennara De Blasia. (Joseph Coscia Jr.)

I po pádu říše zůstával latinský poklad dlouho utajen. Jeho uchování po staletí svědčí o péči a oddanosti františkánské Custodie. Nadcházející otevření muzea Terra Sancta v klášteře sv. Spasitele v Jeruzalémě umožní, aby tato vzácná díla byla poprvé trvale přístupná veřejnosti.

Výstava Ke Svatému hrobu: Poklady z muzea Terra Sancta“ ve Frick Collection v New Yorku je otevřena do 5. ledna 2026. Více informací naleznete na frick.org.

Jaká témata z oblasti kultury byste rádi viděli v našich článcích? Náměty a ohlasy zasílejte na adresu namety@epochtimes.cz.

ete

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.